Vi har tidigare givit lite tips för att klättra på sökmotorernas listor. För att kunna följa resultatet av optimeringen har Google ett gäng verktyg där du bland annat kan se vilka position din sajt hamnar på i sökresultaten för olika ord.
Surfa in på ”Google center för webbansvariga” välj ”Verktyg för webbansvariga” och lägg till din sajt nu direkt. Det enda som krävs är att du har ett Google-konto (använder du Gmail, Google Calendar, Google Docs eller någon annan Google-tjänst så har du det redan, annars är det bara att registrera sig).
När du lägger till en ny sajt måste du verifiera den, och det gör du enkelt genom att klistra in den lilla kodsnutt som du får under registreringsförfarandet i html-koden på din sajt.
Kör du WordPress gör du så här:
- Logga in i wp-admin
- Klicka på ”Redigerare” under ”Utseende”
- Välj ”Sidhuvud (header.php)”
- Klistra in koden någonstans mellan <head> och </head> och
- Klicka på ”Uppdatera fil”
Använder du Joomla så gör du så här:
- Logga in i Joomlas admin
- Välj ”Tillägg → Mallar” i menyn
- Klicka på den mall du använder
- Välj sedan ”Ändra HTML”
- Klistra in koden någonstans mellan <head> och </head>
- Klicka på ”Spara”
Använder du någon annan produkt eller har byggt din sida på annat sätt klistrar du helt enkelt in kodsnutten i huvudet enligt näst sista punkten i ovanstående exempel.
När detta är klart hoppar du bara tillbaka in i Googles verktyg och klickar ”Bekräfta” och saken är biff. Nu har du full överssikt över hur bra olika sökord leder till dig.
Hur gör du för att hålla koll på din sökords-ranking? Dela med dig av dina tips.
Såg en tvittring från Loopia som löd:
”Hur ligger du till hos Google?”
Svar: Rätt bra, tack!
Källa: http://wp.nu/internet