Hjälp din sökmotor

Att hjälpa Google och andra sökmotorer att hitta just din hemsida, och materialet på den, är något som gått och blivit big business. Förkortningen SEO (Search Engine Optimization) är idag något av ett hushållsnamn och de som bemästrar tekniken kan tjäna stora pengar.

Det finns många sätt att hjälpa sökmotorer hitta ”rätt” material på den webbplats du tillhandahåller. En teknik, som det dock inte talas så mycket om, är att använda protokollet Sitemap (eller webbplatskarta som det kallas på svenska).

En Sitemap är en XML-fil som du lägger upp på din webbplats. I den beskrivs vilka delsidor din webbplats består av, hur ofta de uppdateras och vilken prioritet de har gentemot varandra. På så vis kan du kan hjälpa sökmotorerna förstå logiken bakom din hemsida och ge dem en hint om när det kan vara dags att söka igenom ditt material igen.

Protokollet Sitemap är en vedertagen standard och används av alla stora sökmotorer från bland annat Google, Yahoo och Microsoft. Dock skall noteras att en Sitemap inte på något vis garanterar en bättre position i olika sökresultat. Däremot hjälper den alltså sökmotorerna att bättre förstå din sida och kan därigenom hjälpa dem att göra ett bättre jobb.

Här är ett exempel på hur en Sitemap-fil kan se ut:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
   <url>
      <loc>http://www.loopia.se/</loc>
      <lastmod>2008-01-01</lastmod>
      <changefreq>monthly</changefreq>
      <priority>0.8</priority>
   </url>
   <url>
      <loc>http://www.loopia.se/webbhotell/</loc>
      <lastmod>2008-01-15</lastmod>
      <changefreq>weekly</changefreq>
      <priority>1.0</priority>
   </url>
</urlset>

Som du ser är innehållet mycket logiskt och enkelt att förstå. De intressanta taggarna här är <loc>, <lastmod>, <changefreq> och <priority> som kapslas in mellan <url> och </url>. Varje sådant block ger information till sökmotorerna om en specifik delsida på din webbplats.

I exemplet ovan har vi listat två delsidor på webbplatsen www.loopia.se, www.loopia.se/ och www.loopia.se/webbhotell/. Detta görs alltså med taggen <loc>. Taggen <lastmod> anger datumet då delsidan senast ändrades, <changefreq> anger en uppskattning om hur ofta detta sker och <priority> anger vilken prioritet sidan har (mellan 0.0 och 1.0) gentemot andra delsidor på webbplatsen.

För mer information om vad en Sitemap kan göra för dig, hur du skapar en sådan och hur du får sökmotorerna att hitta den, se sidan sitemaps.org, den officiella sidan för protokollet. Du hittar även detaljerad information om Sitemaps på Wikipedia.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss