Gör besökarna till kunder – så ökar du konverteringsgraden i din webbutik

Om du vill öka försäljningen i din webbutik så finns det två olika områden att fokusera på. Antingen så driver du mer trafik till din butik och exponerar fler personer för ditt erbjudande, alternativt så ökar du konverteringsgraden (faktiska kunder delat på antalet besökare) av de befintliga besökarna.

Det sistnämnda är i de flesta fallen både enklare och snabbare, det är även just det området som denna artikel kommer att beröra.

Led besökaren i rätt riktning

Det är otroligt viktigt att ha en genomtänkt och tydlig struktur av sin butik. Detta gäller så väl navigering, som uppdelning av kategorier/underkategorier, eller att man hela tiden leder besökaren till ”nästa steg” (från produktsida till varukorg, från varukorg till kassan, och så vidare). Besökaren bör aldrig ha problem att hitta en viss typ av information eller vara förvirrad över vad nästa steg är.

En bra teknik är att låta vänner & bekanta ”testa” butiken. Du kan t.ex. be de att leta upp en viss typ av produkt och ta sig till utcheckningen. Sedan står du i bakgrunden och håller utkik efter tillfällen där något inte tycks vara solklart. Detta kan ge dig värdefull information om vart folk stöter på problem, blir distraherade eller liknande. Passa även på att ställa frågor.

Splittesta variationer

Detta är något som går hand i hand med så gott som alla andra optimeringstekniker. A/B testa variationer av din hemsida. Till exempel:

Du har en teori om att konverteringsgraden skulle bli högre, ifall du ersätter texten ”Köp Nu” med ”Lägg till i varukorgen”. Det finns ingen anledning att gissa. Att göra ett A/B test är otroligt enkelt med hjälp av program som Optimizely eller Visual Website Optimizer. Du behöver absolut inte vara en webbutvecklare eller kunna koda, programmen är väldigt pedagogiska och grundläggande kunskaper räcker långt.

Testa, testa och testa. Allt från vilka produkter eller erbjudanden som ska synas på startsidan, till text och bildinnehåll. En del av resultaten kommer garanterat att förvåna dig.

Visa besökaren varför du är annorlunda

De flesta av oss har i något sammanhang hört talas om USP:s (unique selling points) dock när det kommer till e-handel så tycks många ha glömt bort det.

Var inte bara bättre än dina konkurrenter, utan berätta/visa det också. Varför ska kunden handla hos just dig? Kanske har du bättre garantier, snabbare leveranstid, mer personlig kundservice eller bättre produkter. Var unik och bygg sakta men säkert upp ditt varumärke.

Visa din seriositet och gör kunden trygg.

Hur du gör detta beror helt på din bransch, här är dock en kort lista som kan vara en bra början.

  • Var tydlig med dina företags- och kontaktuppgifter.
  • Ha en professionell layout & grafisk profil.
  • Uttryck dig på ett seriöst sätt, korrekturläs all text och så vidare.
  • Överväg att gå med i trygg e-handel eller certifierad e-handel.
  • Överväg att gå med i svensk distanshandel, branschorganisationer, att bli kreditvärderad av AAA och liknande.
  • Låt kunder själva lämna omdömen. Ofta ger omdömen via tredjepartssidor som prisjakt, trustpilot eller liknande, mer trygghet än egenhostade lösningar som går att fuska med.
  • Utnyttja logotyper från dina betalningsleverantörer och partners.
  • Om du är tillräckligt etablerad, dra nytta av ”social proof” – visa upp referenser, omdömen, säljargument så som ”vi har över xxxx antal nöjda kunder” och så vidare.

Optimera för snabbhet

Att långsamma hemsidor gör så att besökarna lämnar är ingen nyhet för de flesta. Desto snabbare din webbshop är, desto bättre. Att välja ett bra och seriöst webbhotell är bara ett första steg, sedan finns det massvis av andra saker att fokusera på. Jag rekommenderar att du undersöker följande lista lite närmre:

  • Utnyttja cache.
  • Optimera kod – ta bort onödig kod och kombinera multipla Javascript och CSS-filer till ett mindre antal.
  • Minimera antalet HTTP requests.
  • Använd ett CDN (personligen använder jag CloudFlare)
  • Komprimera bilder (spara för webb i korrekt dimension, minska kvaliteten en aning och kör i program så som Image Optimizer).
  • Få förslag på ytterligare optimering av Google’s PageSpeed verktyg.

Var inte rädd att be om feedback

Feedback kan vara oerhört värdefullt. Andra e-handlare kan erbjuda insiktsfulla tankar och idéer. Det innebär inte att du behöver ut och nätverka eller redan känna en massa e-handlare, utan det kan vara så enkelt som att posta en forumtråd. Vi är ett hjälpsamt släkte!

Glöm dock inte bort att vara lyhörd mot feedback från dina faktiska kunder. Uppmuntra kunder att höra av sig via e-post, håll utkik på sociala medier och genomför egna undersökningar. Det finns massvis av verktyg som sköter insamling av feedback automatiskt via e-post.

Det var allt för mig denna gång. Jag kommer att vara aktiv och svara på frågor i kommentarsfältet nedanför, så tveka inte att lämna en kommentar. Sist men inte minst, stort lycka till med din webbutik!

carl_fridsjoInlägget är skrivet av gästbloggaren: Carl Fridsjö
Carl Fridsjö är en 21-årig entreprenör och specialist på internetmarknadsföring. I sitt arbete som konsult har han hjälpt såväl svenska som internationella företag att öka sin försäljning via internet. Det senaste e-handelsprojektet är en butik för klockor på nätet, stilrenaklockor.se, som på kort tid visat upp goda resultat.

Dela detta inlägg:

3 tankar kring ”Gör besökarna till kunder – så ökar du konverteringsgraden i din webbutik

  1. Fredrik

    Det nämns i artikeln att det finns ”massvis av verktyg som sköter insamling av feedback automatiskt via e-post.”

    Kan någon ge några tips på sådana?
    Tack

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *