Framtidens sökmotoroptimering – är den redan här?

Att sökmotoroptimering är ett av de sätt att marknadsföra sig online som ger absolut bäst ROI (return of investment) är de allra flesta överens om. Men frågan är hur man skall jobba med det med alla förändringar som Google gjort och kontinuerligt gör. Anders Karlsson, som arbetar med sökmotoroptimering på AndersIvar AB och DoubleSearch och driver flera webbutiker, bland annat Barahandtag, skall hjälpa oss att sia om framtiden.

anders_karlsson

Google som är den sökmotorn vi arbetar med i Sverige jobbar hela tiden med att förbättra sina algoritmer för att kunna ge oss det bästa sökresultatet för den sökningen vi gör. Något de lyckas med i de flesta fall.

Att sökmotoroptimera handlar om flera saker, dels handlar det om att göra sin webbplats så enkel och tydlig som möjligt för en sökmotor att förstå, dels handlar det om att på andra sätt berätta för sökmotorerna hur viktig och hur bra sidan är på det den utger sig för att vara. Tidigare kunde man enkelt köpa ett lass länkar någonstans och peka dom mot sin webbplats och vips så hade man en väldigt bra position på den sökningen man arbetade med. Men detta har förändrats, länkar är fortfarande det enskilt viktigaste verktyget för att få bättre synlighet i sökmotorerna, men idag är det viktigt vilka länkar du har som pekar mot din webbplats.

Google bestämmer

Eftersom det är Google själva som bestämmer vad som skall räknas och vad som inte skall räknas för att en webbsida skall synas högre upp i ett sökresultat så är det omöjligt för någon annan än dem att veta vad som komma skall. Det enda vi som jobbar med sökmotoroptimering kan göra är att testa olika saker för att se vad som fungerar idag, och försöka känna av varthän det barkar i framtiden och det är det detta blogginlägg handlar om.

Vi backar cirka två år i tiden då länkar i alla dess former fungerade på ett bra sätt, att bli straffad av Google då krävde en hel del otur blandat med dumdristighet. Sen kom filtret Google Penguin den 24 april samma år och då ändrades spelplanen en hel del, många sökmotoroptimeringsföretag med stora länknätverk fick kunder som filtrerades och fick problem, mestadels på grund av att för stor andel av ankartexterna innehöll sökorden man ville få den aktuella webbsidan att synas på.

Under 2013 började relevans att få allt större inverkan på länkarna och länkar från webbplatser utan någon särskild inriktning fick mindre påverkan medan länkar från relevanta webbplatser har en större påverkan, även om webbplatsen i sig inte är särskilt stark. Relevans är helt enkelt väldigt viktigt!

Framtiden handlar om ”trust and branding”

Något annat som kommit upp mer på näthinnan för de flesta sökmotoroptimerare under den senaste tiden är det som kallas ”trust and branding”. Det handlar om att sprida sitt varumärke och att synas med sitt varumärke i sammanhang som sökmotorerna uppfattar som väldigt förtroendeingivande. Ett exempel på detta är att jag bloggar här. Detta är en blogg som både Google och besökarna uppfattar som förtroendeingivande och det ger mina varumärken ”trust” och även riktigt bra länkkraft från länkarna i detta blogginlägg.

Min gissning är att i framtiden kommer länkar från intetsägande webbsidor som handlar om ditten och datten gå från att räknas lågt till att inte räknas alls. Länkar från webbplatser med ett innehåll av hög kvalitet och där innehållet är relaterat till det som det länkas till kommer få betydligt större kraft än det har idag. Är det dessutom så att den aktuella webbplatsen syns i form av ett varumärke på andra ställen på internet kommer detta höja kraften ännu mer. Det kan vara att webbplatsen finns på Google+ och att man är aktiv där, eller att Google Local tillsammans med införanden på andra sidor såsom telefonkataloger, företagskataloger eller liknande tydligör för Google att man är ett varumärke att räkna med. Det kommer inte bara handla om inlänkar, det kommer handla om kvaliteten på dina inlänkar tillsammans med hur Google (och därmed resten av mänskligheten) ser på dig, din webbplats och ditt varumärke som en helhet.

Städa bort gamla länkar

Så mitt tips är att redan idag börja städa bort gamla länkar du byggde 2011 och 2012, jag har själv gjort ett arbete med detta de senaste månaderna och det ger effekt. De flesta av de länkarna du byggde under denna tid kan med stor sannolikhet, om de inte redan gjort det, skada dig inom kort. Börja jobba med ditt varumärke om du inte redan gjort det, se till att synas och höras på de ställen som känns relevanta, både online och offline. Även offline kan ge avtryck om man lyckas göra något som drar uppmärksamhet till sig, och gör det inte det kanske det iallafall kan leda till en notis i den lokala tidiningen, vilket också är värdefullt.

Om du tidigare haft länkanskaffning som ditt största huvudbry, fortsätt med det, men styr om dina tankar från kvantitet till kvalitet och blanda in en stor portion varumärkestänkande i det hela. Att synas utan att få en länk är också att synas. Ta alla tillfällen i akt att synas på de platser du vill förknippas med och som kan vara relevanta för dig, det stärker ditt varumärke på samma sätt som man byggde varumärken förr i tiden.

Viktigt var och med vem du syns

Vart vill du synas? Med vem eller vilka vill du synas? Tror jag att det är bra för mig att synas på Loopias blogg? Ja, utan tvekan är det ett mycket bra tillfälle för mig att nå ut med mitt namn och mina varumärken så det är givetvis en god investering i tid. Tänk på samma sätt själv, vart skulle det göra nytta för dig att synas med ditt namn och ditt varumärke? Hör av dig dit och fråga!

Nu tänker ni säkert att jag helt glömt eller inte bryr mig om den sökmotoroptimering som görs på själva webbplatsen. Absolut inte, idag ser jag det dock mer som en hygienfaktor. Sökmotoroptimering av idag och för framtiden handlar mycket mer om vad som händer utanför och runt den egna webbplatsen.

Det handlar inte bara om länkar längre, det handlar om en helhet.

Text av: Anders Karlsson

Dela detta inlägg:

12 svar på “Framtidens sökmotoroptimering – är den redan här?

  1. Tack för en mycket bra artikel Anders. Dock tog du inte upp negativ SEO som blev ett jätteproblem för många efter Googles Pingvin uppdatering.

    Google har ett verktyg i webmastertools, men det är tveksamt om det fungerar. Så vad händer 2014, 2015 med negativ SEO. Det används i särskilt utsatta branscher med mycket hög konkurrens.

  2. Har Anders Karlsson överhuvudtaget läst Matt Cutts blogginlägg från den 20 januari i år? Målsättningen med det här blogginlägget här på Loopia känns mest som ett sätt att skaffa trovärdiga länkar till sin egen sajt från en trovärdig aktör. Gästbloggande, kan vi kalla det. Men är det här trovärdigt? Vad säger Matt Cutts, chef för Googles antispam-team, om denna typ av länkbygge?

    ”Okay, I’m calling it: if you’re using guest blogging as a way to gain links in 2014, you should probably stop. Why? Because over time it’s become a more and more spammy practice, and if you’re doing a lot of guest blogging then you’re hanging out with really bad company.

    Back in the day, guest blogging used to be a respectable thing, much like getting a coveted, respected author to write the introduction of your book. It’s not that way any more.”

  3. Hej Kim!

    Vi är många som har sett samtliga av Matt Cutts videor genom åren och som vanligt när det gäller SEO så tar de flesta inom branschen det Matt Cutts säger med en nypa salt, Matt Cutts är ju uppenbarligen inte algoritmen. Vi som arbetar med SEO går oftare på vad som fungerar idag och vad vi tror fungerar i framtiden och det är det jag försöker få fram i bloggposten. Självklart tar jag chansen att få länkar från en bra och stark blogg som Loopias när jag har den möjligheten, något annat skulle bara vara korkat.

  4. Hej Per!

    Som du säger så har negativ SEO drabbat en del hårt konkurrensutsatta branscher (företrädesvis affiliates). Enligt Matt Cutts så skall ju detta inte vara ett problem men vi har redan sett massor av fall där det händer. Jag tror nog att Google kommer få ordning på den varianten som är vanligast idag, med att det kommer en miljon länkar på väldigt kort tid. Däremot så lär det byggas upp ett mer sofistikerat sätt att jobba med det som blir svårare för dom att automagiskt upptäcka.

  5. Håller definitivt med Kim Halderots kommentar om gästbloggning. Google har ju gått ut väldigt tydligt om det negativa i det. I många fall får man ju Anders Karlsson skrev, testa och se resultatet, men i det här fallet benämner Matt Cutts det som ”spammy”.
    Att kalla arbetet med sökmotoroptimering på webbplatsen som en ”hygienfaktor” är för mig obegripligt. Visst har arbetet ”offsite” ökat väldigt i betydelse men arbetet på webbplatsen får ju inte förringas.
    Att synas är viktigt men bara om trovärdigheten kan upprätthållas. Det är något Google jobbar på i sina algorithmer…

  6. Hej Stefan!

    Jag menar inte att arbetet på webbplatsen skall förringas, inte på något sätt. Men idag har grunderna hos de allra flesta CMS blivit såpass bra och att innehållskvalitet är superviktigt tror jag de flesta vet om. Matt Cutts lämnar jag utanför diskussionen baserat på min tidigare kommentar.

  7. Hej Anders!

    Läste din artikel igen och kan inte låta bli att kommentera citat: ”Är det dessutom så att den aktuella webbplatsen syns i form av ett varumärke på andra ställen på internet kommer detta höja kraften ännu mer. Det kan vara att webbplatsen finns på Google+…”
    Skulle vilja uttrycka det så att syns du inte på andra ställen genom Sociala Medier så kommer du halka efter rejält 2014! Sociala Medier ”höjer inte bara kraften”, de är ett måste i framtiden. Och Google+ är ju inte en av många utan självklart det Google värderar högst.
    Nej Matt Cutts ÄR inte en algorithm men vet nog mer om dem än de flesta på Google. Man ska nog inte ta hans uttalande med ”en nypa salt”. Han är notoriskt noggrann med vad han säger och väger sina ord på guldvåg. Däremot har han en räv bakom örat och tycker om det! 😉

  8. Även om det är 2014 använder inte alla ett CMS och hur bra det än är fyller det inte sig självt med sökmotorvänligt innehåll… Men visst har ”onsite”-optimeringen förenklats betydligt sedan de kom.

  9. Tack för en bra och utförlig bloggpost. Intressant det du skriver angående att man bör skaffa relevanta länkar hellre än starka länkar utan relevans. Frågan är dock hur Google ser bloggartiklar. Många säger att en allmän blogg om ditten och datten inte har någon relevans. Men jag skulle säga precis tvärt om, för det finns ju tusentals bloggare som bloggar om just ditten och datten 🙂

  10. Hej igen Stefan, roligt att posten lever vidare. I dagsläget påverkar inte sociala medier det organiska sökresultatet på något sätt, däremot kan du som har ett varumärke att jobba med få ökad synlighet i sökresultaten på andra sätt som i sig inte påverkar din ranking. Och där är Google+ just nu det enda, sen finns det säkert fördelar att synas på de andra sociala medierna men det kommer inte öka din synlighet nämnvärt i sökresultaten, och det var det jag skrev om här.

    Jag skrev inte heller att innehållet ramlar in av sig själv, självklart behöver man innehåll på varje webbsida som är relevant och välskrivet, annars blir allting betydligt svårare så klart.

    Till Philip: Jag tror att en blogg utan en riktig person bakom sig inom kort kommer gå från dålig effekt till att bli riktigt user eller ingen effekt alls. Självklart kan de ur ett brandingperspektiv och SEO-perpektiv vara oerhört intressant att synas på orelevanta webbsidor, men då mer för att bygga trust och kanske inte så mycket för ranking.

    Tack för era kommenterar! =)

  11. Hej igen Anders!
    Att aktiviteter i olika Sociala Medier inte skulle påverka det organiska sökresultatet är en omdiskuterad fråga som inte har bevisats varken stämma eller inte. I Googles egen beskrivning av den nu för en tid sedan sjösatta algoritmuppdateringen ”Hummingbird”, går det att utläsa vikten av Sociala Medier. Många menar att de organiska sökresultaten påverkas positivt i både Google och Yahoo. Därom tvistar de lärde. Om du vill synas mer på Google ska du inte missa användandet av Google+, där enskilda inlägg idag visas i de organiska sökresultatlistorna. De resultaten som syns med en bild i listorna. Oavsett vem som har rätt står jag fast vid min åsikt att om du missar Sociala Medier 2014, halkar du hopplöst efter…
    Tack för en trevlig diskussion! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss