Dags att jobba hemifrån? Här är 6 tips för dig som vill få saker gjorda!

Borta bra men hemma bäst! För de flesta av oss så är hemmet vår plats för avslappning och återhämtning. Men i den rådande situationen så blir hemmet även en arbetsplats för många av oss. Vi lever ju i en tid där det är möjligt för oss att sköta de flesta aktiviteter på distans. På Loopia råder det inget undantag, sedan i våras jobbar majoriteten av företagets anställda hemifrån.

Att jobba hemifrån kan visserligen vara bekvämt, men det gäller att fortsätta särskilja på jobb och ledighet. Vi är individer och fungerar självklart på olika sätt, vissa tycker om att vara på kontoret bland kollegor medan andra har lättare att fokusera i avskildhet. Trots dessa olikheter så möts vi av samma utmaningar; När ska jag gå upp, var ska jag sitta och jobba, och hur skapar jag en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi har därför samlat våra 6 bästa tips för att bibehålla såväl effektivitet som hemmamys och få arbetet hemifrån att fungera även för dig.

Tips 1: Behåll dina vanliga rutiner

Det är lätt att gå direkt från sängen till jobbet när du jobbar hemifrån. En vanlig arbetsdag kanske du däremot vaknar, tar en dusch, borstar tänderna, klär på dig och äter frukost innan du beger dig till jobbet. Inga konstigheter. Vi mår bra av rutiner – så vårt första tips är att se till att behålla så många rutiner som möjligt även när du jobbar hemma.

Se också till att ha en bra och stabil internetuppkoppling, gott om dagsljus och ett bra arbetsbord att sitta vid – det gör jobbet ännu enklare!

Tips 2: Skriv en ”Att göra-lista” och planera din dag

Oavsett vad du jobbar med är det alltid bra att skriva en att göra-lista på saker som behöver göras under dagen. När du skriver och betar av din lista kan det vara bra att:

  • Tänka realistiskt när du planerar och inte sätta för höga mål som kan bli svåra att klara av – det får dig bara att må dåligt i slutändan. Dela upp större projekt i mindre delar, ta hänsyn till dagens inplanerade möten, osv.
  • Fördela tiden mellan olika uppgifter om du har flera saker på agendan, så att du enkelt kan fokusera på en uppgift i taget.
  • Prioritera och ta itu med det viktigaste först. Det är inte alltid det som tar längst tid att göra som är det svåraste, men det är lättast att skjuta på.
  • Bocka av de avklarade uppgifterna på slutet av arbetsdagen så får du även tillfredsställelsen i att se hur mycket du faktiskt har klarat av under en arbetsdag.

Är du ingen Att göra-lista’re? Då är det dags att bli en! 🙂

Tips 3: Undvik allt som distraherar dig (t ex mobilen)

En av de största utmaningarna med att jobba hemifrån är att undvika distraktioner, speciellt när du inte har någon kollega eller chef som håller koll på vad du gör. I och med att vi använder mobilen till så många olika saker idag är det lätt hänt att dess tillgänglighet distraherar dig.

Det går dock enkelt att undvika genom att sätta upp några enkla regler: 

  • Informera familj och vänner om att du inte vill bli störd under arbetstid även om du jobbar hemifrån.
  • Svara inte på SMS eller samtal som inte är jobbrelaterade. 
  • Har du svårt att undvika att svara – sätt mobilen på flygplansläge eller stäng av den helt.
  • Undvik att ha Netflix eller liknande på i bakgrunden.

“Tid är dyrbar så använd den på rätt sätt”

Tips 4: Schemalägg dina raster

Det här kanske låter som en självklarhet men det är lätt att glömma bort lunchrasten eller de små pauserna när du jobbar hemifrån och istället ta en “skrivbordslunch” utan en riktig paus. 

Precis som på arbetsplatsen så är det viktigt med mentala och fysiska pauser från arbetet för att kunna utföra det så bra som möjligt. Så se till att planera in ordentliga raster där du kan koppla av, spendera tid med nära och kära, svara på missade samtal och SMS och få i dig näring för att kunna fortsätta arbetsdagen. Fördelen med att äta lunch hemma är att du kan välja ett hälsosamt alternativ samtidigt som du sparar pengar.

Bonustips: Glöm inte att dricka mycket vatten också!

Tips 5: Ha videomöten med dina kollegor

Att komma i kontakt med kollegor under dessa omständigheter är förmodligen det bästa sättet att få känslan av att vara på jobbet. Vanligtvis spenderar vi ju en stor del av vår tid tillsammans med våra kollegor, inte minst i möten. 

Som tur är så finns det mängder av verktyg tillgängliga som hjälper oss att kunna ha ett videosamtal, webinar och workshops online så att vi kan få möjligheten att se och höra kollegors kroppsspråk och tonlägen. Det gör kommunikationen tydligare och skapar ett mer effektivt samarbete med färre missförstånd. 

Här är 3 populära verktyg som hjälper dig att connecta med dina kollegor online:

  • Loopia Meet: vår egen kostnadsfria mötestjänst  
  • Slack: Ett kommunikationsverktyg där du kan skapa kanaler och grupper för att bolla idéer och projekt med flera kollegor samtidigt
  • Trello: Ett verktyg som hjälper dig och dina kollegor att strukturera ert arbete och enkelt se vem som behöver göra vad och när. Det minskar mängden mail och möten och skapar ett effektivare arbete!

Tips 6: Avsluta dagen i tid

Det är lika viktigt att starta arbetsdagen i tid som att avsluta den och låta hemmalivet ta vid. Se till att hålla arbetstiderna och avsluta dagen med att stänga ner alla jobbrelaterade saker, summera allt du har hunnit med och belöna dig själv på valfritt sätt för att fira ännu en effektiv arbetsdag!

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss