Bannerformaten du bör använda på din sajt

Säljer du bannerutrymme på din sajt? I så fall är det bra att följa de standardformat som Interactive Advertising Bureau (IAB) nu rekommenderar. Under IABs kartläggning över vilka bannerformat som används på svenska sajter idag hittade de över 500 olika format.

Alla dessa storlekar innebär självklart en väldig massa formatanpassning för de annonsörer som vill synas på flera olika sajter. Därför har IAB nu tagit fram Svensk Displaystandard, där de rekommenderar 14 st annonsformat för sajtägare att erbjuda sina annonsörer.

Pixelbredd Pixelhöjd (fetstil = rekommenderad)
Panorama 980 120 / 240 / 360
Widescreen 250 120 / 240 / 280 / 360 / 480
Modul 468 120 / 240 / 360 / 480
Insider 300 250

Som sajtägare är det förstås bra att minska friktionen så mycket som möjligt för dina annonsörer, därför tjänar du på att se till att följa format som det är troligt att de redan har färdiga banners på.

Bild: IAB Sweden

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss