Säljer du bannerutrymme på din sajt? I så fall är det bra att följa de standardformat som Interactive Advertising Bureau (IAB) nu rekommenderar. Under IABs kartläggning över vilka bannerformat som används på svenska sajter idag hittade de över 500 olika format.
Alla dessa storlekar innebär självklart en väldig massa formatanpassning för de annonsörer som vill synas på flera olika sajter. Därför har IAB nu tagit fram Svensk Displaystandard, där de rekommenderar 14 st annonsformat för sajtägare att erbjuda sina annonsörer.
Pixelbredd | Pixelhöjd (fetstil = rekommenderad) | |
Panorama | 980 | 120 / 240 / 360 |
Widescreen | 250 | 120 / 240 / 280 / 360 / 480 |
Modul | 468 | 120 / 240 / 360 / 480 |
Insider | 300 | 250 |
Som sajtägare är det förstås bra att minska friktionen så mycket som möjligt för dina annonsörer, därför tjänar du på att se till att följa format som det är troligt att de redan har färdiga banners på.
Bild: IAB Sweden