“Ladda ner vår app!” – En allt för välbekant fras som titt som tätt dyker upp i form av heltäckande popup-annonser som döljer innehållet på de sajter du besöker från mobilen. Dessa heltäckande annonser upplevs ofta så pass irriterande att många väljer att överge webbplatsen helt och hållet.
Tidigare i år kunde vi läsa att Google rankar mobilanpassade hemsidor högre vid sökningar från mobila enheter, i syfte att ge mobilanvändaren en positiv sökupplevelse med relevanta sökresultat.
Google nobbar popup-annonser från och med 1 november 2015
Nu tar sökmotorjätten det hela ett steg längre. Google nobbar popup-annonser med start den 1 november 2015 och slutar att klassa sajter som använder sig av heltäckande popups som mobilvänliga. Google menar att användaren bör få en positiv sökupplevelse oavsett om informationen finns tillgänglig i en app eller på en webbsida.
Detta gäller främst popup-annonser som täcker sidans innehåll och uppmanar besökaren att ladda ner en app. Andra annonsformat, t ex banners, anses fortfarande vara mobilvänliga så länge de inte skymmer någon större del av sajtens innehåll.
» Läs mer om den nya riktlinjen på Google Webmaster Central Blog
Delar av bilden är lånade av Google Webmaster Central Blog.
Känns som att det blir viktigare och viktigare att hamna långt upp i mobil resultaten då mer än hälften av alla adsensintäkter på flera av mina sidor nu kommer från mobiler.