Nu är det dags för del 3 i vår artikelserie om att annonsera med Google Adwords.
Vår gästbloggare Sylvia Oppenheim från Adwordsbloggen.se har tidigare berättat om vikten av att sökordsannonsera, samt hur du väljer rätt sökord. Den här gången går Sylvia igenom hur du organiserar dina sökord med annonsgrupper. Har du missat de tidigare delarna i vår artikelserie om Google Adwords hittar du dem här:
…och som vanligt vill jag påminna om att du som ny webbhotellskund hos Loopia får en värdecheck på upp till 750 kr att annonsera på Google Adwords för. Läs mer och beställ webbhotell »
Hur organiserar man sina sökord med annonsgrupper i Adwords?
Att hålla sitt Adwords-konto välorganiserat är inte bara viktigt för att man ska få en bättre överblick, det påverkar även kvalitetsresultatet och därmed i slutänden det klickpris man får betala.
Det vanligaste misstaget man gör i Adwords är att lägga in sökord hullerombuller i en och samma annonsgrupp och visa en enda generisk annons för allihop.
Annonsgrupper är steg 2 i kampanjhierarkin, nivån under själva kampanjen. Annonsgrupper är egentligen ett sätt att rikta annonser på och den minsta gemensamma nämnaren är själva annonstexten. Alla sökorden i en annonsgrupp visar samma annons/er. Sökorden bör alltså vara besläktade med varandra så att de är relevanta till annonsen som visas.
I början kan det vara svårt att veta hur många annonsgrupper man ska göra och Adwords gränssnitt gör det inte enklare direkt. Faktum är att man hoppar över annonsgrupper helt och hållet för användare som lägger upp nya konton. Inte så lätt att veta att funktionen finns när man aldrig får se den!
Av den här anledningen bör man tänka igenom strukturen först innan man lägger upp kampanjen. Excel är bra att använda för det. När man bestämt vilka annonsgrupper man vill ha skapar man dem i verktyget Adwords Editor och laddar upp dem till Adwords-kontot. När man väl har annonsgrupper i kontot ser man tydligt hur man kan lägga till fler grupper direkt i själva gränssnittet.
Låt oss ta ett exempel med en klädbutik på nätet som vill göra en kampanj för att sälja kläder. Sökordet ”kläder” är ett alldeles för brett sökbegrepp. Kläder innefattar många saker och måste brytas ner i mindre beståndsdelar eller ”koncept”. Begreppet ”kjol” tex är en sådan beståndsdel och blir en bra annonsgrupp. Andra passande annonsgrupper i det här fallet skulle kunna vara byxor, skjortor, jackor etc.
Nästa steg är att fylla annonsgrupperna med sökord. Tex ”svart kjol”, ”kort kjol”, ”snäv kjol” ”märkeskjolar”. Det räcker oftast med 10-15 sökfraser per annonsgrupp. Alla ska vara relevanta till annonstexten och en tumregel är att sökordet/frasen ska återspeglas i annonsrubriken och annonstexten så långt det är möjligt. Söker någon efter ”snäv kjol” och ser en annons med rubriken ”Snäva svarta kjolar” är säkert den personen högst benägen att klicka för det var ju precis vad hon letade efter. På det här sättet riktar man varje annons till en specifik målgrupp vilket leder till en högre klickfrekvens eftersom annonsen blir relevant gentemot sökningen.
Tips 1! Ha inte samma ord i flera annonsgrupper, då konkurrerar du bara med dig själv.
Tips 2! Använd alltid minst två annonstexter i varje annonsgrupp och välj ”rotera” i kampanjinställningarna. På så sätt kan du med jämna mellanrum utvärdera resultatet av annonserna och förfina dem. Pausa den som fått lägst klick eller konverteringar och skriv en ny som får tävla mot den kvarvarande.
Läs mer om Google AdWords på Adwordsbloggen eller i övriga delar av Adwordsskolan på Loopias blogg.
Text av: Sylvia Oppenheim, adwordsbloggen.se
Ett svar på “Adwords-skolan del 3 – Annonsgrupper”