Du får ingen andra chans att göra ett gott första intryck. Det kan låta hårt, men det har aldrig varit så viktigt att fånga din målgrupps uppmärksamhet på några sekunder som nu. Lyckligtvis finns det ett ganska enkelt sätt att göra det på – visuellt innehåll. Här går vi igenom varför det visuella är så viktigt och hur du väljer visuellt innehåll till din egen hemsida. Häng med!
Innehåll
Vad är visuellt innehåll?
När du hör orden “visuellt innehåll”, vad tänker du på då? Förmodligen tänker du på bilder av olika slag. Men även om visuellt innehåll givetvis omfattar bilder, är det så mycket mer än bara det. Det finns en mängd olika typer du kan använda på din hemsida, som alla bidrar för att engagera dina besökare och förbättra deras upplevelse. Till exempel:
- Fotografier på exempelvis dina anställda, dina lokaler eller dina kunder, men också varumärkesbilder på modeller, bryter effektivt upp textblocken på din hemsida.
- Illustrationer i form av till exempel en maskot kan användas på samma sätt som fotografier.
- Grafiska element, som rutor eller cirklar, kan användas för att rama in andra element (både text och annat visuellt innehåll) och poängtera saker på din hemsida.
- Videor är en väldigt engagerande form av visuellt innehåll, som kan användas för att till exempel demonstrera dina produkter.
- Infografik används för att utbilda, berätta en historia eller illustrera en poäng och är ett utmärkt sätt att presentera komplex information eller data.
Förmodligen kommer din hemsida behöva flera olika typer av visuellt innehåll. En blandning och en bra balans av varierat innehåll gör nämligen att du får en mer visuellt tilltalande och intressant hemsida.
Därför är det visuella viktigt att tänka på
Slutmålet med de flesta hemsidor är att få besökarna att stanna kvar och att konvertera till betalande kunder. Där har ditt visuella innehåll en viktig roll att spela, eftersom människor bearbetar visuell information snabbare och mer effektivt än text. Fotografier, grafiska element och videor skapar en mer sammanhållen och visuellt tilltalande hemsida, som får dina besökare att stanna upp. Det ökar sannolikheten att de också tar del av ditt budskap och konverterar till kunder. Dessutom:
- Din hemsida blir lättare att navigera.
- Ditt innehåll blir mer läsbart och därför mer användarvänligt.
- Du kan förklara komplexa saker på ett sätt som är lätt att förstå.
- Dina besökare får en mer minnesvärd upplevelse och kommer ihåg dig lättare.
- Din sökmotoroptimering förbättras, eftersom upplevelsen förbättras.
Så väljer du visuellt innehåll till din hemsida
Att välja ut visuellt innehåll till din hemsida är inte nödvändigtvis svårt. Det är däremot något du bör göra med lite omsorg och eftertanke.
1. Beskriv din målgrupp
Vem är det egentligen som besöker din hemsida? Vad har de för förväntningar och behov? Vill de se något särskilt på din hemsida? Det är din målgrupp som styr vilken typ och vilken stil ditt visuella innehåll behöver – inte nödvändigtvis du. Det är trots allt dina besökare som ska vilja stanna kvar på din hemsida och konvertera till kunder.
2. Beskriv ditt varumärke och dina mål
Hur vill du att ditt varumärke och företag uppfattas? Vad behöver ditt innehåll åstadkomma? Vad ska dina besökare göra? Medan din målgrupp är det första du behöver ta hänsyn till när det gäller ditt visuella innehåll, kommer ditt varumärkes personlighet, dina mål och dina budskap på en stark andraplats. Förhoppningsvis matchar din målgrupp och ditt varumärke redan – gör de inte det bör du se över din strategi en extra gång.
3. Bestäm dig för en grafisk identitet
Din grafiska identitet består av alla visuella delar av ditt varumärke – från färger och typsnitt till logotyp och bildspråk. Det är egentligen först nu du börjar fundera över hur ditt visuella innehåll faktiskt ska se ut. Har du någon särskild färg du behöver använda i grafiska element? Kommer du använda fotografier, illustrationer eller både och? Behöver du anlita modeller för fotografering? Kom ihåg att din grafiska identitet ska vara både tydlig, konsekvent och relevant för din målgrupp och ditt varumärke!
4. Planera din hemsida
För att skapa en visuellt intressant hemsida behöver du en blandning av text och visuellt innehåll. Tänk på att det visuella ska skapa intresse – inte överväldiga eller distrahera besökaren. Det handlar inte bara om att variera olika typer av innehåll, utan också om att variera till exempel storlek för att skapa en bra harmoni.
5. Följ upp och förbättra
Målet med visuellt innehåll är i grund och botten att förbättra dina besökares upplevelse av din hemsida. När din hemsida är publicerad eller uppdaterad behöver du därför hålla ett öga på din besöksstatistik. Ditt visuella innehåll är givetvis inte alltid boven för en hög avvisningsfrekvens eller låg click rate, men det kan vara. Därför är det bra att göra A/B-tester för att ta reda på vad som fungerar och vad som kan förbättras. Var inte rädd för att testa dig fram!
Lär dig mer
- Så väljer du rätt typsnitt till din hemsida
- Snabba upp din hemsida med bildformatet WebP
- 5 verktyg för hemsidor du borde bekanta dig med (inklusive innehållsverktyg)
Letar du efter bra bilder till din hemsida?
Då tycker vi du ska prova Pickit! Du får tillgång till över 1 miljon bilder som du kan använda fritt på din hemsida och dina sociala medier. Dessutom kan du prova Pickit gratis i två månader – så att du kan bestämma dig i lugn och ro. Läs mer om bildbanken Pickit här!