När allt kommer omkring är ditt företags framtid baserad på hur väl din hemsida presterar. Att driva tillräckligt med trafik till hemsidan, se till att potentiella kunder omvandlas till befintliga, se till att din hemsida visas högst upp i sökmotorerna, hålla innehållet uppdaterat och engagerande för dina besökare är bara en liten del av allt som krävs för att driva en lyckad hemsida som hjälper dig att nå företagets uppsatta mål.
Med det sagt har vi full förståelse för om du tycker att det verkar övermäktigt att driva en hemsida OCKSÅ utöver att redan driva ditt företag. Men det är inte alls så svårt som det kan låta. Internet är fullt av smidiga verktyg som hjälper dig att utveckla och förbättra din hemsida. Dessutom behöver du inga tidigare förkunskaper inom programmering eller kodning för att lyckas.
Här är fem verktyg som alla som har en hemsida måste bekanta sig med för att få bästa möjliga resultat av den.
1. SEO-verktyg som hjälper dig att ranka högre i sökmotorer
Sökmotoroptimering (SEO) är troligtvis en av de mest kritiska faktorerna som bidrar till en hemsidas framgång. SEO ser nämligen till att du rankas högre bland sökresultaten på t ex Google när dina potentiella besökare söker efter specifika ord relaterade till det som din hemsida innehåller.
Men SEO hjälper inte bara till att ranka din hemsida högre. Det har också den extra fördelen att stärka trovärdigheten för din hemsida. Det beror på att bara en bråkdel av alla som googlar klickar sig vidare till sida 2 av sökresultaten. Så om du dyker upp bland resultaten på förstasidan uppfattas du som en hemsida med värdefullt och relevant innehåll. stöter du på som en webbplats som har värdefullt, relevant, intressant innehåll. Eftersom du dyker upp till följd av en googling på ett eller flera specifika sökord kan det också ge din hemsida trafik av högre kvalitet vilket i sin tur ger en ökad konverteringsgrad.
SEO-verktyg som hjälper dig att ranka högre
SEO-verktygen SemRush och SE-ranking är båda molnbaserade SEO-verktyg som är utformade för att hjälpa dig att hitta dina bästa sökord, rapportera eventuella problem med din hemsida, övervaka vilka andra sidor som länkar till dig och till och med utföra detaljerade granskningar av hela hemsidan.
Men det finns mer inom SEO än att bara använda rätt sökord i innehållet på din hemsida. Du kan komma långt genom att bara se över ditt domännamn. Väljer du att gå bort från traditionella toppdomäner som .com eller .org och istället kikar på någon av alla nya toppdomäner som innehåller bra sökord kan du öka trovärdigheten för din hemsida.
Om din hemsida innehåller en webbutik skulle t ex toppdomänen .store få med det populära sökordet ”butik” direkt i ditt domännamn, fast på engelska då. Har du en fysisk butik och vill etablera din närvaro online kan toppdomänen .online passa bra, alternativt .tech för företag och privatpersoner inom IT-branschen.
Poängen är att om du väljer ditt domännamn och dess toppdomän noggrannt kan du komma högt upp bland sökresultaten.

2. Analysverktyg som hjälper dig att förstå din hemsidas besökare
Att identifiera och använda rätt sökord och ranka högre i sökresultaten är två viktiga steg i resan mot en framgångsrik hemsida. Men de kommer inte att kunna ge dig den bästa valutan för pengarna om resultaten inte förstås, analyseras och förbättras.
Analysverktyg hjälper dig att göra just det. Och mer än så. Bland de dussintals analysverktyg som finns på marknaden idag fortsätter Google Analytics att vara det föredragna valet för hemsidesägare. Det är trots allt ett otroligt kraftfullt verktyg. GA hjälper dig att svara på en mängd frågor om trafiken till din hemsida:
- Är det nya eller återkommande besökare?
- Varifrån (geografiskt) kommer de till din hemsida?
- Hur gamla är de?
- Hur mycket tid spenderar de på hemsidan?
…och mycket mer.
Med denna information kan du fortsätta finjustera din hemsida med sökord, innehåll, användarvänlighet och till och med det visuella. Det bör också tilläggas att Google Analytics är gratis för alla att använda.
3. E-postmarknadsföringsverktyg som hjälper dig att aktivt kommunicera med din hemsidas besökare
Att regelbundet uppdatera din hemsida baserat på sökordsanalyser mm kan räcka långt för att hjälpa din hemsida att synas online. Dock kräver alla hemsidor att användaren aktivt söker information för att den ska hittas, och när de väl har lämnat din hemsida finns det oftast inget sätt för dig att komma i kontakt med dem på nytt.
Det är därför det är så viktigt att lägga till ett ”aktivt” marknadsföringsverktyg till listan. Där är e-postmarknadsföring ett riktigt bra alternativ av följande anledningar:
- E-postmarknadsföring förser din hemsidas besökare med innehåll kontinuerligt så att de håller sig uppdaterade om det senaste.
- E-postmarknadsföring är mer personligt än de flesta andra marknadsföringsmetoder. Ett nyhetsbrev i en inkorg betyder mycket mer än ett offentligt inlägg på sociala medier till exempel.
- E-postmarknadsföring kan hjälpa dig att skicka ut lagom mycket innehåll till dina besökare under en längre tid.
Ett av de bästa verktygen för e-postmarknadsföring på marknaden är Get a Newsletter och Mailchimp. Med dessa verktyg kan du designa dina egna nyhetsbrev, skicka ut till anpassade mottagarlistor och analysera resultatet. Get a Newsletter ingår i alla Loopias webbhotellspaket från start, läs mer på loopia.se/nyhetsbrev.

4. Sociala medier-verktyg som hjälper dig att hålla igång din närvaro online
Tillsammans med en tjusig, uppdaterad hemsida som regelbundet skickar nyhetsbrev till sina besökare via e-post behöver du också en närvaro i sociala medier. Varför då, kan man fråga sig? Därför att det finns miljardsvis användare av sociala medier i världen idag och många av dem är potentiella besökare till din hemsida som du kan gå miste om om du inte blir mer social.
Men en bra närvaro på sociala medier handlar inte bara om att skapa ett konto på Facebook och Instagram till exempel. Det kräver mer än så och därför föreslår vi att du som har en hemsida använder verktyget Hootsuite som hjälper dig att hantera dina sociala medier.
Med hjälp av Hootsuite (och andra liknande verktyg) kan du enkelt:
- Schemalägga inlägg och uppdateringar så att du inte behöver lägga tid på dem dagligen.
- Bevaka olika plattformar för att hålla koll på vad som sägs om dig och ditt företag.
- Få detaljerad statistik över vilka typ av inlägg som är populära och vilka som inte är det.
5. Innehållsverktyg som hjälper dig att skapa bättre och mer tilltalande content
Innehåll är vad dina användare kommer att se när de besöker din hemsida, och det är inte bara begränsat till text. Varje bild, varje video, varje animation och varje diagram är innehåll. Och om innehållet (trots att det är optimerat för SEO) är tråkigt eller inte visuellt tilltalande kommer dina besökare att lämna din hemsida omgående.
Det är därför du som har en hemsida behöver verktyg som hjälper dig att producera bättre innehåll än dina konkurrenter. Lyckligtvis finns det massor med sådana verktyg och här är ett urval av dem:
Grammaly
Ingenting är värre än att mötas av en hemsida full av stavfel och särskrivningar. Verktyget Grammarly kan automatiskt korrigera grammatik, korrekturläsa hela texter, erbjuda skrivförslag och hålla din tonalitet konsekvent. Det kanske inte låter som ett verktyg som lockar tusentals besökare till din hemsida, men det är ändå ett viktigt verktyg.
Pexels
När du har fått ditt skriftliga innehåll på plats vill du också ha bilder av hög kvalitet och videor som sticker ut från mängden. Pexels ger dig möjlighet att välja bland hundratals royaltyfria bilder och videor att använda på din hemsida. Sök efter det du behöver och använd det på din hemsida (efter att ha dubbelkollat licensen såklart).
Canva
En bra hemsida använder många typer av innehåll, allt från banners och infografik till diagram och statiska bilder. Ett verktyg som Canva gör detta enkelt genom att erbjuda dig förinställda mallar som du kan använda för att skapa din egen design snabbt och enkelt. Du behöver alltså inte månader av utbildning eller en enorm budget för att börja uppfylla dina mål om en riktigt bra hemsida.

Inlägget är skrivet av Rebecca Scott
Rebecca är Senior Content Marketing Specialist på Radix Web Services. En marknadsföringsentusiast som beskriver sin roll som dels en kreativ utforskare och dels en strategisk alkemist.