Det är inte bara hemsidan som mår bra av en ordentlig vårstädning. Passa på att även vårstäda dina sociala medier och fräscha upp din digitala närvaro ytterligare!
Här är våra 7 snabba steg för att vårstäda företagets sociala medier!
1. Rensa bland gamla inlägg
Gå igenom kanal för kanal och se om du har något gammalt fastnålat inlägg kvar som inte är aktuellt längre och därför kan tas bort, eller åtminstone inte längre nålas fast högst upp i flödet. Ett flöde som inte uppdaterats på länge kan få företaget att verka inaktivt. Därför är det viktigt att hålla företagets hemsida, blogg och sociala medier uppdaterade.
2. Dubbelkolla att företagsinformationen stämmer
Se över företagsinformationen i dina sociala medier. Du kan bland annat uppdatera “Om oss”-texterna i respektive kanal, och se till att öppettider och kontaktuppgifter stämmer så att dina kunder enkelt kan ta kontakt med dig. Passa också på att dubbelkolla att du länkar till företagets hemsida från alla sociala kanaler.
3. Uppdatera profilbilder och omslagsbilder
Är din profilbild mer än ett år gammal? Då är det dags att byta ut den mot en ny (om inte profilbilden redan föreställer ditt företags senaste logotyp förstås, då är det okej att köra vidare på samma). Uppdatera även omslagsbilden till något som representerar din verksamhet på ett bra sätt. Det kan till exempel vara ett högupplöst foto av kontoret, personalen eller de produkter/tjänster ni erbjuder.
4. Se över vilka som har åtkomst till företagets sociala konton
Har någon som slutat jobba hos er fortfarande tillgång till era sociala konton? Eller har någon fått nya ansvarsområden och behöver få sina rättigheter justerade? Ta en titt och justera vid behov. Samtidigt kan du passa på att byta lösenord på dina konton för att öka säkerheten och minska risken för att någon obehörig tar sig in.
5. Analysera företagets sociala medier
Vilka kanaler går bra? Vilka går mindre bra? Saknar ni någon kanal eller bör ni välja bort någon? Vilken typ av inlägg går bra? Analysera statistiken i respektive kanal. Då får du både information och insikter som kan hjälpa dig att ta fram rätt marknadsföringsstrategi.
6. Analysera företagets konkurrenter
Hur jobbar dina konkurrenter med sociala medier? Vad gör de bra? Vad gör de som du inte gör? Hur fungerar det? Det är bra att analysera även dina konkurrenters styrkor och svagheter, och fundera på hur du och ditt företag kan göra det ännu bättre.
7. Testa nya metoder
Vad trendar på sociala medier just nu? Hur kan du anpassa trenderna för ditt företags sociala medier? Då kommer du både utvecklas, attrahera en större publik och hitta nya metoder att interagera med ditt företags målgrupp.
Har du inte sett över din hemsida än? Vårstäda din hemsida med våra 4 snabba tips!