Idag finns det inte bara en webbshop på nätet, och konkurrensen kan därför vara stenhård. Stick ut från mängden genom att lyfta fram det som gör din butik bättre än dina konkurrenters. Det har blivit dags för den femte delen i serien om hur du får besökare till din webbshop att handla och på så sätt höjer konverteringsgraden!
Tips 5: Lyft fram det som gör din webbshop unik
Var tydlig med varför kunden ska välja dig framför konkurrenterna. Har du till exempel lägst priser? Är ditt sortiment bredare och djupare, eller är dina produkter och varumärken unika? Kan du erbjuda bäst kundsupport? Är du exempelvis störst i branschen eller inom ett visst produktområde? Har du bäst leveranstid? Flest nöjda kunder? Eller erbjuder du fri frakt?
… om svaret är ja på någon av frågorna – då är det bra om du berättar det tydligt redan på din webbshops startsida och i all marknadsföring.
Om du upplever att det är svårt att komma på vad som är unikt med din webbshop kan det vara ett tecken på att det finns förbättringsmöjligheter. Kan du kanske nischa din webbshop dit ingen konkurrent etablerat sig ännu?
Missa inte övriga delar i serien om att öka konverteringsgraden:
- Del 1: Visa vägen
- Del 2: Skapa trygghet
- Del 3: Uppmana till köp
- Del 4: Satsa på merförsäljning
- Del 6: Mät och analysera
- Del 7: Öka hastigheten
Starta din egen butik på webben
Vi på Loopia erbjuder flera olika e-handelslösningar för olika önskemål, behov och förkunskaper. Läs mer om våra olika e-handelslösningar och kom igång med ett klick redan idag.