Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du anpassar innehållet på din sajt för att synas så bra som möjligt bland t ex Googles sökresultat på ord och fraser som är relevanta för just din verksamhet.
SEO låter oftast krångligare än vad det faktiskt är vilket får många e-handlare att dra sig för att sökmotoroptimera sin webshop. Och det är ju inte bra. En sökmotoroptimerad webshop blir nämligen lättare för kunder att hitta på webben vilket kan leda till ökad konverteringsgrad och försäljning. Vi har samlat 5 tips för att sökmotoroptimera din webshop nedan som hoppas kunna hjälpa dig som e-handlare.
1. Välj “rätt” sökord för just din målgrupp
Ta reda på vilka sökord och fraser som din målgrupp använder för att söka efter de produkter och tjänster du erbjuder i din webshop. Google förstår synonymer till viss del men du kommer att ranka ännu bättre om du faktiskt använder samma söktermer som dina kunder. Om du har ett Google Ads-konto kan du använda Googles Sökordsplanerare för att se vilka olika sökord som det söks mest på och vilka sökord som leder besökare till din webshop.
Tips! Välj inte för svåra sökord i början då konkurrensen kan vara tuff. Ett svårt sökord är ett ord eller en fras med hög sökvolym som välkända varumärken redan placeras högt upp på bland Googles sökresultat (t ex ”e-handel”, ”webshop”, etc). Välj istället specifika sökord och sökfraser som är relevanta för just din webshop.
2. Se över dina texter och sökmotoroptimera dem
Sökorden är självklart viktiga för att få en bra placering på Google, men det är också viktigt med längre, relevanta texter. Google gör nämligen en helhetsbedömning av din webshop när de bestämmer var den ska placeras bland sökresultaten. Se därför till att optimera texten på samtliga ställen:
- Webbadressen (domännamnet, t ex loopia.se)
- Titeln på sidorna
- Rubrikerna på sidorna
- Bilderna på sidorna och dess alternativa texter
- Brödtexten på sidorna
3. Undvik duplicerat innehåll
Undvik att köra copy/paste på dina egna texter när du fyller på med produktbeskrivningar och alternativa bildtexter. Försök att hitta på unika formuleringar för varje enskild plats på sidan. Det minskar risken att texten klassas som “duplicerat innehåll” av Google vilket bland annat kan få sidan att placeras sämre bland sökresultaten.
4. SEO-optimera dina produktfoton
Att använda sig av bildsök för att hitta produkter och tjänster på webben blir allt vanligare. Det är därför viktigt att du sökmotoroptimerar dina produktfoton genom att väva in sökord i följande texter:
- Alt-texten (utöver bildsöket används alt-texten istället för bilden för synskadade eller om du stängt av fjärrinnehållet i ditt e-postprogram).
- Filnamnet
- Webbadressen (URL:en)
- Bildens titel
5. Peka om gamla produktsidor
Om du publicerar nya produktsidor och tar bort eller ändrar de som inte längre är aktuella bör du alltid använda funktionen 301 redirect. Då pekas den gamla webbadressen om till en ny och får webbservern att berätta för webbläsaren att sidan är permanent flyttad från en plats till en annan.
Alla eventuella inlänkar till den gamla sidan kommer då att visa den nya sidan istället för en felsida (404-sida). Det gynnar både besökare och sökmotorerna som låter dig behålla din placering i sökresultatet.