Även om du har en hemsida som är attraktiv, användarvänlig och gonomtänkt behöver du nå ut med hemsidan för att den ska generera besökare. Det sker inte av sig själv och därför är den här sista delen i vår bloggserie en viktig punkt; spridning av din hemsida!
Det här är den fjärde och sista delen i en serie blogginlägg om hur du får ut mer av din hemsida. I fyra delar ger vi, Louise och Gisela från Ella&Sigrid, konkreta tips för din befintliga eller nya hemsida utifrån vår egen modell 4S som står för system, struktur, skötsel och spridning. Läs vidare för att ta del av tre tips om hur du når ut med hemsidan.
1. Sökmotoroptimera hemsidan
För att du ska hittas på relevanta sökord i sökmotorer som Google behöver hemsidan sökmotoroptimeras. Det finns både onsite- och offsite-optimering. Onsite betyder kort och gott att optimera innehållet på själva sidan medan offsite-optimering ges från extrern länkkraft. Länkkraften kan då exempelvis vara att dina samarbetspartners länkar din hemsideadress från deras hemsida.
För att arbeta med innehållet gäller det att du väljer ut de relevanta och viktiga ord du vill fokusera på. Tänk på dessa när du formulerar dina rubriker och texter. Vi rekommenderar dig att kontakta oss eller en annan byrå för att optimera hemsidans innehåll på bästa sätt.
2. Utnyttja sociala medier
Det finns många olika medier och bland de vanligaste hör Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och YouTube. Det gäller att sticka ut mer och mer när det successivt blir vanligt för företag att finnas på olika sociala medier. Försök att ge ett mervärde till dina kunder och sprida företagets varumärke på ett smart och bra sätt. Hitta värdet som du sticker ut med och fokusera på detta.
Självklart är det bra att finnas till för alla sina kunder, men fundera på vilka medier du bör använda. Alla medier passar inte alla företag och inte alla målgrupper. Det gäller dessutom att hålla medierna aktiva, så börja med en kanal och utöka om du har möjlighet. Det är bättre att ha en väl fungerande kanal än fyra mediokra.
3. Var en ambassadör
Vårt sista tips är ett av de absolut viktigaste. Du som person är en väldigt viktig källa till spridning. Ditt bemötande och ditt agerande har stark koppling för hur ditt företag sprids och uppfattas. Om du får recensioner gäller det därför att bemöta både ris och ros på ett smart och attraktivt sätt.
Du kan även låta andra bli företagets ambassadörer. Där kan man bland annat räkna in nöjda kunder och anställda som fungerar som talande marknadspelare för dig.
Följ våra andra delar
Nu har du läst den fjärde och sista delen i vår bloggserie där vi delar ut konkreta tips på hur du får ut mer av din hemsida. Du har tidigare kunnat läsa om hemsidans system och struktur samt hur du sköter och sprider hemsidan. Vi hoppas att du kan ta till dig tipsen vi delat med oss och du kan självklart kontakta oss och du har frågor eller vill att vi ser över just ditt projekt. Klicka in dig på vår hemsida ellasigrid.se och kontakta oss!
Följ oss
Vi som bloggar heter Louise och Gisela. Vårt företag, Ella&Sigrid, hjälper företag med främst hemsidor, e-handlar och sociala medier. Vi är stolta återförsäljare av Loopia till våra driftlösningar. Du hittar oss på www.ellasigrid.se, Facebook och Instagram.
Ett svar på “Få ut mer av din hemsida – Tre tips för spridning av din hemsida”