7 tips för att lyckas med din e-handel

En positiv handrörelse framför en webbutik för att illustrera hur du lyckas med din e-handel.
Att driva en egen e-handel innebär inte att kunder och ordrar trillar in av sig själva. Konkurrensen på nätet är stenhård och för att ha en chans bland alla väletablerade kedjor behöver du ligga steget före. Nedan delar vi med oss av 7 tips som är värda att tänka på om du vill lyckas med din e-handel.

1. Fokusera inte för mycket på sälj

Satsa istället på att sprida din expertis genom att dela med dig av tips, tricks, råd, information, etc för att framstå som en expert i den bransch du verkar i. Det ger ett trovärdigt intryck och sätter samtidigt en kvalitetsstämpel på din e-handel – som kan leda till fler köp.

2. Erbjud kringtjänster

Skapa ett mervärde för dina kunder genom att erbjuda kringtjänster och relaterade produkter till ditt ordinarie sortiment. Det kan t ex vara lock- eller plattänger eller kurser i håruppsättningar om du säljer frisörtjänster. Uppmana också till köp genom att erbjuda tidsbegränsade erbjudanden, produkter som det endast finns ett fåtal kvar av i lager, etc.

3. Var hjälpsam

Visa kunden vägen genom hela beställningsflödet fram till betalningsmomentet genom att använda en genomtänkt och välfungerande struktur i din e-handel. Sortera dina produkter rätt i olika kategorier och erbjud besökaren ett sökverktyg med möjligheten att sortera och filtrera sökresultaten.

4. Öka trovärdigheten

Låt dina kunder ta del av andra kunders recensioner över dina produkter och den service du erbjudit, för att öka deras förtroende för din e-handel. Erbjud seriösa och välkända betalningsalternativ, synlig och utförlig kontaktinformation och kanske till och med en sekvens på sajten som berättar om ditt företags bakgrundshistoria – allt för att öka trovärdigheten.

5. Schyssta leveranser

Var tydlig och ärlig med dina fraktkostnader, leveranstider, mm för att inte ge kunden en otrevlig överraskning. Packa varorna som ska fraktas väl så att de kommer fram oskadda och försök att leverera så snabbt som möjligt eller åtminstone inom den tid du utlovat.

6. Mät och analysera

För att kunna förbättra din e-handel är det viktigt att du mäter dess resultat och analyserar dem. Använd olika verktyg för att ta reda på besökarnas rörelsemönster på sajten och t ex Google Analytics för att ta reda på vilka sidor som får mest klick. Rätta dig sedan efter det siffrorna visar för att nå bästa möjliga resultat med din e-handel.

7. Optimera hastigheten

För att snabba upp din e-handel behöver du se över bildstorlekar, undvika onödiga tillägg, använda cache eller kanske till och med använda en egen virtuell server som ger dig högre serverkapacitet och en isolerad miljö som inte påverkas av andra sajter. Är du intresserad av det sistnämnda kan du läsa mer om Loopias VPS-tjänst här »
 

Kom igång och lyckas med din e-handel

Starta din egen e-handel med någon av våra e-handelslösningar. Välj bland OpenCart, WooCommerce, mm och utforma din e-handel exakt så som du vill ha den med olika designmallar, tillägg och extra funktioner. Läs mer om våra e-handelslösningar »

Bilden överst kommer från joethegoatfarmer.com.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss