Efter att ha varit föräldraledig med döttrarna Ella och Ingrid kände Jenny Modéer att hon ville göra något annat än att ta ett “vanligt” designerjobb på någon kedja. Hon bestämde sig för att starta ett eget barnklädesmärke och enkvinnasföretaget Modéerska Huset såg ljus för första gången.
Titt som tätt stöter vi på fantastiska Loopia-kunder som lever ut sin dröm med webben till sin hjälp. När det händer vill vi självklart lyfta fram dessa kunder och låta dem dela med sig av sina erfarenheter till andra som också vill komma igång på nätet. Ta del av Jennys erfarenheter nedan.
Idén om att sälja ekologiska barnkläder fick Jenny efter att ha insett att hennes sätt att illustrera passade perfekt för barn. Något år senare hade hon startat sitt företag Modéerska Huset och lanserat sin första (men inte sista!) kollektion. Idag har Jenny sin egen webbutik och ett helt gäng återförsäljare av hennes kollektioner, som återfinns i fysiska butiker både i Sverige och utomlands.
– Det absolut roligaste med att driva min egen webbutik är att jag kan designa och sälja kläder till barn över hela världen, berättar Jenny. Mitt företag får så mycket uppskattning av kunderna, vilket är otroligt kul.
Ekologisk produktion är en självklarhet för Jenny
För Jenny är det självklart att produktionen av kläderna är ekologisk från början till slut.
– Jag tänker såklart på barnens hälsa, men tycker också att det är oerhört viktigt att alla de människor som jobbar med produktionen av mina plagg ska slippa de gifter som finns i icke-ekologiskt material, berättar Jenny.
– Dessutom har vi ett enormt ansvar i att lämna över världen i ett brukligt skick till framtida generationer. Där har en ekologisk produktion en minskad påverkan på miljön.
En av utmaningarna som liten aktör
Som liten aktör har det varit en utmaning för Jenny att hitta bra och prisvärda leverantörer. Minimumkvantiteten är ofta väldigt hög, vilket gjort priserna orimliga för mindre kvantiteter.
– Jag har dock haft en rejäl skopa tur med mig och har hittat bra leverantörer som jag har ett gott samarbete med, säger Jenny. Vi håller kontakten via mail de gånger jag inte besöker fabriken själv och jag känner mig supernöjd med det.
Mervärdet i att handla från ett litet företag
Jenny prissätter sina produkter utefter inköpspriserna och försöker i största möjliga mån att tillgodose konsumenternas behov och förväntningar, vilket är tufft då många är vana vid prisklasser i nivå med H&M och IKEA, enligt Jenny.
– Jag tror att det kan vara svårt att förstå mervärdet i att handla en dyrare vara från ett litet företag. Mina plagg är ekologiska från början till slut och är rättvist producerade. När man handlar stödjer man dessutom en småföretagare vilket berikar mångfalden.
Via modeerskahuset.se förmedlas bra kundservice
I den egna webbutiken modeerskahuset.se finns de fullständiga kollektionerna tillgängliga. Sajten fungerar dessutom som ett perfekt ställe för Jenny att ge god service till sina kunder i form av information om passform, produktion, tvätt, m.m. Utöver det används den även som en informationsplats för hennes återförsäljare och som ett fönster ut mot omvärlden.
Förutom hemsidan marknadsförs verksamheten framför allt via Instagram och olika bloggar. Instagram valdes för att det är estetiskt rent med fokus på bilder. Bloggar för att det är en effektiv metod för att snabbt nå ut med sitt budskap till målgruppen.
Modéerska Huset valde Loopia som webbhotell
Efter ett tips valde Jenny Loopia som sitt webbhotell, där hon också har sina domännamn. Webbutiken har hon valt att bygga med e-handelslösningen Textalk.
“Det känns tryggt att ringa upp och svaras på underbar gnällbältes-dialekt”
– Jag gillar att Loopia ligger i min gamla hemstad Västerås! Det känns tryggt att ringa upp och svaras på underbar gnällbältes-dialekt, skrattar Jenny. Ni har jättebra service och bemötande!
För Jenny är det viktigt att hemsidan är charmig, tydlig och lättnavigerad för kunden. All webbdesign sköter hon själv och några större förändringar på sajten genomförs inte särskilt ofta. Det handlar mest om att uppdatera sidans look när en ny kollektion presenteras.
Vad händer härnäst för Modéerska Huset?
– Nästa steg för Modéerska Huset blir att hitta rätt person till att sköta all min försäljning utomlands. Jag måste medge att jag hellre ägnar mig åt design än sälj.
Jennys tips till dig som också vill komma igång med ditt företag på nätet
– Underskatta inte den enorma konkurrensen. Kunderna kommer inte till just dig automatiskt utan du behöver marknadsföring i olika kanaler och något som särskiljer dig från den breda massan.
– Enormt viktigt är också att vara medveten om tiden det tar att bli etablerad. När jag studerade på Beckmans Designhögskola i Stockholm sa alltid våra gästlärare (som ofta designade något coolt märke som Whyred, Rodebjer, Hope eller Ida Sjöstedt) att det tar tio år att etablera ett nytt modemärke. Jag kan tro att det stämmer och i så fall har jag ju bara kommit halvvägs!
Vi önskar Jenny ett stort lycka till med företaget och dess kommande kollektioner. Vi hoppas att du som läsare fått inspiration till att komma igång på nätet med något utav våra webbhotellspaket och det hemsidesverktyg eller den e-handelslösning som passar dig.
Tack för din dela denna. Jag gillar det.