E-handeln fortsätter att öka för varje år som går och en stor del av shoppingen online sker runt jul. Det ger dig som driver en webbutik ett riktigt guldläge från oktober till sista advent.
Ta del av våra tips nedan om hur du optimerar din webbutik inför julhandeln, så att fler kunder väljer att köpa klapparna hos just dig.
1. Lyft fram dina julerbjudanden
Se till att alla julklappstips syns klart och tydligt för besökaren, helst redan på startsidan. Skapa särskilda julerbjudanden som du t ex kan presentera som en julkalender, där varje lucka innehåller ett nytt erbjudande.
2. Julpynta din webbutik
Det kan kännas lite tidigt att slänga in stjärnor och tomtar redan nu, men faktum är att julhandeln startar redan i september och att lite rödgrön och glittrig webbdesign kan få dina julklappsletande besökare att känna att de hamnat på rätt ställe.
3. Optimera köpupplevelsen
Gå igenom din webbutik och se till att det går snabbt och enkelt att söka efter produkter och hitta det man letar efter. Se även till att optimera webbutikens hastighet för att inte riskera att besökaren väljer en konkurrent.
4. Mobilanpassa din webbutik
Allt fler söker, läser och shoppar på nätet från mobilen. Det gör det extra viktigt för dig som driver en webbutik att använda en mobilanpassad webbdesign som anpassar sig efter olika enheter.
5. Öka kundens förtroende
Att erbjuda välkända betallösningar, personlig support och experttips om olika produkter kan få kunden att känna sig trygg med att handla från din webbutik. Även klassiska knep som att tipsa om relaterade produkter ökar tryggheten och förtroendet från besökaren.
6. Stick ut från mängden
Framhäv det som du gör extra bra, extra mycket för att särskilja dig från dina konkurrenter. Det är särskilt viktigt under julen, då näthandeln är som störst och konkurrensen hårdnar.
7. Anpassa din sökmotoroptimering
Under julen kan sökmönstren se lite annorlunda ut. Det kan därför vara bra att väva in typiskt “juliga” ord och fraser så som julklappstips, julklapp till syster/bror, etc i produkttexter och rubriker för bättre ranking i sökmotorer.
8. Se över din statistik från föregående år
Ta reda på vilka tidpunkter dina kunder handlat mest, vad de köpte och vilka erbjudanden de nappat på och upprepa sedan det som fungerade väl. Är din webbutik ny för i år kan du bortse från detta och istället se till att samla och spara all kommande statistik inför nästa år.
9. Leverera klapparna före julafton
Att kunna leverera före jul vid beställning före ett visst datum är ett starkt lockbete – så länge du kan hålla vad du lovar. Att erbjuda längre ånger- och bytesrätt under julen är också ett dragplåster för julhandlarna.
10. Marknadsför dina produkter i alla kanaler
Ta reda på var din målgrupp befinner sig, genom att t ex läsa den här rapporten, och marknadsför din webbutik och dina produkter i de kanalerna. Tänk på att det är lättare att få befintliga kunder att handla igen än att värva helt nya kunder.
Tips! Många är ute i god tid och handlar sina julklappar redan nu, så kom igång med att lyfta din webbutik inför julshoppingen så fort du bara kan.
God jul och lycka till önskar vi på Loopia!