Att synas på nätet är en viktig del i de allra flesta företags marknadsföring. Med sökmotoroptimering så ökar du chansen att din webbplats syns högt upp i resultatet i sökmotorer som Google. Det finns dock några saker som du bör undvika om du vill att din webbplats rankas högt.
Du använder för många nyckelord
Nyckelord är grunden till all sökmotoroptimering, utan relevanta nyckelord så skulle din webbplats inte synas så bra på exempelvis Google. Men det är en fin avvägning som man får göra, för många nyckelord ger även det ett sämre resultat.
Även om det är viktigt att få in nyckelord i din text, så är det absolut viktigaste att innehållet är bra, intressant och att texten känns naturlig. Googles sökmotorer är tränade att läsa likt en människa, och om texten känns onaturlig med upprepningar av samma nyckelord så kommer sökmotorerna att gilla din webbplats mindre.
Exempel på en text med för många nyckelord.
Nyckelord: Bästa webbhotellet
Välkommen till Loopia, det bästa webbhotellet i Sverige. Hos det bästa webbhotellet hittar du allt du behöver för att komma igång med webbplats och e-post. Det bästa webbhotellets support finns här för dig alla dagar om du skulle behöva hjälp av det bästa webbhotellet.
Din webbplats innehåller duplicerat innehåll
Kommer du ihåg när man lämnade in en uppsats i skolan och den undersöktes för att se om den var lik eller en kopia av någon annans uppsats? Sökmotorer fungerar på ungefär samma sätt. Det är superviktigt att du inte publicerar innehåll som finns på en annan webbplats, även om du kopierar över en text från din egen webbplats till en annan av dina webbplatser.
När en sökmotor som Google stöter på duplicerat innehåll så vet den inte vilken version som ska sparas i databasen och vilken som ska visas i sökresultaten. Det gör att din webbplats riskerar att rankas lägre än om du publicerar unikt och eget innehåll.
Din webbplats innehåller bilder utan bildbeskrivningar
Att skriva bildbeskrivningar och alt-texter är ofta något som glöms bort (jag själv är högst skyldig). Från början var alt-texter endast till för att hjälpa personer med synnedsättning att “se” vad en bild föreställde. Faktum är att det inte bara är bra för tillgängligheten att skriva bildbeskrivningar, det är även bra i SEO-syfte. Beskrivningen hjälper även sökmotorer att förstå vad en bild föreställer och visa detta i relevanta sökresultat.
Du glömmer bort mobilanvändare
Majoriteten av alla sökningar på Google sker från en mobil enhet. Genom att ha en mobilanpassad webbplats så slår du två flugor i en smäll. Dina mobilbesökare blir nöjda och Google tycker lite mer om din webbplats och rankar den högre i sökresultatet.
Det behöver inte vara svårt att ha en mobilanpassad webbplats, de flesta sitebuilders och WordPressteman är automatiskt mobilanpassade så att du slipper fundera på det. Men ta som vana att testa din webbplats från olika mobila enheter för säkerhets skull.
Din webbplats blockerar sökmotorer
Det finns en inställning (no-index) som gör att du kan be sökmotorer att inte indexera din webbplats. Det kan vara användbart vid vissa tillfällen, men om du vill att din webbplats ska synas på exempelvis Google så se till att du inte har denna inställning av misstag (been there, done that).
Om du använder WordPress så hittar du inställningen på Inställningar > Läsa > Klicka ur “Be sökmotorer att inte indexera denna webbplats”
För att snabba på indexeringen av din webbplats så kan du anmäla din webbplats till Google Search Console och ladda upp en sidkarta.
Det var fem saker som kan förstöra din webbplats SEO, när du gått igenom dessa tips kan vi tipsa om det här:
SEO för nybörjare: Så tar du din hemsida till toppen av sökresultaten
5 tips för att SEO-optimera din WordPress-sajt
SEO-ordlista – viktiga ord och begrepp att känna till
LoopiaSEO
Tack för nyttiga tips. Jag följer redan det mesta, men hur är det med nyckelorden i meta keywords och beskrivningen i meta description, är de fortfarande relevanta och viktiga? Om än inte lika viktiga som förut innan sökmotorerna blev bättre. Framför allt meta keywords är ju till för en uppräkning av nyckelord, eller man kan se dem som taggar, men kanske också korta fraser?
Som jag har förstått det så ska man i varje fall undvika att ha en identisk uppsättning av nyckelord på varje sida, och jag försöker hålla nyckelorden till en begränsad mängd på max 20-30, men många sidor har förstås snarlikt innehåll så många nyckelord är relevanta för flera sidor. Antingen får man då upprepa samma nyckelord för de sidor där de är relevanta, eller så kanske man hellre ska prioritera få men unika nyckelord?
Stort tack för dina tips, jag undrar dock hur viktigt det är att ha en svensk version av hemsidan för google? Om det är viktigt måste den svenska versionen vara huvudsidan?
Undrar Suzanne