SEO för nybörjare: Så tar du din hemsida till toppen av sökresultaten

En hemsida ska inte bara vara snygg och informativ, den ska också vara optimerad för sökmotorerna. Men vad innebär egentligen sökmotoroptimering, vad är det bra för och hur tar jag min hemsida till toppen av sökresultaten? Emelie Wallin från Studentum.se hjälper till att besvara dessa frågor nedan.

Varje dag görs det omkring 55 miljoner sökningar på Google efter allt mellan himmel och jord. När någon av dessa sökningar handlar om ditt område vill du såklart fånga upp den trafiken med din hemsida, dels för att det är mycket trafik men också för att det är målmedveten trafik. För att fånga upp den trafiken behöver din hemsida vara i toppen av sökresultaten. Ju högre upp hemsidan är desto större chans är det att trafiken hamnar hos dig. Men hur tar du dig till toppen av sökresultaten? Det ska vi berätta!

Vad är SEO?

SEO står för sökmotoroptimering och handlar om att förbättra en hemsidas placering i sökmotorers organiska sökresultat. Sökmotorernas mål är att visa det bästa och mest relevanta svaret på användarens sökning. Genom att optimera din hemsida och dess innehåll gör du det mer tydligt för sökmotorerna vilket innehåll hemsidan har och hur relevant och viktig den är jämfört med dina konkurrenters. Fördelarna är många; du syns där din målgrupp finns – de har ju faktiskt gjort ett aktivt val genom sin sökning – och det är ett kostnadseffektivt marknadsföringssätt.

Hur sökmotoroptimerar jag min hemsida?

Det finns oändligt många tips om hur du rent praktiskt ska göra för att optimera din hemsida för sökmotorer och hamna i toppen av sökresultaten. Det finns dock några parametrar som är extra viktiga – här nedanför är våra bästa tips.

1. Låt bilder komplettera texten på hemsidan – inte ersätta dem.

2. Håll dig till ett budskap per sida. En sida full av spretig information blir otydlig för både besökaren och sökmotorn.

3. Skapa en så ren kodning av din hemsida som möjligt för att göra det lätt för sökmotorerna att läsa av innehållet på hemsidan.

4. Använd ett relevant nyckelord i texten. Det handlar inte om att överanvända det valda nyckelordet utan att på ett naturligt sätt föra in nyckelordet i texten. Det finns många program du kan använda för att hitta relevanta nyckelord, ett exempel är Googles sökordsplanerare.

5. Skapa en tydlig webbadress (URL). URL:ens uppgift är att beskriva innehållet på sidan så bra och tydligt som möjligt.

6. Skapa en metabeskrivning per sida. Metabeskrivningen syns bland Googles sökresultat och går att beskrivas som skyltfönstret till din hemsida. Beskrivningen ska på ett snabbt sätt locka besökare att klicka sig in på din hemsida. Alla sidor bör ha en metabeskrivning på max 150 tecken.

7. Skriv för webben. Skriv en intresseväckande rubrik, kortfattad ingress, använd mellanrubriker och ha korta stycken med texter. Sökmotorer älskar tydlighet och du kan med fördel använda punktlistor i texten.

 

Stort lycka till önskar vi på Studentum.se!

 

Infograf om SEO för nybörjare

 

Inlägget är skrivet av Emelie Wallin, Content Manager på Studentum – Sveriges största plattform för eftergymnasiala studier. Vi hjälper över 4 miljoner människor varje år att hitta rätt utbildning.

Studentum är Sveriges största söktjänst för eftergymnasiala studier med över 500 000 medlemmar. Vår affärsidé är att hjälpa utbildningsanordnare att hitta studenter till sina utbildningsplatser. Detta gör vi via vår webbsöktjänst, samarbetspartners, samt besök på utbildningsmässor. Studentum startades 2001 som ett initiativ av tre studenter för att hjälpa blivande studenter att hitta utbildning. Studentum är en del av EMG – Educations Media Group.

Dela detta inlägg:

2 tankar kring ”SEO för nybörjare: Så tar du din hemsida till toppen av sökresultaten

  1. Carina Dariel

    Hej, fråga rörande punkt 6
    Metabeskrivning per sida:
    pratar vi här max 150 ord totalt för HELA hemsidan eller per undersida? (blottar här min okunskap)

    Tack på förhand!

  2. Anna Pettersson

    Hej Carina,

    Vad kul att du följer vår SEO-guide 🙂 Du rekommenderas att ha en unik metabeskrivning på max 150 tecken per undersida. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *