Tänk dig att du äntligen hittar på den där artikeln som du letat efter så länge på webben. Du klickar ivrigt på länken och förväntar dig att få ta del av innehållet med en gång – men stöter istället på en annons som säger “Fortsätt till hemsidan om 5… 4… 3…” med några sekunders nedräkning som känns som evighetslånga minuter.
I början av 2018 planerar Google att börja blockera denna typ av annonser i Google Chrome tillsammans med andra annonstyper som inte uppfyller Better Ads Standards, framtaget av Coalition for Better Ads, som beskriver hur annonser bör utformas för en bättre webb. Syftet med Google’s satsning är att förbättra upplevelsen för användare av webbläsaren Chrome.
Se över din egen annonsering
För att undvika att dina annonser blockeras och inte visas för Chrome-användare behöver du försäkra dig om att de inte anses vara problematiska av Google. Det gör du genom att undvika följande typer av annonser:
- Popup-annonser som täcker det faktiska innehållet på sajten.
- Annonser som spelas automatiskt med ljud.
- Stora banners som fästs i botten av sidan och som följer med när du scrollar.
- Annonser med nedräkningsfunktioner som tvingar användarna att vänta innan sidan visas.
För annonsering på mobila enheter blockeras även annonser som tar upp mer än 30 procent av skärmen, blinkande flash-animationer samt annonser som täcker hela skärmytan.
Det här är en bra annons enligt Google
- Annonsen laddas snabbt och påverkar inte sidans hastighet.
- Annonsen anpassar sig efter hemsidans format och innehåll.
- Annonsen är relevant och utformad efter din hemsidas besökares intressen.
Läs mer om förändringen på Google’s egen blogg »