En sökmotoroptimerares tips – hur fungerar Google?

Sökmotoroptimering (SEO) handlar i grund och botten om att få en sökmotor att “gilla” en sajt så mycket att sökmotorn väljer att visa den i toppen av sökresultaten. Av de Internetanvändare i Sverige som använder sökmotorer väljer över 95% Google för att söka efter produkter och tjänster, så för den svenska marknaden är det mest intressant att lära sig mer om just sökmotorn Google. Hur fungerar Google och hur bestäms det vilka sajter som ska till toppen och vilka som ska till botten?

Tanken bakom Google: Kunskap till alla

Google startades inte för att vara en bra marknadsföringsmetod, utan tanken var (och är fortfarande) att alla ska ha tillgång till kunskap från bra och tillförlitliga källor. Genom att söka och undersöka sajter med sina sökrobotar, även kallat “spindlar”, sorterar Google ut sajter med dålig eller bristande information och presenterar den bästa sajten för din sökning.

Det gör att företag som vill synas bra på Google måste följa deras regler och skapa sajter som håller måttet. Sajter med dålig navigering, lite och felstavad text och spamlänkar ska tekniskt sett inte dyka upp i sökresultatet. Detsamma gäller sajter med olämpligt innehåll, maskerade länkar och annat som Google inte uppskattar. 

Så fungerar Googles robotar

Google använder sökrobotar som besöker och kategoriserar sajter på nätet. De använder sig av sajtens länkar för att gå vidare till undersidor och externa länkar för att se vad sajten länkar till. Google skapar ett index över dessa sajter för att veta var allting finns. När du sedan använder sökmotorn använder Google sina algoritmer (läs mer om vad en algoritm är här) för att hitta och presentera lämpliga sajter – och det är här som det blir komplext och hemligt.

Google avslöjar nämligen inte fullt ut hur deras sökmotor fungerar.

Om alla visste hur Google indexerar och rankar sajter skulle det vara lätt missbruka kunskapen. Dock så är de viktigaste parametrarna för hur en sajt rankas allmänt kända.

Deras algoritmer utvecklas och förändras konstant för att ge besökaren den bästa möjliga upplevelsen. Sedan starten har Google utvecklats till att bland annat kunna korrigera och hitta stavfel, tolka synonymer, skydda dig från olämpligt material (som t ex spam), anpassa sökresultatet efter land och språk samt presentera videosökresultat.

Tre exempel på vad som inte uppskattas av Google

1. Sajter fyllda med sökord och spamlänkar. Förr i tiden var ett sätt för att klättra i sökresultatet att lägga in ord och länkar som var osynliga för besökaren. Orden färgades helt enkelt så att de smälte in i bakgrunden. Då kunde sajtägaren spamma sidhuvud och sidfötter med osynliga länkar som bara sökroboten kunde se och tolka. Google tolkar numera sådana länkar som spam.

2. Autogenererad text som används för att fylla ut sidorna på en sajt. Den typen av text är oftast fylld med grammatiska fel, konstig ordföljd och påhittade ord. Enda anledningen till varför de använder sådan text är för att snabbt klättra i sökresultaten genom att slänga in sina sökord och länkar i texten. Resultatet blir aldrig bra, antingen sjunker din sajt bland sökresultaten eller så hamnar du i ett av Googles filter för dåliga sajter (läs mer om filter i nästa blogginlägg från oss).

3. Länkar till orelevanta sajter. Länkar din sajt ut till skräpsajter eller mindre relevanta sajter kommer du inte att klättra i resultaten på samma sätt som om du länkar till sajter med auktoritet och tillförlitlighet. Det är så klart toppen om dessa stora sajter även länkar till dig, det får din sajt att se tillförlitlig enligt sökrobotarna och det ligger mer vikt i att bra sajter länkar till dig än att du länkar till dem.

Manuella checkar

Alla åtgärder sker inte av sökrobotarna. Google har även personal som gör manuella checkar för att upptäcka de mer subtila skräpsajterna och hitta sajter som kanske är gamla och ouppdaterade eller sajter som blivit hackade. På bilden nedan ser du vilka manuella åtgärder som gjorts under åren.

Hur fungerar Google? Diagrammet visar antal manuella åtgärder per månad som utförs för domäner med skräpinnehåll.

Källa: Google

Det ser ut att handla om enorma mängder, men sätter man det i rätt sammanhang ser man att deras manuella åtgärder rensar upp ungefär 0,22% av alla domäner som de tacklar. Det positiva med manuella åtgärder är att Google först och främst försöker få tag på sajtens ägare för att berätta hur ägaren kan fixa felen. Om du gjort en miss kommer du få chansen att åtgärda det. Efter att du har löst problemet kan du begära en omprövning av Google. De behandlar alla omprövningar, så det kan ta lite tid innan de tar sig an din sajt igen men du vet åtminstone att det kommer att ske.

För gemene man är det lätt att förhålla sig till Googles regler, men för företag som vill klättra i sökresultaten gäller det att vara noggrann och följa riktlinjerna exakt för att, i Googles ögon, ha den bästa sajten inom ditt segment.

Det här är bara en liten introduktion till hur Google fungerar, det finns mycket mer att lära för den vetgirige och den som söker framgång på nätet!


Inlägget är skrivet av Caroline Danielsson.

Caroline arbetar sedan 2014 som SEO-tekniker och projektledare på Brath AB i Örnsköldsvik. Hon framställer en del av produktionen som sker på företaget och hjälper till att skapa framtidens sökmotoroptimering.

 

Bilden är lånad från Flickr-användaren Joe the goat farmer.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “En sökmotoroptimerares tips – hur fungerar Google?

  1. Pingback: Google blockerar störande annonser i Chrome under 2018 - här är annonstyperna du bör undvika - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *