Det system din hemsida använder är en viktig del att ha i åtanke redan från början eller vid en omjustering av din hemsida, då det är den tekniska och grundläggande delen för att din hemsida ska fungera.
Det här är den första delen i en serie blogginlägg om hur du får ut mer av din hemsida. I fyra delar ger Louise och Gisela från Ella&Sigrid konkreta tips för din befintliga eller nya hemsida utifrån sin egen modell 4S som står för system, struktur, skötsel och spridning. Läs vidare för att ta del av tre tips inför ditt val av system till din hemsida.
1. Välj system efter behov
Det första och mest grundläggande är att se över vad du behöver. Du behöver kanske ett bokningssystem, återförsäljarinloggning eller att hemsidan ska vara integrerad med ett affärssystem? För dessa, mer specifika funktioner, rekommenderar vi att du tar hjälp av en byrå.
För hemsidor med mindre avancerade funktioner räcker det gott och väl med exempelvis WordPress som sitt CMS-verktyg*. WordPress är dessutom byggt med öppen källkod, vilket betyder att man som programmerare själv kan koda lösningar. Detta medför att det ofta finns och kommer komma färdiga funktioner att använda sig av. Det är dumt att uppfinna hjulet på nytt och dessutom betala pengar för det!
WordPress är ett system där det kontinuerligt kommer nya uppdateringar för att du ska kunna hålla dig ajour med senaste tekniken.
* Ett CMS-verktyg gör det möjligt för dig att själv uppdatera hemsidans innehåll gällande bilder och texter.
2. Använd ett säkert webbhotell
Du behöver också fundera på vart du lagrar din hemsida. Du behöver ett webbhotell för att lagra hemsidans filer samt domännamn, databas och e-postadresser.
Se över vad webbhotellet erbjuder! Tas det daglig backup om något skulle hända? Vad har du för lagringsutrymme och kapacitet? Ingår teknisk support? Hur många e-postadresser har du möjlighet att skapa och hantera? Här gäller det också att se över det servicebehov du har.
3. Anpassa hemsidan till olika enheter
Oavsett vilket system du väljer för din hemsida är det viktigt att hemsidan är responsiv. Detta för att hemsidan ska anpassas efter alla tänkbara enheter hemsidan ska visas i; mobiltelefoner, läsplattor och datorskärmar.
Google har dessutom gått ut med att de rankar responsiva hemsidor högre än de som saknar denna teknik. Det är sällan Google meddelar hur de rankar hemsidor och då borde det anses väldigt viktigt.
Om du använder WordPress, se till att temat du tänkt använda är responsivt redan från start. Då är detta redan justerat i temat ooch inget du själv behöver lägga tid på. Du kan även vända dig till en byrå (webbyrå/kommunikationsbyrå/digitalbyrå) om du inte använder WordPress eller inte har ett responsivt tema för att få detta åtgärdat.
Följ våra andra delar
Det här var första delen i vår bloggserie där vi delar ut konkreta tips på hur du får ut mer av din hemsida. Om en vecka släpps nästa del; struktur.
Följ oss
Vi som bloggar heter Louise och Gisela. Vårt företag, Ella&Sigrid, hjälper företag med främst hemsidor, e-handlar och sociala medier. Vi är stolta återförsäljare av Loopia till våra driftlösningar. Du hittar oss på www.ellasigrid.se, Facebook och Instagram.
https://blogg.loopia.se/2015/09/22/intervju-med-loopia-aterforsaljare-kommunikationsbyran-som-tanker-pa-helheten-och-satsar-pa-personlighet/
3 svar på “Få ut mer av din hemsida: Tre tips för hemsidans system”