Få fler kunder med sökmotorannonsering

Search Engine Marketing (SEM), eller sökmotorannonsering som det heter på svenska, handlar främst om att köpa annonsplatser på sökmotorers resultatsidor för att nå så hög rankning som möjligt bland sökresultaten. Det största systemet för sökmotorannonsering i Sverige är Google AdWords, som hanterar sökmotorn Google’s annonsplatser.

Sökmotorannonsering är en av de viktigaste kanalerna för dig som företagare idag, i synnerhet för dig som driver e-handel. Fördelarna är många och nedan går vi igenom dem tillsammans med en beskrivning över hur sökmotorannonsering fungerar samt vad som är viktigt att tänka på innan du sätter igång.
Få fler kunder med sökmotorannonsering

Hur fungerar sökmotorannonsering?

Sökmotorannonsering fungerar som så att du som företagare lägger bud på utvalda sökord som är relevanta för din verksamhet, det vill säga de sökord som dina befintliga och potentiella kunder kan tänkas använda när de söker efter produkter/tjänster som din verksamhet erbjuder. Vid varje sökning genomförs en auktion som på bara någon hundradels sekund bestämmer hur resultatet kommer att se ut för just denna sökning.

Vilka faktorer är avgörande för min position i sökresultatet?

Det är många faktorer som avgör vilken position i sökresultatet ditt företags hemsida får, men de två främsta är budet du valt att lägga, kallat Högsta CPC (CPC=Cost per klick). Den andra är ett mätvärde från 1-10 som kallas Quality Score (Kvalitetsresultat) och som baseras på ytterligare faktorer så som relevans, landningssida och historisk klickfrekvens (CTR).

Vilka sökord ska jag välja?

Säljer du damkläder kan just ordet damkläder vara det sökord du budar på, men ofta budas det på mer specifika termer så som sommarklänning eller billig grön sommarklänning. Ett sökord behöver alltså inte bara vara ett ord utan kan även vara en kombination av flera ord.

Förutom sökord måste du som annonsör också ta fram textannonser som visas i sökresultatet, anpassade efter sökningen. Om någon söker på sommarklänning bör annonsen med fördel handla om de sommarklänningar du säljer. Handlar sökningen om klackskor bör annonsen i stället handla om klackskor och gärna länkas till den produktsida där du visar upp just dina klackskor.

Vilka är fördelarna med sökmotorannonsering?

– Annonseringen är relevant för din verksamhet

Ditt företag syns i exakt det ögonblick som en person letar efter just de produkter/tjänster som ditt företag erbjuder. På så sätt reduceras ”spillet” som kan förekomma vid mer traditionell annonsering som t ex tidningsannonser, där annonsen kan exponeras för många människor som egentligen inte är intresserade av vad du har att erbjuda.

– Annonseringen är mätbar

Du kan med enkla åtgärder mäta vad som leder till försäljning och veta exakt vad t ex varje försäljning har kostat.

– Du betalar bara när någon agerar på annonsen

Du som annonsör betalar endast när en interaktion genomförs via annonsen, t ex när någon klickar på den för att besöka webbplatsen. Om annonsen visas utan att någon klickar på den så har den heller inte kostat annonsören några pengar.

Hur kommer jag igång med sökmotorannonsering?

Vem som helst som äger ett bankkort kan starta ett konto på Google AdWords och köra igång. Det är prisvärt och du slipper riskera att betala för annonser som du inte har någon nytta av. Skaffar du webbhotell hos Loopia får du dessutom en Google AdWords-kupong på 750 kr för att förmånligt kunna prova att annonsera och driva trafik till din sajt från världens mest använda sökmotor.

Innan du börjar annonsera rekommenderas du att läsa igenom grunderna för hur ett konto bör vara uppbyggt, annars kan du lätt bli förvirrad inne i gränssnittet. Du bör också fundera på vad din verksamhet erbjuder och hur du skulle kategorisera dina produkter/tjänster.

Ta sedan fram en lista med sökord som du tror att dina potentiella kunder Googlar på när de är ute efter just dina produkter/tjänster. Har du svårt att ta fram dessa finns det många hjälpmedel online som hjälper dig, bland annat Google’s eget verktyg Sökordsplaneraren som finns tillgängligt i Google AdWords.

Vad ska jag tänka på innan jag börjar annonsera?

1. Kommer SEM vara en viktig kanal för mig?

Som nystartat företag kan det vara svårt att veta om SEM är en viktig kanal för just ditt företag eller inte. Uppfyller du nedanstående kriterier kan det vara värt för dig att testa:

– Dina konkurrenter syns med AdWords.
– Din e-handel är B2C.
– Ditt företag säljer tjänster B2C.

Ju större och viktigare du tror att investeringen i SEM blir för ditt företag, desto mer resurser behöver du avsätta. Om det är en större investering är det viktigt att läsa på ordentligt innan du börjar spendera pengar som du kanske inte får tillbaka, alternativt kontakta en specialist som antingen kan utbilda dig eller sköta din annonsering mot en avgift. Google erbjuder till viss del också kostnadsfri starthjälp för nya annonsörer.

2. Hur ser mitt erbjudande ut?

Hur ser konkurrensen ut? Hur ska du få de som söker att välja just din annons? Precis som med all marknadsföring bör du redan innan du börjar ha koll på ditt erbjudande och dina USP:ar (Unique Selling Points, det som särskiljer dig från dina konkurrenter vill säga).

3. Vad har jag för webbplats?

Sajten tillsammans med ditt erbjudande är det allra viktigaste, speciellt för nya e-handlare. Om inte dessa delar finns på plats kommer det inte spela någon större roll hur bra du blir på sökmotorannonsering. Din sajt bör vara tydlig, informativ, lättnavigerad och säljande för att både Google och besökarna ska förstå innehållet. Om du redan har ett SEO-tänk och har optimerat sajten har du redan där sparat mycket jobb och tid.

Vad kan jag mäta på min webbplats?

Ju mer du vet om dina besökare, desto bättre analyser och slutsatser kan du dra. En självklarhet är att mäta köpen i butiken, men du kan mäta mycket mer än så. Jobbar du med leads kan webbformulär och kontakter via e-mail vara bra att mäta. Google Analytics är ett bra verktyg för att analysera och mäta sådant som sker på din webbplats. Det är dessutom kostnadsfritt.

Det går alldeles utmärkt att starta och hantera Adwordsannonsering själv i liten skala som nybörjare så länge du tar dig tid att göra hemläxan. Men var försiktig, det kan snabbt börja kosta mycket pengar. Erbjuder du många produkter/tjänster och behöver annonsera för en större summa pengar lönar det sig oftast att anlita experthjälp. Det finns många duktiga konsulter och byråer därute som kan hjälpa dig. I nästa inlägg om sökmotorannonsering går vi igenom hur du går tillväga för att få ut så mycket som möjligt av din SEM-konsult.

Vill du växla upp ditt arbete med sökmotorannonsering? Då kan det vara läge att ta hjälp av en extern SEM-konsult. 

Så här effektiviserar du mötet med din SEM-konsult »

hans-muller-brath-cirkelInlägget är skrivet av Hans Müller.

Hans Müller är SEM-­konsult på SEO-­ och SEM­-byrån Brath och har hjälpt hundratals e-handlare med SEM-annonsering.

 

Bilden är lånad från joethegoatfarmer.com.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

En reaktion på “Få fler kunder med sökmotorannonsering

  1. Pingback: Så effektiviserar du mötet med din SEM-konsult - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *