Så effektiviserar du mötet med din SEM-konsult

Sökmotorannonsering (Search Engine Marketing, SEM) innebär att du budar på annonsplatser på sökmotorers sökresultat, för att nå så högt upp bland sökresultaten som möjligt. SEM är utan tvekan en av de viktigaste kanalerna för dig som företagare idag, särskilt för dig som driver e-handel, som vi nämnt i ett tidigare inlägg.

22896010566_d993560c16_o
Även om många företagare själva är duktiga på att hantera verktyg som t ex Google AdWords så väljer många att ta hjälp av en extern SEM-konsult med att bland annat välja ut lämpliga sökord och att sedan följa upp och analysera annonserna. Valet av SEM-partner kan vara svårt, då många konsulters arbetssätt och prissättning skiljer sig åt.

Så effektiviserar du mötet med din SEM-konsult

Ta del av nedanstående tips för att effektivisera mötet som ska förbättra din sökmotorannonsering.

Grundkunskap

Även om du anlitar specialisthjälp så betyder det inte att du inte behöver kunna någonting själv. Skaffa dig lite grundkunskap om hur sökmotorannonsering fungerar om du inte redan har det sen tidigare. Det kommer ge dig större förhandlingstyrka och underlätta kommunikationen mellan dig och konsulten. Om du inte har tid att lära dig allt för mycket bör du fokusera på det grundläggande som att förstå hur annonseringen fungerar och vilka nyckeltal som är viktiga för just din verksamhet.

Det finns tonvis med bloggar, forum, poddar och sajter för att lära sig mer. Det enklaste sättet att skaffa sig en bra grund i t.ex. Google AdWords är att läsa deras egen AdWords-guide och vid mån av tid starta ett eget konto där du testar själv.

Öppenhet

Försök att vara så öppen som det bara går med dina planer och marginaler. Ju mer en konsult vet om din verksamhet desto bättre är förutsättningarna för att uppnå dina målsättningar. Om konsulten i förväg får veta vad en insats får kosta som mest kan denne anpassa insatsen därefter.

Sätt upp gemensamma mål

Redan innan du börjar använda t ex AdWords bör du ha klart för dig vad du vill uppnå med annonseringen. Har du trafikmål, försäljningsmål, lönsamhetsmål eller andra mål? Dessa mål bör vara specifika och realistiska. Kommunicera dessa till din konsult och sätt sedan tillsammans upp strategier för hur ni bäst ska kunna uppnå målen.

Välj relevanta mål

Ett smidigt sätt att följa upp resultaten på är att utse en eller ett par nyckeltal (KPI). Även om nyckeltalen inte ger dig hela sanningen, eftersom dagens annonsering kan visa sig i dina resultat 6 månader senare, så är de bra och enkla mått att följa i t ex Google Analytics-rapporter. Där kan du bl a se din kostnad per order (CPO), konverteringsgrad (CR), eller avkastning på annonseringskostnad (ROAS).

Viktigt här är att nyckeltalen riktar sig mot dina mål. Har ni lönsamhetsmål kan nyckeltal som ROAS och CPO vara lämpliga att följa, men precis som i de flesta verksamheter är det svårt att ha både tillväxt och lönsamhet samtidigt. Se därför till att inte fokusera alltför mycket på nyckeltal som är kopplade till lönsamhet om du har tillväxt som huvudfokus.

Ditt erbjudande är fortfarande fundamentalt

Du får aldrig nöja dig! Trots allt är det på din sajt som konverteringen ska ske. SEM ska se till att hitta så relevanta besökare som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Sedan är det upp till dig.

Det eviga tjatet om USP:ar, sortiment och mervärden kommer in även här. Dessa är otroligt viktiga för köpet. Håll koll på dina konkurrenter. Vad erbjuder du som de inte erbjuder? Säljer du exakt samma produkt, från samma leverantör, med samma villkor, likadan service och upplevelse men till högre priser kommer förmodligen inga fler än dina allra mest lojala kunder, dina vänner och din släkt att handla i din butik. Då spelar det oftast ingen roll hur mycket bra trafik du köper. Däremot finns då risken att din SEM-insats blir väldigt kostsam, rentav förödande. Då kan det vara värt att ta hjälp av en duktig SEM-konsult eller byrå.

Vill du få bättre koll på sökmotorannonsering? Läs mer om hur SEM fungerar och hur du kommer igång »

 

hans-muller-brath-cirkelInlägget är skrivet av Hans Müller.

Hans Müller är SEM-­konsult på SEO-­ och SEM­-byrån Brath och har hjälpt hundratals e-handlare med SEM-annonsering.

 

Bilden är lånad från joethegoatfarmer.com.

Dela detta inlägg:

Ett svar på “Så effektiviserar du mötet med din SEM-konsult

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss