Varje år ger vi på DIBS ut rapporten ”Svensk E-handel” där vi försöker ge en detaljerad bild av e-handelns utveckling i Sverige. I årets upplaga har vi också undersökt om konsumenterna handlar från utlandet. Det visar sig att 40% av alla konsumenter har handlat från en utländsk sajt under det senaste halvåret.
Men jag tror att vi har fel i vår rapport när vi säger att 4 av 10 konsumenter handlar från utlandet. Det är enkelt att identifiera många sajter som utländska. Amazon till exempel går inte att ta miste på. Men titta bara på den tyska giganten Zalando som har förändrat modelandskapet på nätet i Norden. Hur många tänker att detta är en utländsk sajt när den är skriven på perfekt svenska och det står ”Sveriges största utbud” på förstasidan? Mörkertalet är alltså stort och siffran är snarare det omvända – 6 av 10 har handlat från utlandet.
Fundera på att expandera till andra länder
Mitt tips till dig som säljer på nätet enbart här i Sverige: Fundera på att expandera din verksamhet till andra länder. Oavsett vilken bransch du är i ser du säkert hur konkurrensen ökar från utländska aktörer som säljer till dina svenska kunder. Om du inte breddar geografiskt riskerar du att bli utträngd från din egen hemmamarknad.
Vilka marknader bör du titta på först?
Det är naturligtvis stor skillnad mellan olika branscher men om jag ska generalisera skulle jag säga att det här är de marknader du borde kika på först:
Norge – Välbeställda konsumenter med ettlikartat beteende som svenska konsumenter. En del webbutiker ligger något efter den svenska utvecklingen. Rimliga priser på AdWords.
Danmark – Välutvecklat e-handelsbeteende hos konsumenterna. Kulturskillnaderna är överkomliga men du bör “danskifiera” din butik ordentligt med Dankort och professionell översättning.
Nederländerna – Relativt små kulturskillnader ur ett nordiskt perspektiv. Moget e-handelsland. Glöm inte det lokala betalsättet iDeal!
Bubblare: Polen har en stor växande medelklass och håller på att klättra uppåt i e-handelsstatistiken i Europa. Fortfarande finns en del tecken på omognad, exempelvis är kontantbetalning vid leverans stort i Polen. Kom ihåg att erbjuda betalning via Internetbank.
Undvik: Det är en mördande konkurrens i Tyskland där några av Europas största webbutiker har sin hemmamarknad. För många webbutiker är också de tyska AdWordspriserna skyhöga. Som ett alternativ till AdWords har det växt fram över 25 marknadsplatser vilket kan vara komplext att hantera. Med ett superstarkt konsumentskydd är också de tyska konsumenterna enormt krävande.
Här kan du ladda ner rapporten Svensk E-handel 2015: http://www.dibs.se/svensk-ehandel. Om du har frågor om rapporten eller vill få tag på ett tryckt exemplar är du välkommen att kontakta mig.
Patrik Müller, DIBS Payment Services
Det här är det tredje inlägget i en serie bloggposter från vår partner DIBS Payment Services. Patrik Müller jobbar som e-handelsexpert på DIBS och har 15 års erfarenhet från att hjälpa e-handlare med betalningslösningar på den nordiska och europeiska marknaden.
Läs fler inlägg från DIBS Payment Services:
» Har du mobilanpassat eller struntar du i dina kunder?
» Här är den största anledningen till avbrutna köp inom e-handeln