Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 4

När besökarna klickar på länken till din sajt i sökresultet är det bra om sidan de möts av innehåller den information som de eftersökt. Därför är det viktigt att skapa bra “landningssidor” för de sökord du jobbar med.

I del 4 går SEO-experten Daniel Ford, teknikchef på Guava, genom vad du ska tänka på när du bygger landningssidor.

Har du missat tidigare delar av SEO-skolan hittar du dem här

Landningssidor

I tidigare delar av SEO-skolan har vi gått igenom grundläggande tips på var man skall börja, hur man väljer sökord, teknisk SEO och nu i detta avsnitt knyter vi ihop det lite genom att prata om landningssidor.

Med en landningssida så menas den sida som besökaren landar när denna klickar på en webbplats i Googles sökresultat. Sidan bör vara relevant för besökaren och det sökord som besökaren använt.

För varje sökord ni valt att arbeta med för webbplatsen bör en dedikerad landningssida skapas. Denna sida skall vara optimerad för sökordet och målet för den valda landningssidan är att vara den sida som syns i sökresultatet när man söker på sökordet, givetvis vill man också att den skall synas högt i sökresultatet.

För att den valda sidan skall anses relevant för sökordet så bör det nämnas vid flera olika tillfällen på sidan. Ett tips kan vara att följa mallen nedan:

<title>-tagg

Nämn sökordet 1-2 gånger i denna tag. Innehållet i denna tag visas som den klickbara länk till er webbplats i sökresultatet när landningssidan visas. Taggen skall vara maximalt 70 tecken för att inte kortas av när den visas i sökresultatet.

Exempel: <title>Läs om landningssidor i del 4 av SEO-skolan | Loopia</title>

Meta-beskrivning

Längdmässigt brukar jag rekommendera att skapa meta-beskrivningar som är mellan 120 och 170 tecken, de bör inte överstiga 200 tecken. Denna text syns tillsammans med <title>-taggen när landningssidan visas i ett sökresultat. Givetvis skall även en meta-beskrivning nämna sökordet minst en gång.

Exempel: <meta name=”description” content=” I del 4 av SEO-skolan hos Loopia så kan du läsa mer om landningssidor och vad du bör tänka på när du skapar dessa. SEO-skolan är i totalt 5 delar.” />

Rubriksättning

Som vi gått igenom i tidigare delar av skolan finns olika typer av rubriktaggar. Varje sida bör ha minst en huvudrubrik (<h1>) och gärna en eller ett par underrubriker (<h2>-<h6>). En bra rubrik inkluderar sökordet och är mellan 1-5 ord.

Exempel: <h1>Landningssidor</h1>

Brödtext

Glöm för all del i världen inte att nämna sökordet i brödtexten på sidan. Är det en kort text kan det räcka att sökordet nämns en gång men ju längre text desto fler gånger rekommenderas att sökordet nämns. Ofta passar en gång per stycke bra som en riktlinje.

Länkar

Glöm inte länkar, både interna länkar och externa sådana. Börja med att se till att landningssidan länkas till från många andra sidor på webbplatsen, en länk från webbplatsens startsida bör vara en bra start.

När du länkar till sidan, se också till att det klickbara ordet i länken innehåller sökordet som landningssidan fokuserar på.

Exempel: <a href=”landningssidor.html”>SEO-skolan: Landningssidor</a>

URL

Genom att sökordet står med i sidans URL så blir även denna del fetstilsmarkerad när sidan visas i sökresultatet. En enkel URL och katalogstruktur är ofta att föredra, detta underlättar för besökaren som blir tryggare i att de kommer landa rätt när de klickar.

Med tanke på alla dessa ställen som sökordet skall nämnas så kanske ni själva förstår att det är svårt att arbeta med fler än ett sökord per landningssida. Det kan gå men handlar ofta då om variationer på samma ord, glöm inte att nämna även dessa variationer i samtliga delar ovan.

Att sökmotoroptimera landningssidan är en sak, men för att göra den relevant för besökaren vill ni ju givetvis kunna hjälpa besökaren att ta handling utifrån innehållet på sidan. Är det så att ni vill att besökaren skall köpa relaterade produkter eller fylla i ett intresseformulär, se till att dessa får fokus på landningssidan.

Text av: Daniel Ford, Guava

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

11 reaktion på “Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 4

  1. Patrick

    Bra sammanfattat. Och du.. rätta till så rätt tagg avslutas i exempeltexten för Rubriksättning. 🙂

  2. Pingback: Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 3 | Loopia Blogg

  3. Hemstäd Stockholm

    Själva har vi gjort ett flertal olika landningssidor med fokus på region. Sidorna är enbart en ingång till vår hemsida, ingen sida som man kan hitta under menyer. Men detta har gett oss ett bra resultat

  4. Disa

    Hej! Jag undrar om den här artikeln fortfarande är relevant trots att den skrevs för 6 år sedan? 🙂 Vore jätteroligt med en uppdaterad skola om så inte vore fallet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *