Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 3

I del 3 av SEO-skolan går Daniel Ford, teknikchef på Guava genom hur du optimerar din sajt så att sökmotorerna kan indexera den på bästa sätt.

Du hittar tidigare delar av SEO-skolan här.

Webbplatsindexering

Nu när ni har fått kläm på valet av sökord och hur hård konkurrensen är bland sökorden i sökresultaten, så går vi vidare till en annan väsentlig del – webbplatsindexering. Det är ju viktigt att Google och de andra sökmotorerna kan indexera er webbplats. Nästa del av skolan kommer att handla om optimering av landningssidor och fokusera mycket på textinnehållet. Men rent tekniskt är det också viktigt att sökmotorerna faktiskt kan hitta allt innehåll.

När det kommer till webbplatsindexering finns det väldigt många olika faktorer som det hänger på. Jag tänkte här gå igenom ett par av de viktigaste.

Webbplatsindexering handlar om flera saker, inte enbart att hjälpa sökmotorerna att hitta allt innehåll, utan även att hjälpa dem att värdera innehållet.

Undvik:

Välkomstsidor (splash pages)
En sida som enbart visar ett Flash-intro eller liknande innehåll, som varken tillför besökaren eller sökmotorn någonting.

Omdirigeringar (redirects)
Det finns många typer av omdirigeringar: Header Redirects (302, 301 osv.), JavaScript Redirects & Meta Refresh.

Samtliga har olika användningsområden och samtliga bör undvikas ur ett SEO-perspektiv.
På växande webbar har man ofta kampanjsidor och liknande, som kanske inte finns kvar så länge. När dessa stängs, kan man använda en omdirigering för att peka till närmast relevanta sidor. Denna omdirigering bör man göra med en så kallat 301 header redirect. Dock bör man samtidigt se till att ändra alla interna länkar från andra sidor på webbplatsen, så att de pekar direkt till den nya målsidan.

Långsamma och tunga sidor
Sidor som skrämmer besökarna genom att ladda väldigt långsamt, skrämmer även sökmotorerna. I dag är detta en av signalerna som avgör om man får en bra placering på sökmotorerna eller inte.

Utöver detta uppmuntrar jag att ni hjälper sökmotorerna att hitta allt innehåll. För att göra det har jag ett par generella åtgärder att rekommendera.

Rekommendationer:

Unikt innehåll
Se till att samtliga sidor på webbplatsen har ett unikt innehåll. Finns det flera sidor med identiskt eller nästan identiskt innehåll kanske de istället skall slås ihop.

Rubriker
Se till att varje sida har en rubrik. Detta gäller även för förstasidan. Varje sida ska dock enbart ha en huvudrubrik H1 (<HTML5). Underrubriker kan använda någon annan av HTML-taggarna H2-H6.

Title-taggar & meta-beskrivningar
De två taggarna som kanske primärt syns i sökresultatet är title-taggen och meta-beskrivning. Dessa skall också vara unika för varje sida och kortfattat beskriva det innehåll som finns på just den sidan.

Taggarna ska inte heller vara för långa. Håll title-taggen under 70 tecken och meta beskrivningen runt 150 tecken så får allt innehåll plats att visas i sökresultatet.

Relevanta bilder
Inkludera relevanta bilder där det är möjligt. Bilderna bör innehålla en alt-text, som beskriver bilden. Bildens filnamn bör också vara relevant, alltså innehålla ord som är relevanta för den sidan som bilden visas på.

I nästa del kommer jag att gå igenom vad man ska tänka på för sina landningssidor.

Vidare till del 4 av SEO-skolan ››

Text av: Daniel Ford, Guava

Dela detta inlägg:

7 svar på “Skola i sökmotoroptimering (SEO) – del 3

  1. Vill man lyckas med SEO behöver man en blogg. Google älskar bloggar. Och proffsiga bloggverktyg har 2011 redan all optimering färdigpackad så det enda man behöver tänka på är att uppdatera uppdatera uppdatera och välja smarta rubriker.

  2. Hej! Jag har alltid tyckt att frames är ett enklet och bra sätt att bygga sajter, TROTS allt snack om att Google inte kan indexera dessa sidor lika lätt. Jag försvarar alltid mina sajtbyggen med frames med att detta var fallet tidigare, men att Google idag inte har problem med frames, utan att indexering, optimering och tillgänglighet/sökbarhet bygger på andra faktorer som ni tagit upp här. Däremot har jag inte sett är nämna ett ord om frames v.g. detta vilket förstärker mig i min tro att det är inte är FEL att använda frames – har jag rätt?

  3. När det kommer till bloggar för SEO. Jag har skapat en wordpress blogg, företagsnamn.wordpress.com. På bloggen har vi lagt upp en presentation om oss med ankarlänkar till hemsidan. WordPress har i sig en hög tillförlitlighet, men räcker detta? Eller behöver bloggen et aktuellt innehåll med uppdateringar och stor publik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss