Vi vill be om ursäkt för den situation som är och har varit gällande e-posten. Orsaken till detta är att det gamla e-postsystemet är överbelastat och en av anledningarna till att vi gjort en stor investering i ett helt nytt system med betydligt större kapacitet.
Flytten påbörjades förra helgen och vi har sedan dess kontinuerligt flyttat kunder.
Varje kund som flyttas är dubbel glädje då kunden kommer till ett stabilare och snabbare system samtidigt som det gamla systemet får lägre last.
Flytten pågår löpande i bakgrunden dygnet runt men för att öka takten avsevärt kommer vi stänga av tillgången till systemet (IMAP och POP3) kommande nätter mellan kl 01:00 och kl 05:00. Under denna tid kan du som kund inte uppdatera din inkorg. All e-post som inkommer under denna tid köas upp och levereras när systemet slås på igen. Att stänga av tillgången till systemet sänker lasten och ökar flyttakten med ca 30 gånger. Vi beräknar att alla kunder ska vara flyttade till det nya systemet under sommaren men majoriteten kommer ha tillgång till det nya systemet tidigare än så.
Vi är ledsna att detta drabbar er kunder men vi garanterar er att vi gör allt vi kan för att lösa det så fort som möjligt. Alla tillgängliga resurser jobbar dygnet runt med detta då vi givetvis tar detta på största allvar.
Jag förstår att ni jobbar som tokar och att det här är jättejobbigt. Men jag är så trött på er, och jag vill verkligen bara byta webbhotell. Det här ställer till enorma problem för mig i mitt arbete, sitter mitt i produktion av ett nummer av chefstidningen som jag är chefredaktör för.
Om jag orkar ta itu med det lämnar jag er – och jag tänker, om jag över huvud taget hinner, höra av mig och vägra betala nästa faktura.
Det ni gör som är bra är att uppdatera hur läget er. Men som kund sedan länge vet jag att ni har fått mycket träning.
hoppas att det löser sig väldigt snart.
vänl hälsn
Eva Brandsma
Vi har stora problem med vår email tappar kunder hela tiden. Vi har dessutom inte fått våra gamla mail ännu efter era andra problem som varade över 1 vecka i julas. Hur kommer det att bli i fortsättningen vi kan inte ha det så här!!!!
MVH Ulla Berg
tel 031 142820
Håller med fullständigt Eva!
Vet precis vad du känner och känner likadant!
Jag förstår er verkligen men sista tiden har det blivit en plåga. Man vet aldrig om ni funkar eller ej.
Har haft stora funderingar kring att flytta allt till en annan.
Tycker nog ni bör skicka ut innan på mailen att nu är det pågång. Har man en reserv kanske man kan få mailen dit.
skrärpning.
har varit kund hos er länge och det känns verkligen inte bra att vara hos er.
Det är bra att det händer saker, men alldeles för sent. Som ni också borde ha insett. Dock känner jag som många andra att det är tidskrävande att byta webbhotell, vilket ni kan vara lyckliga för då ni kommer ha kvar många trots att de är missnöjda.
Men jag hoppas faktiskt många byter för att visa att ni inte är så bra som ni utger er från att vara.
Från min sida så kommer jag helt enkelt att sluta vara återförsäljare för er och kommer hänvisa mina nya kunder till ett annat webbhotell.
Inte OK Loopia!
Håller fullständigt med ovanstående talare. Total ohållbar situation!
Jag arbetar med rekrytering och saker och ting måste hanteras snabbt! Hoppas att mina mail är lagrade och inget har försvunnit.
/Ida
Jag driver som övriga kommentatorer några sajter och vet själv vilken pärs det är när ngt ligger nere….
Men måste ta ut min frustration någonstans – OTROLIGT jobbigt när mailen inte fungerar!!! Hoppas ni har flyt ikväll och får det fixat snarast…
Nu måste ni lösa detta, mitt företag hänger på att jag kan sända samt ta emot mail.
Micael
Instämmer i mycket av kritiken – som företagare är den inte acceptabelt med så mycket störningar. Ej heller att (som någon annan påpekade) att mailåterställningen från problemen före jul fortfarande inte är gjord.
Skärpning – tålamodet krymper i samma takt som förtroendet!
Inte ok,
Det har hänt många ggr nu. Idag är mailen den viktigaste kanelen för oss. Att sitta och vänta på mail fungerar inte. SKÄRPNING!
Även jag håller med. Otroligt frustrerande att bedriva E-handel och inte kunna svara omgående på mail 3:e gången i rad på kort tid.
Ni borde verkligen lämna någon form av kompensation när det har varit så mycket problem på sistone. Det gör att man ens kan fundera på att stanna kvar hos er.
Visst är det bra att ni informerar men det räcker inte. Man betalar för en tjänst som SKA fungera annars borde man få avdrag!
/Anna
Vi har en resebyrå, gruppen är på väg men vi får inte hotellbokningar. Det har varit JÄTTE problem för vår verksamhet. Det hjälper inte heller när ni har fixat allt.
Det är affärsresenäre och politiker från Kina, även en film delegation med kändisar som ska till Cannes Film Festivalen. De har inte fått hotell ännu och priser stiger hela tiden, men vi vet inte vilka priser vi får och vi inte kan bekräfta bokningar heller.
Så dåligt var det inte under Sams tid. Vi kraver en kompensation!
Ni riskerar förlora många kunder!
Ett råd till Loopia om ni vill behålla många av era kunder:
1) ta tag i det här nu och ge snabb och översiktlig information i samband med ALLA störningar – även i förväg om det är planerat
2) var fullständigt öppen om läget och detaljer
3) uppdatera informationen ofta (per timme)
..och…
4) ge oss någon form av ekonomisk kompensation !!
Nu går det som ett skott. Tack Loopia.
Har fler mailadresser som går genom er och det har inte fungerat på flera dagar nu. Jag vill veta när mina mail kommer!!!
Kan överleva att behöva gå in via webbmailen men det fungera ju inte heller. det här håller inte.
Liksom övriga är jag beroende av att detta skall fungera.Måste börja kolla efter en ny leverantör!
Men som sagt, jag vill veta när det kommer att fungera igen!!!!!
Hej Loopia,
Jobba på i lugn och ro så att e-posten blir uppdaterad. Mailen kommer ju efterhand så det är lugnt. Känner mig trygg med Loopia. Till alla som blir frustrerade – gå ut och ta en promenad och njut av livet eller ta lite ledigt med en liten resa till något härligt land.
Mvh,
Stefan B
Hej Kristin,
All e-post som köats under drifstörningar och servicefönster den senaste tiden har levererats. Kontakta oss med kundnummer och detaljer så hjälper vi dig hitta orsaken till varför du inte kommer åt din e-post.
Vi vill återigen be om ursäkt för den situation som är och har varit gällande e-posten. Det är ett omfattande arbete att köpa in och implementera ett nytt system, vilket innebär att detta dessvärre tar tid. Vi garanterar att vi gör allt vi kan för att lösa detta så fort som möjligt. Vi har under veckan och helgen som varit haft servicefönster nattetid då vi stängt ned e-postsystemen (POP3 och IMAP) för att kunna öka takten på flytten. Ingen e-post försvinner under nedstängningarna, utan köas och levereras så fort systemen är uppe igen. Eventuellt kommer fler liknande servicefönster att planeras in kommande nätter. Information kring detta och vårt arbete med flytten publiceras löpande på http://driftbloggen.se, http://facebook.com/loopia, http://twitter.com/loopia och https://plus.google.com/b/101694169508103062622/
Märkligt att ni inte kan skicka ut mail i förväg och informeraom kommande driftstörning. Jag har webbhotell även på one.com och de informerar ALLtID om kommande uppgraderingar och att störingar kan uppstå. Och om jag inte tar helt fel har one.com några fler kunder än vad ni har… För övrigt har jag aldrig haft några problem med dem under de år jag använt dem.
Hej AK,
Störningarna som har uppstått under den senare tiden har inte med flytten från det gamla e-postsystemet till det nya att göra, utan beror på att det gamla systemet blivit överbelastat.
Störningarna har dock gjort att vi påskyndat processen med flytten och därför medvetet pausat e-postsystemen (POP3 och IMAP) under de tider på nätterna då vi har minst trafik. Detta beslut fattades skyndsamt då störningarna ökade, och i normala fall förvarnar vi i god tid innan den typen av planerade underhåll som påverkar eller kan påverka driften av våra tjänster.
Vi tar självklart åt oss av din kritik och feedback kring vår kommunikation och kommer att fortsätta att se över våra informationsrutiner.
Dags igen. Jag blir så trött! Nu kan jag inte ens komma åt eposten.
Hej Christian.
Vi har valt att fortsätta med servicefönster på nätterna även denna vecka för att flytten till det nya systemet ska gå så fort som möjligt.
E-posttjänsterna (POP och IMAP) pausas 01:00 – 05:00 varje vardag, 23:00 – 08:00 fredag och lördag. Sedan 23:00 – 05:00 på söndag.
Observera att ingen e-post försvinner eller studsar under nedstängningarna. Allt köas och levereras så fort systemen är uppe igen.
Som tidigare ber vi om tålamod med detta arbete som görs för att du som kund skall få tillgång till det nya e-postsystemet så snart som möjligt. Vidare vill vi återigen nämna att vi förstår att detta orsakar problem för vissa av våra kunder som normalt sett behöver tillgång till tjänsterna under de tider som servicefönstren planeras. Dessa servicefönster är dock valda för att påverka en så liten andel av våra kunder som möjligt, i balans med den stora vinsten i flytthastighet.
Nu kommer jag inte åt mailen igen. Nu har detta pågått alldeles för länge. Skall kolla vart jag kan flytta mig.
Hej Avansera,
Det har inte varit några kända störningar under dagen, kontakta support@loopia.se med kundnr och detaljer så hjälper vi dig.
Vi är två kollegor som bägge har domäner och mejdirigering via Loopia. (Fast inte så länge till, håller febrilt på att kolla upp andra leverantörer.)
Nu idag (2012-05-12, eftermiddag-kväll) är det problem igen, mejl skickat till mina adresser hos er kommer inte fram. Så här har det varit av och till sedan veckor tillbaka.
Er (avsaknad av) information kring det som pågår är bedrövlig. Eftersom det uppenbarligen inte går att lita på Loopia länge är det väl tyvärr bara att byta leverantör. Trist, ni var bra i många år men nu har ni krånglat för mycket, för länge och det utan att förklara vad ni håller på med.
Trist.
Hej Martin,
Då vårt gamla e-postsystem dessvärre blivit överbelastat vid flera tillfällen den senaste tiden har vi valt att öka på flyttakten till det nya systemet. Detta innebär att vi sedan flytten påbörjades för ett par veckor har haft servicefönster på nätterna.
Flytten pågår löpande i bakgrunden dygnet runt men för att öka takten avsevärt kommer vi stänga av tillgången till systemet (IMAP och POP3) under nätterna en begränsad tid framöver:
Vardagar mellan kl 01:00 och kl 05:00.
Helger mellan 23:00 och 08:00
Under denna tid kan du som kund inte logga in och hämta e-post. All e-post som inkommer under denna tid levereras till inkorgen som vanligt men blir tillgänglig först när systemet slås på igen. Att stänga av tillgången till systemet sänker lasten och ökar flyttakten med ca 30 gånger. Vi beräknar att alla kunder ska vara flyttade till det nya systemet under sommaren men majoriteten kommer ha tillgång till det nya systemet tidigare än så.
Vi är ledsna att detta drabbar er kunder men vi garanterar er att vi gör allt vi kan för att lösa det så fort som möjligt. Alla tillgängliga resurser jobbar dygnet runt med detta då vi givetvis tar detta på största allvar.
Vi informerar löpande via http://driftbloggen.se, http://facebook.com/loopia, http://twitter.com/loopia och https://plus.google.com/u/0/b/101694169508103062622/
Dessa ständiga oförutsedda händelser med förlängning av avbrott och allt annat trassel är amatörmässigt, det verkar som om ni sitter och labbar online utan att ha testat flytten av kunder i en testmiljö. Detta är ju inte första gången det skiter sig för er gällande mailen. Dåligt.
Hej Jens,
Vi beklagar det förlängda servicefönstret. Detta berodde på att vi stötte på oförutsedda hinder på en av de gamla servrarna. Flytten till det nya e-postsystemet flyter dock på sedan dess och vi har nu flyttat över 55% av alla kunder från det gamla e-postsystemet till det nya. Tekniker har kunnat koppla från delar av det gamla systemet och på så vis kunnat förbättra prestandan för samtliga kunder.
Jag ser att denna tråd har några månader på sig,men jag vill bara berätta att det är fortfarandelika dåligt. Adjö loopia!