OpenCart-skolan del 5: Locka kunder till butiken

Observera att OpenCart-skolan avser en äldre version och att svenskt språkstöd inte längre ingår i OpenCart-installationen från start. För att få svenska som språk, svensk moms, etc kan du köpa till en svensk översättning.

I del 1-4 av OpenCart-skolan har du installerat din butik, fyllt den med produkter, anpassat inställningar för frakt och betalning och sett till att den ser snygg och proffsig ut. Nu saknas bara en sak… kunder. I den här sista delen av OpenCart-skolan tipsar Johan Berg från OpenCart.nu om sätt du kan locka kunder till din nystartade webbutik.

Här i vår blogg har vi två pågående skolor som du också kan ta hjälp av för att nå kunder på nätet:

När kunderna börjar droppa in kan det också vara trevligt att erbjuda chattsupport direkt i din webbutik. Med hjälp av din mobil kan du dessutom vara tillgänglig på chatten när du vill.

Har du missat något eller vill färska upp minnet, titta gärna på de tidigare delarna i OpenCart-skolan.

Detta är sista delen av OpenCart-skolan för den här gången. Självklart kommer vi att fortsätta publicera tips och trick för OpenCart och e-handel på bloggen, Twitter och Facebook.

Del 5: När min butik är klar – kommer kunderna att strömma in då eller?

Tyvärr kommer din nya webbutik inte börja sälja varor av sig själv så fort den är lanserad. Du får förbereda dig på några månaders hårt slit om du verkligen vill lyckas. Men med lite tips går det fortare. Google, Facebook och Twitter – ja de kommer att vara dina bästa vänner och reklamskyltar. Sökmotoroptimering är lite av en vetenskap, och självklart kan du ta hjälp av något företag som hjälper dig, men en del kan du göra själv (Loopias anm: Läs vår SEO-skola för fler tips).

  • Produktnamn – Produkternas namn bör vara anpassat för enkel sökning. Söker en kund t ex på bilrengöringsmedel på Google kan bör inte namnen på dina produkter vara TvättmedelABC eller TvättserieABC etc. Tänk dig in vad kunden är ute efter, och namnge dina produkter efter det.
  • Sidornas unika titlar och adresser – Var noga med att skriva in metataggar och sökord på varje produktsida.
  • Innehållet – Sidornas texter och produkternas beskrivningar, skriv relevanta texter.
  • Aktivera sökmotorvänliga url:er – Gå in i ”admin” för OpenCart och klicka på ”system/inställningar/server” klicka i ”Ja” på ”Använd SEO URL’s:” och ”spara”. För mer detaljerade instruktioner gå till del 2 av OpenCart-skolan.

Tänk dig in vad kunden skulle söka efter på Google. Vad vill du att han/hon skall hitta?
Man kan göra mer men det är utanför butikens område som t ex skapa en sitemap eller annonsera på Google Adwords (Loopias anm: Läs vår Adwordsskola för att komma igång) m.m.

Jag nämnde också Facebook och Twitter, två av de bästa kanalerna för reklam via rekommendationer och människor som gillar din webbutik eller dina produkter. Du kan t ex ha en Facebook-koppling på varje produkt så kunderna kan rekommendera sina vänner, släkt och bekanta och sprida det vidare. Det är en billig investering med en Facebook- och/eller Twitter-modul med suverän marknadsföring. Vill man så kan man gå längre och skapa en Facebook-sida för sitt företag där man skriver händelser till sina fans som en blogg. Precis som på Google Adwords så har du möjlighet att lägga upp riktade annonser på Facebook och bara betala då någon klickar på annonsen. Vill du så kan du också göra det enkelt för kunder att logga in med Facebook för att logga in i din butik.

Slutligen – OpenCart.nu erbjuder tillvalsmoduler som t ex Facebook-kopplingar, CSV-exporter, Google Translate, betalmoduler, sökmotoroptimering, supportavtal, unik design, m.m. eller bara om du vill bolla ideér och vill ha rådgivning. OpenCart.nu erbjuder Loopias kunder 10% på unik design till er butik, ange kod ”loopiaunik”. Tveka inte att höra av er om ni vill ha hjälp med något.

Man kan även kolla in OpenCarts officiella hemsida och supportforum www.opencart.com

Tack för denna gång – tack Loopia och tack Loopias kunder som läser denna blogg och lycka till med era webbutiksföretag!

Text: Johan Berg, OpenCart.nu

 

Dela detta inlägg:

8 svar på “OpenCart-skolan del 5: Locka kunder till butiken

  1. MMCakeDesign: Javisst, jag funderar på vad jag skall skriva om härnäst. Tips och idéer tages gärna emot! Vad vil ni veta?

  2. Hej, hopp har kollat igenom Opencart skolan och tycker den är riktigt bra och givande! Den har hjälpt mig mycket! 🙂 Otroligt tacksam för det.

    Något som skulle vart skoj är lite extra tips om kan piffa till sidan. Har sett hur man kan lägga till olika teman så tänker på exempel moduler om det finns några extra bra som kan göra det lilla extra på sidan.

  3. Hej!

    Jag önskar att du tog upp hur man spårar e-handels avsluten i open cart. Måste man verkligen köpa till en modul för det?

  4. Linda: Du får gärna förtydliga vad du är ute efter så kan jag säker kolla upp det.

  5. Har en fråga om eran webbutiken finns det någon api koppling för att underlätta uppladdning. Vi har rätt många produkter och det går snabbare med denna koppling. Har ni någon sida som använder eran webbutik som man kan titta på ?
    Idag kör jag Starwebb men kollar efter ett billigare alternativ. Er butik kom upp du jag har domänen hos er.

    Mvh jan

  6. Jag körde också Starweb tidigare, men den är både dyr och kass, tekniken är långt undermålig.
    Nu har jag stött på ett problem i OpenCart, hoppas nån kan hjälpa mig.
    Jag lägger till underkategorier och det går bra.
    Men problemet är att när jag skall lägga in artikeln i underkategorin nr 3 och neråt kommer den inte upp, jag ser alltså bara underkategori ett och två när jag är på artikelnivå.
    Var ligger felet?

    Jag kan nämna att jag har samma SEO namn på många artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss