Så här fixar du chattsupport på din sajt

Att ge dina kunder och besökare möjlighet att nå dig via chatt när de har funderingar kan vara en grymt bra service – oavsett om du har en webbutik eller driver någon annan form av affärsverksamhet.

Precis detta kan du både enkelt och gratis fixa med tjänsten MeeboMe. MeeboMe bygger på den webbaserade chattjänsten Meebo.com som har funnits med i ganska många år. Widgeten MeeboMe är dock än så länge i Alpha-version (alltså t o m steget innan Beta), men den flyter på bra trots detta i de tester vi har gjort.

Genom att lägga till en MeeboMe-widget på din sajt så kan dina kunder och besökare enkelt se om du är online, och börja chatta med dig om de klurar på något.

Du själv loggar in på Meebo.com för att bli synlig för dina kunder, och kör du webbläsaren Firefox så finns det dessutom ett schysst plugin som bl a ger dig en tydligare signal om inkomna meddelanden. Vill du vara extra tillgänglig för dina kunder så kan du t o m logga in via Meebos appar till din iPhone eller Android-mobil när du är ute på vift.

Innan du lägger till chattsupport på din sajt bör du tänka på att varje ny supportkanal du erbjuder (e-post, telefon, chatt) är tidskrävande. Därför är det viktigt att se till att du har möjlighet att hantera kanalen på ett bra sätt så inte kunderna upplever det negativt istället.

Så här gör du för att lägga in MeeboMe på din sajt

  1. Surfa in på MeeboMe och fyll i titeln som ska synas högst upp på din widget (t ex ”Support”). Sedan väljer du vilket namn som du vill ska synas för kunden när den chattar med dig, t ex ditt personnamn eller företagets namn. Därefter gör du övriga anpassningar såsom att välja storlek och färger för att få widgeten att smälta in på din sajt.
  2. Klicka sedan på ”Next”. Har du redan ett Meebo-konto loggar du in till höger, annars fyller du i dina uppgifter till vänster för att skapa ett nytt konto. Observera att ditt Meebo ID inte kommer att synas i widgeten, där visas endast det namn du angav i steg 1.
  3. När du klickar ”Next” igen så genereras den kod du ska klistra in på din sida där du vill att widgeten ska synas (se exempel för WordPress nedan). Klart!

MeeboMe i WordPress

Här följer ett exempel på hur du kan lägga in din MeeboMe-widget i WordPress:

  1. Klipp ut kodsnutten som MeeboMe skapade åt dig i steg 3 ovan.
  2. Logga in i ditt WordPress-admin och klicka på ”Utseende -> Widgets” i vänstermenyn.
  3. Dra sedan en Widget av typen ”Text” dit du vill ha den i högerspalten.
  4. Klistra sedan in koden i den stora tomma rutan och välj ”Spara”. Du kan lämna fältet ”Titel” tomt om du inte önskar ytterligare en titel ovanför själva widgetens titel.

Så där, nu är det bara att logga in och börja glädja besökarna med snabb och smidig support direkt från sajten.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 reaktion på “Så här fixar du chattsupport på din sajt

  1. Jonathan

    Ser lovande ut, ska bli intressant när beta släpps, då kanske man kan justera layouten samt ändra språket till svenska 😀

    Tack för detta tipset Loopia, schysst!

  2. Pingback: Loopia Blogg » OpenCart-skolan del 5: Locka kunder till butiken

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *