WooCommerce är e-handelslösningen för dig som vill komma igång med din egen butik på nätet snabbt och enkelt, och få den fullt integrerad med din redan befintliga WordPress-sajt.
Om du kört igång med din butik på nätet med hjälp av WooCommerce-skolan bör du nu ha en riktigt schysst e-handel som du fyllt med produkter som du också kan ta betalt för via lämpliga betalningsmoduler. I del 4 beskriver Daniel och Alexander från Grafikfabriken hur du får mer kontroll över e-handeln och styr vad som gäller när det kommer till moms och frakt. (Här hittar du alla delar av WooCommerce-skolan »)
Del 4: Moms och frakt
För att kunna sälja de produkter du erbjuder på ett korrekt sätt i din e-handel behöver du se över och hantera de olika moms- och fraktalternativ som finns. Nedan går vi igenom hur du går tillväga steg för steg.
Moms
Moms är något du aldrig kommer undan och som alltid ska betalas. Moms kan dock variera ganska kraftigt beroende på vad du säljer för produkter och till vilka länder du säljer till.
Momsalternativ
Under WooCommerce → Inställningar → Moms kan du ställa in allt som har med moms att göra. Här väljer du t ex om priser ska anges inklusive/exklusive moms, ifall moms ska appliceras på frakt, mm. Sidan är ganska självförklarande och borde inte medföra några större svårigheter.
Något som däremot kan anses vara lite struligt är ”Ytterligare momsgrupper”, dvs de olika momssatser du vill använda. Ange ett namn på en momssats per rad så kommer WooCommerce lägga till dem i menyn efter att du klickat på ”Spara ändringar”.
WooCommerce kommer med två stycken fördefinierade momssatser från start. De är dock inte färdiginställda och är därför satta till 0% från början. Observera att det alltid kommer att finnas en momssats som heter ”Standard”.
Värden för momssatser
När du skapat dina momssatser går du in på respektive momssats via menyn ovanför rubriken “Momsalternativ” för att sätta upp alla värden.
För att lägga till en regel så klickar du på ”Infoga rad”. Då kan du ställa in hur momssatsen ska bete sig beroende på land, statskod, postnummer och stad. Om du bara säljer till Sverige så spelar det ingen roll, livsmedel har t ex alltid 12% moms oavsett vilken stadsdel du kommer ifrån. Om du planerat att sälja till USA kan det vara lite skillnad, då olika delstater kan ha olika moms.
Här kan du kan även ange om momsen ska staplas (alltså läggas ihop med andra momser), om det ska appliceras på frakt och du kan även ange ett namn på momsen som besökaren kommer att se i kassan och varukorgen. Stjärnan (*) i textfälten betyder att vilket värde som helst passar in.
När WooCommerce väljer vilken momssats som ska användas så väljer den uppifrån och ned. Vill du ändra ordningen bland momssatserna klickar du på symbolen med tre rader till vänster om respektive momssats, håller nere muspekaren och drar raden dit du vill ha den.
Koppla momssats till produkt
För att rätt produkt ska få rätt momssats så är det viktigt att du går in under Produkter → Redigera produkt i WordPress administrationspanel och anger vilken momssats som ska användas. Det anges under Produktdata > Allmänt under produktbeskrivningen.
Frakt
Många webbutiker säljer idag fysiska varor som behöver skickas på ett eller annat sätt beroende på vilka länder/områden du tänkt sälja och leverera varor till. Där kan WooCommerce hjälpa dig att sätta upp zoner som du levererar inom.
Leveranszoner
En ny funktion som kom med WooCommerce 2.6.0 är fraktzoner som du hittar under WooCommerce > Inställningar > Frakt > Leveranszoner. Där kan du klicka på ”Lägg till fraktzon” för att lägga till olika zoner som du tänkt leverera till där särskilda fraktmetoder och priser gäller, t ex “Europazon” för att leverera till alla länder i Europa med en fast fraktavgift. Du kan även välja att begränsa en fraktzon till specifika länder samt postnummer.
Du kan lägga till så många zoner du behöver, besökare till din webbutik ser bara de fraktmetoder som är tillgängliga för deras adress.
Fraktmetoder
Klicka på zonen du lagt till och därefter “Lägg till fraktmetod” för att lägga till olika fraktmetoder. De fraktmetoder som finns från start är “Fast pris”, “Fri frakt” och “Hämta själv”. Väljer du t ex “Fast pris” går du in på dess inställningar och ställer in till vilket pris frakten erbjuds.
Fraktklasser
Du kan även ställa in priset baserat på olika fraktklasser. En fraktklass är som ett extra attribut du kan lägga på en vara. Du kan sätta upp olika klasser genom att gå in under WooCommerce > Inställningar > Frakt > Fraktklasser.
Fraktklasser kan användas på lite olika sätt men i grund och botten så handlar det om att gruppera olika produkter som ska fraktas på ungefär samma sätt och därför kan slås ihop (eller räknas som egna leveranser). Du kan exempelvis ta betalt per produkt, per order, beroende på totalbelopp och så vidare.
Ett exempel kan vara att en produkt måste skickas som A-brev. Då kan du skapa en fraktklass som heter A-brev och lägga till en extrakostnad för just det.
Koppla fraktklass till produkt
När du skapat olika fraktklasser kan du lägga till dem på olika produkter via WordPress administrationspanel och Produkter → Redigera produkt > Produktdata > Frakt > Fraktklass.
Välj en smidig kassalösning med Payson för WooCommerce
Installerar du WooCommerce via Loopia Kundzon ingår Paysons smidiga betallösning som ett tillägg. Med Paysons betallösning erbjuder du dina kunder att betala med de mest efterfrågade betalsätten. Ingen månadskostnad, startavgift eller bindningstid.
Aktivera tillägget och registrera dig hos Payson för att börja hantera betalningar i din webshop. Läs mer om vår smidiga kassalösning för WooCommerce »
Slutord
Det är många inställningar som kan göras när det kommer till moms och frakt och det absolut enklaste sättet att lära sig är genom att prova sig fram. Skapa några momssatser, momstabeller, fraktklasser, fraktzoner, lägg till några fraktsätt och så vidare och pussla ihop lite tills du känner att du greppar hur alla olika relationer samspelar. Glöm bara inte att koppla de olika klasserna och satserna till produkterna.
Om allt har gått bra så ska nu moms och frakt sköta sig självt. I nästa del kommer vi att gå igenom hur du finjusterar din e-handel och lägger till extra funktioner för att göra köpupplevelsen så bra som möjligt för både dig och dina besökare.
Läs alla delar av WooCommerce-skolan »
Läs mer om WooCommerce hos Loopia »
…missa inte övriga delar av WooCommerce-skolan:
- Del 1: Installera WooCommerce och lägg till en produkt
- Del 2: Byt tema och ändra utseende på din webshop
- Del 3: Välj och aktivera olika betalningslösningar
- Del 5: Tips på WooCommerce-tillägg
Texten är skriven av Daniel Pettersson och Alexander Widén.
Daniel Pettersson arbetar som grafisk formgivare och Alexander Widén är webbutvecklare på Grafikfabriken i Västerås, en fullservicebyå som levererar helhetslösningar till både små och stora kunder med varierande behov. Välkommen att kontakta Daniel, Alexander och resten av gänget på Grafikfabriken för hjälp med alltifrån ehandelslösningar, webbdesign och 3Dvisualisering till sökordsoptimering, digital marknadsföring och konvertering.
Hej!
Jag har två frågor:
1. Stidner ska upphöra med sina fraktlösningar enligt mail i slutet av 2018, men det föreslås Stidner i texten fortfarande. Vad kommer istället och när kommer det att presenteras för oss som använder WoCommerce?
2. Jag hittar ingen lösning på var jag ska lägga in vikten för emballage när jag ska skicka paket. Om jag ökar vikten på varje enskild produkt kan det slå väldigt fel om en kund beställer många produkter.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning
Lena Uhlin
Hej Lena,
Det stämmer att Stidner inte längre erbjuder denna tjänst. Vi på Loopia kommer att fortsätta erbjuda Paysons betallösning som tidigare ingått i kassalösningen, men kan dessvärre inte erbjuda någon lösning för frakt. Läs mer om Paysons betallösning här: https://www.loopia.se/kassalosning/
För att lägga till och hantera kostnader för emballage i WooCommerce behöver du ta hjälp av ett tillägg, förslagsvis https://wordpress.org/plugins/weight-based-shipping-for-woocommerce/ eller liknande.
Vi beklagar att informationen i WooCommerce-skolan var utdaterad, den har uppdaterats nu.
Önskar dig en fortsatt bra dag! Tveka inte att höra av dig till oss på support@loopia.se om du har ytterligare funderingar. //Anna, Loopia Marknad
Hej.
För fraktleveranser till Norge borde det att gå att göra inställningar som dels ger lågt frakt-tillägg för den skattefria nivån 350 Nok och även andra nivåer man vill lägga till expeditionsavgifter (relaterat till tulldokument etc).Klarar men det med grundparametrarna eller måste man skaffa ett plug in? Har ni tips?
Jag saknar beskrivning på hur man lägger till postnummerbaserad fraktzon. Jag har försökt, men det funkar inte när jag testar i checkouten.
https://docs.woocommerce.com/document/setting-up-shipping-zones/
Prova där Rebecca
Jag skulle vilja höja frakten, dvs öka summan som kunden betalar. Var gör jag denna ändring?
MVH
Eva
Hej Eva, för att höja fraktkostnaden går du in under WooCommerce > Inställningar > Frakt > Leveranszoner. Där kan du lägga till olika zoner som du tänkt leverera till där särskilda fraktmetoder och priser gäller samt justera fraktmetoder och kostnader. Mer detaljerade instruktioner för detta finner du i denna guide https://blogg.loopia.se/woocommerce-skolan-del-4-moms-och-frakt/ under rubriken ”Frakt”. Lycka till 🙂 //Anna, Loopia Marknad
Tack, men jag hittar inte var själva priset skrivs ut någonstans. Jag har redan ett fast pris för frakt och vill bara ändra summan, inte lägga till nya fraktklasser eller något annat. Försökte lägga in skärmdump men det går visst inte.
Eva
Hej igen Eva! Ställ gärna din fråga på nytt i Facebook-gruppen WooCommerce Sverige (https://www.facebook.com/groups/WooCommerceSverige), där finns massor av WooCommerce-proffs samlade som kan hjälpa dig 🙂 //Anna, Loopia Marknad
Hej! Jag vill ändra min valuta i woocommerce från SEK till EU men behålla den svenska momssatsen på 25% så det blir rätt i min bokföring. När jag ändrar till EU så blir momsen helt plötsligt bara 20% vid checkout trots att jag skrivit att den ska vara 25. Hur kan jag lösa det?
Jag vill att det ska vara svensk moms oavsett varifrån kunden handlar.
//Kristel
Hej Kristel! Ställ gärna din fråga på nytt i Facebook-gruppen WooCommerce Sverige (https://www.facebook.com/groups/WooCommerceSverige), där finns massor av WooCommerce-proffs samlade som kan hjälpa dig 🙂 //Anna, Loopia Marknad
Hej! Jag har en fråga kring moms. Jag har satt in moms 25% (den enda jag har).
Varje enskild produkt är inställd på ”standard”.
Visst ska jag fylla i produktens pris ink moms?
Jag kan inte fp momsen att synas på orderbekräftelsen. Vad har jag jort för fel?
Tack!
Hej, jag behöver snabbt svar. Hoppas på det.
1. Hur lägger jag till fri frakt över ett viss antal beställda varor. Som jag gjort nu verkar det vara ett alternativ i varukorgen. Klart alla väljer det om de kan. Ska det göras på en produktnivå?
2. Som det ser ut nu visas bara frakten utan moms, hur lägger man till 25% moms på frakten, samt att det visas i varukorgen?
Hej!
Kan jag lägga in 0 under moms?
Mitt företag är momsbefriat.