WooCommerce-skolan, del 1: Installera WooCommerce och lägg till din första produkt

Kom igång med din egen e-handel med hjälp av WooCommerce-skolan.Med e-handelsverktyget WooCommerce (som är ett tillägg till WordPress) kan du enkelt sätta upp din egen e-handel i WordPress med allt ifrån variabla produkter till avancerade momssatser.

WooCommerce-tillägget är helt gratis från start och innehåller massor av bra och nödvändiga funktioner. Om du vill ha vissa extrafunktioner kan det dock komma att kosta en slant, det beror helt på hur du vill ha just din e-handelslösning. Enligt oss kan det vara värt att lägga ner lite pengar på att få den där extra funktionaliteten som kanske ger lite bättre support, ökad konvertering eller kanske bara underlättar ditt arbete genom att automatisera saker och ting.

För att du snabbt och enkelt ska komma igång med din egen e-handel presenterar vi nu – tillsammans med våra återförsäljare, e-handelsproffsen Daniel Pettersson och Alexander Widén på Grafikfabriken – den första delen av vår WooCommerce-skola. (Läs alla delar av WooCommerce-skolan »)

Del 1: Installera WooCommerce och lägg till din första produkt

För att kunna installera WooCommerce behöver du först och främst ha en WordPress-sajt. Om du inte har någon WordPress-sida idag rekommenderar vi dig att ta hjälp av vår omtyckta WordPress-skola för att komma igång.

När du har WordPress-sidan redo är det dags att installera WooCommerce för att komma igång med din e-handel, vilket du gör enligt följande:

1. Installera WooCommerce

Börja med att logga in i WordPress och välj “Tillägg > Lägg till nytt” i vänsterspalten. Sök sedan efter ”WooCommerce”. Välj WooCommerce (oftast det första alternativet som dyker upp) och klicka på “Installera nu” och därefter ”Aktivera”.Installera WooCommerce

När tillägget är aktiverat kommer en snabbinstallation upp där du sätter upp de mest viktiga delarna av din e-handelslösning. Under snabbinstallationen går WooCommerce igenom vilken valuta du vill använda, vilka länder du tänkt sälja till, momssatser, vikt- och måttenheter, mm. Vi rekommenderar att du alltid att kör den installationen. (Skulle guiden inte dyka upp kan du ställa in valen under WooCommerce > Inställningar. Vi går igenom dessa inställningar i nästa del av WooCommerce-skolan, tills dess kan du gå vidare med nästa steg).

Guiden går också igenom vilka betalmoduler du vill använda i din e-handel. PayPal och Stripe ingår från början och är två mycket bra och smidiga alternativ, om än inte så välkända i Sverige. Därför kan det vara värt att överväga mer välkända alternativ såsom Klarna, DIBS Account, SveaWebbPay, Payson, PayEx med flera. Mer om detta i en senare del av WooCommerce-skolan.

Alla inställningar som du gör här kan alltid ändras i ett senare skede. Så om du inte vet exakt vilka betalningsmoduler du vill använda eller inte vet om du bara ska sälja till Sverige så behöver du inte oroa dig för att låsa in dig i ett hörn – det är som sagt bara att ändra senare.

2. Lägg till en produkt

Efter snabbinstallationen frågar WooCommerce dig om du vill lägga till din första produkt, vilket är precis vad vi tycker att du ska göra. För vad är väl en webbutik utan produkter?

Logga in i WordPress och välj “Produkter > Lägg till produkt” i vänsterspalten. Fönstret du kommer till motsvarar en produkt. Det finns massor av tillvägagångssätt för att ställa in de inställningar du kan göra men det är alltid enklast att gå uppifrån och ner.

Produktnamn

Produktnamn är precis vad det låter som, en titel för själva produkten. Det kan till exempel vara ”Leksakståg” om det nu är leksaker du vill sälja.

I rutan nedanför titeln fyller du i en lite längre beskrivning av produkten. Här kan du ange en utförlig text om vad produkten är, vad den är till för, hur den används, etc för de besökare som verkligen vill läsa på om produkten. Du kan också lägga till bilder, videoklipp och allt annat som du kan lägga till i ett vanligt WordPress-inlägg. Det finns även en ruta för en kortare beskrivning längre ned.Bestäm produkttitel och produktbeskrivning i WooCommerce

Produktdata

Sektionen som kommer härnäst är själva hjärtat av en produkt. Det som är obligatoriskt att fylla i är ”Ordinarie pris”, som alltså är försäljningspriset på produkten. Utöver det kan du även ställa in ett rabatterat pris, ett så kallat reapris. Då kommer det vanliga priset att strykas över och det nya priset att synas för besökare i webbutiken. Du kan dessutom schemalägga det rabatterade priset genom att trycka på just ”Schemalägg”.Lägg till ett reapris på WooCommerce

Du kan även ställa in momssatser (som du måste definiera först, men det kommer vi till i en senare del), ange lagerstatus, storlek på föremålet, leveransklasser, länkade produkter och attribut. Vill du utöka funktionaliteten kan du välja att ladda ned ett kompletterande tillägg.

Produkttyper

WooCommerce har så kallade produkttyper och en helt vanlig produkt brukar kallas för en ”enkel produkt”. Men det finns ett par olika och nedan går vi igenom när det är bäst att använda de olika typerna.

Enkel produkt

Enkla produkter kan kunderna inte göra något med och är oftast det som används. Om du säljer böcker till exempel så är det ytterst ovanligt att det går att ändra boken på något sätt vad gäller t ex färg eller storlek. Då räcker det oftast med en “Enkel produkt”.

En enkel produkt kan även vara en virtuell eller nedladdningsbar produkt. En virtuell produkt kan exempelvis vara ett medlemskap och en nedladdningsbar produkt kan exempelvis vara ett dokument eller en .mp3-fil. Skillnaden med dessa produkttyper är att de säger till WooCommerce att produkterna inte behöver skickas så att kravet för frakt tas bort.

En enkel produkt kan även innehålla grupperade produkter. Då kommer sidan som produkten visas på även innehålla köpknappar för dessa produkter (läs nedan för mer information om grupperade produkter).Välj om produkten ska vara virtuell eller nedladdningsbar i WooCommerce

Grupperad produkt

En grupperad produkt fungerar lite udda i jämförelse till andra produkter då den inte finns med i den vanliga webbutiken som en faktiskt produkt.

När du skapar en grupperad produkt förbereder du den produkten för att visa upp enkla produkter. Den ställs för övrigt in på precis samma sätt som en enkel produkt, förutom att den saknar vissa fält som den istället kommer att få av den enkla produkten. Med andra ord så är en grupperad produkt inte riktigt en produkt, utan snarare ett ställe där du kan länka in andra enkla produkter.Lägg till en grupperad produkt på WooCommerce

Extern produkt

Externa produkter är precis vad det låter som, produkter som finns någon annanstans. Det gör din produkt mer eller mindre till en länk till en annan hemsida.

Det finns många olika hemsidor som erbjuder provision på försäljning via nätet, så kallade affiliatemarknadsföring. Då får du ofta en speciell länk som din produkt ska ha så att deras hemsida känner av att det är du som ska ha betalt ifall kunden väljer att slutföra köpet.Lägg till en extern produkt till WooCommerce

Variabel produkt

Variabla produkter kan vara lite krångliga att greppa i början då du först måste lägga till attribut på produkten för att kunna skapa olika varianter. För att göra detta går du först in under ”Attribut” och lägger till de attribut du vill använda (exempelvis ”färg” och/eller ”storlek”). Genom att ange namn och sedan skriva in värden samt kryssa i ”Används för varianter” så lägger du till valet för dig själv att ha dem som varianter.

Exempel på hur det kan se ut är;
Namn: Färger
Värden: Röd | Grön | Gul
Används för varianter: Ja

Namn: Storlek
Värden: S | M | L
Används för varianter: Ja

Du kan ha hur många olika attribut du vill, glöm bara inte att klicka på ”Spara attribut”. Tänk också på att det kan bli väldigt många olika varianter för kunden att välja bland.Lägg till attribut till WooCommerce

Nu när du lagt till attribut som ska användas för olika varianter kan du skapa de olika kombinationerna under fliken ”Varianter”.

Nu står du inför två val; antingen lägger du till varje produktvariant själv genom att trycka på ”Lägg till variant” eller så väljer du ”Skapa varianter från alla attribut”. Om du väljer det senare alternativet kommer WooCommerce att lägga till alla möjliga kombinationer. I det här exemplet skulle alltså dessa varianter dyka upp;

S – Röd
S – Grön
S – Gul
M – Röd
M – Grön
M – Gul
L – Röd
L – Grön
L – Gul

När dessa varianter har dykt upp så fungerar varje variant ungefär som en enkel produkt. Du kan alltid ta bort och lägga till produkter i den här listan, exempelvis om du kanske inte har gröna tröjor i storlek small.Lägg till varianter av ditt produktsortiment i WooCommerce

Kort beskrivning av produkt

Därefter kommer den så kallade ”korta beskrivningen” där du sammanfattar kort vad det är för produkt. Den här texten används vanligtvis bredvid produktbilden och är tänkt som en säljande text. Detta kan dock variera mellan olika teman.Lägg till en kort beskrivning av din produkt i WooCommerce

Produktkategorier och taggar

Kategorier och taggar fungerar precis likadant som när du publicerar en sida eller ett blogginlägg på din WordPress-sajt. Det kan vara bra att välja en produktkategori och ett antal taggar (nyckelord som relaterar till produkten) för att göra det lättare för dina besökare att förstå var de hittar dina olika produkter. Det gör det även möjligt att filtrera produkter i de olika kategorierna.

Lägg till en produktbild till din produkt i WooCommerceProduktbild

Sist men absolut inte minst så kan (och bör) du lägga till bilder, det gör du i högerfältet under ”Produktbild”. Den vanliga produktbilden kommer dels att användas som framsida för din produkt, och dels när besökaren bläddrar bland olika produkter eller klickar sig in för att läsa om just den produkten.

Det finns även alternativ för att ha ett produktgalleri där du kan lägga till fler bilder för att t ex visa upp flera delar eller vinklar av produkten.

När du fyllt i all nödvändig information om produkten klickar du på ”Publicera” för att spara och lägga till produkten i din e-handel.

Slutord

Sådär, nu har du lagt in en produkt och din webbutik är ett steg närmare att börja sälja!

Missa inte nästa del av WooCommerce-skolan där vi bland annat går igenom olika inställningar och funktioner som du kan justera efter ditt tycke samt hur du får till utseendet på din webbutik med hjälp av teman.

Läs alla delar av WooCommerce-skolan »
Läs mer om WooCommerce hos Loopia »

Texten är skriven av Daniel Pettersson och Alexander Widén.

Daniel Pettersson arbetar som grafisk formgivare och Alexander Widén är webbutvecklare på Grafikfabriken i Västerås, en fullservicebyå som levererar helhetslösningar till både små och stora kunder med varierande behov. Välkommen att kontakta Daniel, Alexander och resten av gänget på Grafikfabriken för hjälp med alltifrån e­handelslösningar, webbdesign och 3D­visualisering till sökordsoptimering, digital marknadsföring och konvertering.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

3 reaktion på “WooCommerce-skolan, del 1: Installera WooCommerce och lägg till din första produkt

  1. Pingback: WooCommerce-skolan, del 2: Ändra tema och byt design på din e-handel

  2. Pingback: WooCommerce-skolan, del 3: Betalningsmoduler för WooCommerce

  3. Pingback: WooCommerce-skolan, del 4: Moms och frakt - Loopia Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *