WooCommerce-skolan, del 4: Moms och frakt

woocommerceWooCommerce är e-handelslösningen för dig som vill komma igång med din egen butik på nätet snabbt och enkelt, och få den fullt integrerad med din redan befintliga WordPress-sajt.

Om du kört igång med din butik på nätet med hjälp av WooCommerce-skolan bör du nu ha en riktigt schysst e-handel som du fyllt med produkter som du också kan ta betalt för via lämpliga betalningsmoduler. I del 4 beskriver Daniel och Alexander från Grafikfabriken hur du får mer kontroll över e-handeln och styr vad som gäller när det kommer till moms och frakt. (Här hittar du alla delar av WooCommerce-skolan »)

Del 4: Moms och frakt

För att kunna sälja de produkter du erbjuder på ett korrekt sätt i din e-handel behöver du se över och hantera de olika moms- och fraktalternativ som finns. Nedan går vi igenom hur du går tillväga steg för steg. 

Moms

Moms är något du aldrig kommer undan och som alltid ska betalas. Moms kan dock variera ganska kraftigt beroende på vad du säljer för produkter och till vilka länder du säljer till.

Momsalternativ

Under WooCommerce → Inställningar → Moms kan du ställa in allt som har med moms att göra. Här väljer du t ex om priser ska anges inklusive/exklusive moms, ifall moms ska appliceras på frakt, mm. Sidan är ganska självförklarande och borde inte medföra några större svårigheter.

Något som däremot kan anses vara lite struligt är ”Ytterligare momsgrupper”, dvs de olika momssatser du vill använda. Ange ett namn på en momssats per rad så kommer WooCommerce lägga till dem i menyn efter att du klickat på ”Spara ändringar”.

tax-settings
WooCommerce kommer med två stycken fördefinierade momssatser från start. De är dock inte färdiginställda och är därför satta till 0% från början. Observera att det alltid kommer att finnas en momssats som heter ”Standard”.

Värden för momssatser

När du skapat dina momssatser går du in på respektive momssats via menyn ovanför rubriken “Momsalternativ” för att sätta upp alla värden.

För att lägga till en regel så klickar du på ”Infoga rad”. Då kan du ställa in hur momssatsen ska bete sig beroende på land, statskod, postnummer och stad. Om du bara säljer till Sverige så spelar det ingen roll, livsmedel har t ex alltid 12% moms oavsett vilken stadsdel du kommer ifrån. Om du planerat att sälja till USA kan det vara lite skillnad, då olika delstater kan ha olika moms.

Här kan du kan även ange om momsen ska staplas (alltså läggas ihop med andra momser), om det ska appliceras på frakt och du kan även ange ett namn på momsen som besökaren kommer att se i kassan och varukorgen. Stjärnan (*) i textfälten betyder att vilket värde som helst passar in.

När WooCommerce väljer vilken momssats som ska användas så väljer den uppifrån och ned. Vill du ändra ordningen bland momssatserna klickar du på symbolen med tre rader till vänster om respektive momssats, håller nere muspekaren och drar raden dit du vill ha den.

groceries-tax-rates_1000

Koppla momssats till produkt

För att rätt produkt ska få rätt momssats så är det viktigt att du går in under Produkter → Redigera produkt i WordPress administrationspanel och anger vilken momssats som ska användas. Det anges under Produktdata > Allmänt under produktbeskrivningen.

product-tax_1000

Frakt

Många webbutiker säljer idag fysiska varor som behöver skickas på ett eller annat sätt beroende på vilka länder/områden du tänkt sälja och leverera varor till. Där kan WooCommerce hjälpa dig att sätta upp zoner som du levererar inom.

Leveranszoner

En ny funktion som kom med WooCommerce 2.6.0 är fraktzoner som du hittar under WooCommerce > Inställningar > Frakt > Leveranszoner. Där kan du klicka på ”Lägg till fraktzon” för att lägga till olika zoner som du tänkt leverera till där särskilda fraktmetoder och priser gäller, t ex “Europazon” för att leverera till alla länder i Europa med en fast fraktavgift. Du kan även välja att begränsa en fraktzon till specifika länder samt postnummer.

Du kan lägga till så många zoner du behöver, besökare till din webbutik ser bara de fraktmetoder som är tillgängliga för deras adress.

shipping-zone_1000

Fraktmetoder

Klicka på zonen du lagt till och därefter “Lägg till fraktmetod” för att lägga till olika fraktmetoder. De fraktmetoder som finns från start är “Fast pris”, “Fri frakt” och “Hämta själv”. Väljer du t ex “Fast pris” går du in på dess inställningar och ställer in till vilket pris frakten erbjuds.

Fraktklasser

Du kan även ställa in priset baserat på olika fraktklasser. En fraktklass är som ett extra attribut du kan lägga på en vara. Du kan sätta upp olika klasser genom att gå in under WooCommerce > Inställningar > Frakt > Fraktklasser.

Fraktklasser kan användas på lite olika sätt men i grund och botten så handlar det om att gruppera olika produkter som ska fraktas på ungefär samma sätt och därför kan slås ihop (eller räknas som egna leveranser). Du kan exempelvis ta betalt per produkt, per order, beroende på totalbelopp och så vidare.

Ett exempel kan vara att en produkt måste skickas som A-brev. Då kan du skapa en fraktklass som heter A-brev och lägga till en extrakostnad för just det.

a-brev_1000

Koppla fraktklass till produkt

När du skapat olika fraktklasser kan du lägga till dem på olika produkter via WordPress administrationspanel och Produkter → Redigera produkt > Produktdata > Frakt > Fraktklass.

Slutord

Det är många inställningar som kan göras när det kommer till moms och frakt och det absolut enklaste sättet att lära sig är genom att prova sig fram. Skapa några momssatser, momstabeller, fraktklasser, fraktzoner, lägg till några fraktsätt och så vidare och pussla ihop lite tills du känner att du greppar hur alla olika relationer samspelar. Glöm bara inte att koppla de olika klasserna och satserna till produkterna.

Om allt har gått bra så ska nu moms och frakt sköta sig självt. I nästa del kommer vi att gå igenom hur du finjusterar din e-handel och lägger till extra funktioner för att göra köpupplevelsen så bra som möjligt för både dig och dina besökare.

Läs alla delar av WooCommerce-skolan »
Läs mer om WooCommerce hos Loopia »

…missa inte övriga delar av WooCommerce-skolan:

Texten är skriven av Daniel Pettersson och Alexander Widén.

Daniel Pettersson arbetar som grafisk formgivare och Alexander Widén är webbutvecklare på Grafikfabriken i Västerås, en fullservicebyå som levererar helhetslösningar till både små och stora kunder med varierande behov. Välkommen att kontakta Daniel, Alexander och resten av gänget på Grafikfabriken för hjälp med alltifrån e­handelslösningar, webbdesign och 3D­visualisering till sökordsoptimering, digital marknadsföring och konvertering.

Dela: Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *