Har du fått ett mail som säger att du omgående måste betala för ditt domännamn för att inte riskera att det löper ut? Eller att du omgående måste betala en avgift för att din sida ska synas på Google? Var försiktig, det rör sig troligtvis om en bluffaktura.
Bedragare försöker allt oftare locka till sig pengar från domäninnehavare genom att skicka påstridiga mail som formulerats på ett sätt som stressar mottagaren till att betala. Läser du noggrant står det ofta att mailet är ett erbjudande och att du inte har någon som helst skyldighet att betala summan som angivits. Lätt att missa i all stress och hets.
Så undviker du att luras av falska domänfakturor
- Kontrollera noggrant. Dubbelkolla alltid avsändaren och hör efter med din leverantör av domännamn om du är osäker på om du har betalat fakturan eller inte.
- Läs det finstilta. Läs alltid igenom den finstilta texten längst ned i meddelandet. Där beskrivs ofta om det gäller ett erbjudande och om du har någon skyldighet att betala.
- Googla. Sök information om avsändaren på nätet. Där kan du hitta nödvändig information och samtidigt ta reda på om andra utsatts för liknande bedrägeriförsök.
- Samla alla domännamn i ett och samma konto. Genom att samla alla domännamn i samma konto får du en bättre översikt och kan enklare administrera och hålla koll på dina domännamn. Läs gärna mer om hur du flyttar dina domännamn till Loopia.
Så hanterar du falska domänfakturor
- Betala ingenting. Även om förfallodatumet är kort bör du ha is i magen och se till att ta reda på all nödvändig information innan du genomför någon betalning.
- Spara fakturan. Den kan komma att användas som bevismaterial vid en eventuell polisanmälan.
- Polisanmäl. Tveka inte att polisanmäla företaget om du tycker att du har blivit utsatt för bedrägeri.
- Bestrid fakturan. På Polisens hemsida kan du läsa mer om hur du bestrider en bluffaktura.
Läs mer om bluffakturor och vad som kännetecknar dem »
Detta inlägg publicerades ursprungligen den 21 januari 2016 och har uppdaterats den 2 maj 2018.