Har du fått ett mail från “Loopia AB” där du uppmanas att återansluta till din webbmail för att åtgärda ett “tidsfel”? Klicka inte på länken! Det rör sig om nätfiske, som i det här fallet har siktet inställt på kunder till Loopia.
I mailet bifogas en länk till inloggningssidan för webbmailen som är näst intill identisk med den riktiga inloggningssidan. Så fort du klickar på länken och försöker logga in på den falska sidan stjäls dina e-postuppgifter. Risken är då stor att din e-postadress kommer att nyttjas för utskick av skräppost vilket kan leda till att den blir blockerad på webben.
Hur undviker jag att drabbas av nätfiske?
1. Dubbelkolla alltid avsändaren innan du klickar på länkar/öppnar filer du mottagit via mail. Är du osäker på om mailet verkligen kommer från oss på Loopia? Tveka inte att kontakta oss på support@loopia.se. Vidarebefordra gärna mailet eller en skärmdump så att vi snabbt kan se om det är falskt eller inte.
2. Kontrollera alltid att adressfältet stämmer innan du loggar in i webbmailen eller Loopia Kundzon med dina inloggningsuppgifter. Korrekt adressfält för inloggning till webbmailen är: https://webbmail.loopia.se/.
Du kan också se att vår sida har ett av DigiCert utfärdat SSL-certifikat för *.loopia.se (se det gröna hänglåset med texten ”Säkert” till vänster om adressen) och att alla våra sidor ansluter genom https. Läs mer om SSL här »
3. Om du mottagit ett mail liknande detta, vidarebefordra det direkt till abuse@loopia.se
» Läs mer om nätfiske (phishing) här
Exempel på ett falskt mail:
Fick ett liknande mail med logotype från Loopia där de ville man skulle verifiera sin mailadress och då kom jag till en sida på en okänd domän som hade Loopia design och en footer med Loopia. Mailet var på engelska och hade följande text.
Dear
Your E-mail account has exceeded it’s limit and needs to be verified for your safety, if not verified within 7 Day , we will suspend your email account. verify your account now