Funderar du på att starta en egen webshop och låta dina drömmar om att driva eget slå in? Då kanske du som många andra känner dig tveksam om du ska våga. Vad händer om du inte lyckas? Vad kommer satsningen innebära? Här är 4 råd som hoppas kunna hjälpa dig att våga ta klivet.
1. Grundidén behöver inte vara perfekt
Gå inte och vänta för länge på den perfekta idén – den finns inte. Självklart finns det riktigt bra idéer, men i slutändan handlar allt om utförandet och för att lära dig att bli en bra utförare behöver du testa massor av olika idéer.
2. Lyssna inte för mycket på andra
Lyssna på andras åsikter, utvärdera dem och svara på dem men låt bli att ta beslut baserat på några åsikter förutom dina egna.
Att gå från t ex en fast anställning till att bli egenföretagare med en egen webshop väcker ofta många frågor och funderingar i din omgivning – oftast på grund av rädsla och okunskap men också avundsjuka. Innerst inne drömmer många av oss om att driva ett eget företag och vara sin egen chef men långt ifrån alla vågar ta steget.
3. Planera dina utgifter
För att undvika eventuella ekonomiska problem som uppstarten av din webshop kan medföra är det viktigt att du har koll på dina utgifter. Här är några vanliga kostnader för en nystartad webshop:
E-handelsplattform
Det finns massor av olika e-handelsplattformar med olika funktioner, kostnad och förkunskapskrav. Vi på Loopia erbjuder ett flertal e-handelslösningar med olika svårighetsgrad, t ex populära WooCommerce som är direkt kopplad till din WordPress-sida. Läs mer om våra e-handelslösningar »
Lager
För att hålla nere lagerkostnaden är det viktigt att ha ett bra och relevant sortiment. Köp hellre 100 produkter med 1 exemplar av varje än 10 produkter med 10 exemplar av varje för att känna av efterfrågan på flera olika produkter. Det minimerar risken som ett stort lager innebär.
Ett startlager för din webshop ska få plats under sängen, i bokhyllan eller i tvättstugan. Behöver du en lagerlokal med ett långt och dyrt hyreskontrakt så har du troligtvis köpt in för mycket produkter.
Marknadsföring
Satsa på sökmotorannonsering och sökmotoroptimering för att marknadsföra din webshop. Annonsera i AdWords och optimera din sajt så att den rankas högre i Googles sökresultat och lättare hittas av blivande kunder. Undvik traditionell marknadsföring som t ex tidningsannonser och tv-reklam, det är svårt att mäta resultatet av dem och ofta mycket dyrare.
Satsa också på att ge dina kunder bra service. En nöjd kund blir en ambassadör för din butik som pratar positivt om den till sina vänner. Det kan ta längre tid att öka försäljningen genom varumärkesbyggande åtgärder men är oftast värdefullt då det inte kräver några extra resurser.
4. Lär dig med tiden av egna, praktiska erfarenheter
Du behöver inte kunna allt om e-handel redan från starten, det är till och med bättre att lära dig under tiden av dina egna, praktiska erfarenheter.
…så, är du redo att starta din egen webshop?
Låt dina e-handelsdrömmar gå i uppfyllelse – starta din egen webshop med någon av de e-handelslösningar vi erbjuder. Välj bland flera olika lösningar där massor av designmallar, tillägg och extra funktioner ingår för att få din webshop exakt så som du vill ha den. Läs mer om våra e-handelslösningar »