Att beskriva en produkt i din webshop är ingen större konst. Det kluriga är att sälja in produkten med endast en kortfattad text. Här är 9 tips för att sälja fler produkter i din webshop med hjälp av rätt produktbeskrivningar.
1. Förklara enkelt och tydligt
Använd ett enkelt språk utan onödigt krångliga ord och beskrivningar för att få fler läsare att ta till sig innehållet. Försök också att dela upp texten med underrubriker, punktlistor, etc så att besökaren till din webshop enkelt kan “scanna” texten och avgöra om produkten är intressant eller inte.
2. Håll texten kortfattad
Försök att beskriva produkten så tydligt som möjligt med så få ord som möjligt. På nätet skumläser vi gärna hemsidor och webshoppar, sträva därför efter att hålla produktens titel till max två-tre ord och beskrivningen till max fyra meningar.
3. Nämn det mest viktiga först
Beskriv nyttan med produkten/tjänsten på en gång istället för att “värma upp” med onödig utfyllnadstext. Du har inte många sekunder på dig att fånga dina besökares uppmärksamhet på webben.
4. Prata till den tänkta användaren av produkten
Tilltala den tänka slutanvändaren av produkten som “du” istället för “ni” för att göra beskrivningen mer personlig. Tänk på att om du inleder med att tilltala läsaren “du” eller benämna dig själv som “jag” bör du hålla fast vid det genom hela texten.
5. Beskriv produktens fördelar
Fokusera på produkten/tjänstens fördelar för användaren snarare än dess vanliga funktioner och tekniska specifikationer. Hur kan din produkt göra kunden lyckligare, hälsosammare eller mer produktiv? Vilka problem kan produkten lösa? Sälj inte bara en produkt, sälj en upplevelse.
6. Optimera texten för att bli lättare att hitta på Google
Ta reda på vilka sökord och fraser som din målgrupp använder (med hjälp av t ex Google Trender) när de letar efter dina produkter och tjänster. Väv sedan in dessa ord och fraser i produkttiteln och produktbeskrivningen – utan att få det att låta onaturligt. Det kan få din webshop att synas bättre på Google. Läs mer om sökmotoroptimering »
7. Skryt lagom
Undvik att beskriva produkterna med begrepp som “utmärkt passform” “fantastisk funktionalitet” etc. Beskriv hellre funktionen som ger fördelen, t ex att äkta handsydd konstruktion (funktion) ger hållbar komfort (fördel).
8. Korra, korra och korra igen
Korrekturläs alltid produktbeskrivningen innan du publicerar för att höja textens kvalité och förtroendet för din produkt. En slarvigt skriven text kan ge dina besökare bilden av ett slarvigt företag som de inte vill handla ifrån – och det är nog något du helst vill slippa.
9. Kopiera aldrig någon annans text rakt av
Att kopiera någon annans produkttexter kan få ett varumärke att uppfattas som otrovärdigt och kan orsaka rejäl skada på företagets rykte. Låt det ta tid att få till dina produkttexter. Se det som att den tid och de resurser du lägger ner på att skriva texter hade varit dubbla så dyra om du istället hade anställt en säljare som sålt webshopens produkter muntligt.
Kom igång med din egen webshop
Låt dina e-handelsdrömmar gå i uppfyllelse och starta din egen webshop. Vi på Loopia erbjuder flera e-handelslösningar där massor av designmallar, tillägg och extra funktioner ingår från start. Läs mer om våra e-handelslösningar »