Firandet av Loopias 15-årsjubileum pågår för fullt och vår andra jubileumstävling har precis lanserats. Den här gången har du chansen att vinna resecheckar värda 50 000 kr till din drömresa genom att skapa en rolig radioreklam eller jingel för Loopia!
Att skapa en radioreklam/jingel är kanske inte något du gör varje dag, men oroa dig inte – det är superenkelt! Nedan delar vi med oss av användbara tips att ha i åtanke när du skriver ditt radiomanus.
- Håll det enkelt. Eftersom bidraget i vår tävling inte får vara längre än 30 sekunder, och du kanske vill få plats med både prat, musik och ljudeffekter, är det viktigt att hålla radioreklamen så lättförstådd som möjligt. Det gör du genom att exempelvis hålla dig till ett bärande budskap per reklamsnutt.
- Använd talspråk. För att radioreklamen ska få effekt är det viktigt att lyssnaren kan ta till sig budskapet. Använd ett enkelt språk och undvik krångliga formuleringar – det kommer du långt på!
- Låt ljud och musik tala. Radio är ett medium som saknar två vanliga verktyg inom kommunikation; skriven text och visuella bilder. Trots detta skapas bilder i lyssnarens huvud av associationer till den musik och de ljudeffekter som hörs i radioreklamen. Fågelkvitter kan till exempel associeras med en solig sommardag, medan ekot av någons steg i en ödslig gångtunnel kanske associeras med rädsla.
- Radioreklamen ska matcha företagets profil. Det finns mycket skoj du kan göra med radioreklam, vilket gör det lätt för fantasin att skena iväg. För att få ut så mycket som möjligt av radioreklamen är det dock viktigt att hålla radiomanuset kopplat till företagets profil, varumärke och övrig marknadsföring.
Här kan du även ta del av våra tips om bra program och appar som hjälper dig på traven med inspelningen av ditt tävlingsbidrag.
Kom igång med din radioreklam redan idag och ta chansen att vinna resan du alltid drömt om!
Var med och tävla här »
Bilden i inlägget är redigerad och kommer från Flickr-användaren Alan Levine.
Ett svar på “Så skriver du radiomanuset som ger dig drömresan!”