Rickard säljer sällskapsspel i sin nya webbutik

rickard_granathRickard Granath har alltid gillat sällskapsspel, och med OpenCart och Loopias enkla kom igång-guide har han nu startat webbutiken Spelskap.se för att sprida spelglädje till andra. Rickard är i den inledande och spännande fasen där det gäller att få kunderna att hitta till butiken. Nedan berättar han om hur arbetet med att starta butiken gick till, och ger dig tips på vad du ska tänka på när du själv drar igång din webbutik.

Hur kom det sig att ni ville starta webbutik, och varför säljer ni just sällskapsspel?

Att vi valde just sällskapsspel beror på ett i det närmaste livslångt intresse för att själv spela den typen av spel. Tanken finns också på kringprodukter typ kaffe, choklad, godis som passar när man spelar spel. I uppstarten har vi dock fokuserat på spel och den svenska marknaden. Vår slogan är ”Spel i gott sällskap”.

Att sälja via webbutik bedömdes ha den kortaste startsträckan, minsta kostnadsmassan, största upptagningsområdet och vara möjligt att driva på kvällar och helger då både jag och min fru (tillika delägare) har ordinarie heltidsjobb jobb på andra företag.

Vad rekommenderar ni andra som funderar på att starta webbutik att tänka på innan de kör igång?

Sätta upp delmål inför start där man utreder, följer upp och tar beslut inför varje nytt delmål. Vid varje nytt steg ökar kostnaden/risken. Exempelvis:

  1. Gör affärsplan på verksamt.se. Håller idén? (ja/nej)
  2. Registrera bolag och skaffa domän, utvärdera tjänsteleverantörer (webhotell, e-butikslösningar, betaltjänster etc), fördjupad affärsplan, kunder, konkurrenter, leverantörer, priser, budget. Håller idén? (ja/nej)
  3. Beställ e-butik, företagskonto, betaltjänster, övriga tjänster, skarpa prisförfrågningar, välj ut offerter, stäm av kostnader och marknadspriser. Håller idén? (ja/nej)
  4. Bygg hemsida, e-butik, sociala konton, beställ produkter, lansera. Håller konceptet? Kontinuerlig utvärdering och utveckling.

Hur kommer det sig att ni valde OpenCart och Loopia?

Det som lockade mig till Loopia var kombinationen av hemsida och e-butik i ett företagsabonnemang. Det tycktes också som support fungerade bra utefter vad man kunde läsa sig till i forum etc. Att ni ingår i Visma-koncernen var också ett plus. Jag provade en annan e-handelslösning parallellt med att jag byggde butiken i OpenCart och efter lite laborerande och funderande tog jag beslutet att OpenCart var rätt för vår verksamhet.

Hur lång tid tog det från att ni installerat OpenCart till butiken lanserades?

Jag tror ungefär att det tog mig en månad att bygga upp butiken och då skall man komma ihåg att jag gjorde det vid sidan om ett annat heltidsarbete samtidigt som jag gick igenom fas 3-4) ovan.

Hur hanterar ni kundkontakt, support och andra frågor från kunder?

Vi försöker att hålla kontakt och support via e-mail (vi erbjuder också Twitter, Facebook och kontaktformulär i e-butik och på hemsida samt även ett mobilnummer).

Var och hur köper ni in varorna till er butik?

Vi säljer framförallt sällskapsspel med svenska regler och dessa erbjuds av nordiska grossister och nordiska tillverkare/förlag/agenter (som innehar avtal/rättigheter till Europeiska/Amerikanska tillverkare). De nordiska leverantörerna har alla svenska kontaktpersoner.

Hur hanterar ni returer?

Vi erbjuder 14 dagars öppet köp/returrätt i oöppnad förpackning. Kunden står för returfrakten. Vid eventuella fraktskador tillämpas reklamationsrätt enligt speditörens villkor där vi är behjälpliga så att kunden inte hamnar i kläm .

Vilka sätt använder ni för att marknadsföra din webbutik?

  • Facebook och Twitter (organiskt)
  • reklamlappar i närområdet
  • erbjudande till företag
  • Google Adwords (provat min första kampanj nyligen så jag vet ej resultat ännu)
  • länkning från leverantörers hemsidor
  • tittar på möjlighet att marknadsföra betalda länkar via Facebook
  • mun till mun
  • arbetsplatsen
  • pressmeddelande har givit en artikel om sällskapsspel lokala tidningen och ett inslag i lokalradion, ännu har jag inte fått napp i TV.

Vi önskar Rickard och Spelskap.se stort lycka till med webbutiken, och hoppas att du får inspiration av hans historia till att själv ta steget och starta din butik. Vill du ha ytterligare kött på benen kan vi tipsa dig att läsa vår OpenCart-skola.

Har du startat ett webbprojekt med hjälp av våra steg-för-steg-guider? Hör av dig till marknad@loopia.se och berätta mer så kanske du också kommer med i vår blogg.

Dela detta inlägg:

2 svar på “Rickard säljer sällskapsspel i sin nya webbutik

  1. Hej,
    Tack för en mycket bra artikel. Håller själv på att starta upp en webbutik och har i princip gått igenom stegen ovan. Enda bristen som jag kan se om jag inte misstar mig är att OpenCart inte är responsivt. E-handeln ökar rejält och allt fler använder mobiler, ipads och olika surfplattor när de handlar online och därför tror jag det är jätteviktigt att webshopen anpassar sig beroende på vilken enhet som man surfar in till den med..
    Väl mött
    Rickard

  2. Hej,

    Det stämmer att standardmallen i OpenCart är inte responsiv i dagsläget. Däremot finns det gott om responsiva mallar att ladda ner och/eller köpa (googla på ”opencart responsive theme”).

    Har du kunskap i CSS och HTML kan du även själv bygga en responsiv mall.

    Lycka till med din e-handel 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss