Vi har precis dragit igång vår stora jubileumstävling där du kan vinna en sprillans ny bil (en cab), en laptop eller en Ipad genom att göra en skojig reklamfilm för Loopia. Direkt efter lanseringen fick vi några frågor på hur man gör en egen film och här kommer nu några användbara tips du kan tänka på vid inspelning (vi återkommer med redigeringstips inom kort).
- Bildmanus. När du klurat ut en briljant idé så är det bra att rita ett bildmanus. Det behöver inte vara snyggt eller detaljerat, men att kladda ner det innan du börjar gör att själva filmandet kommer att flyta på smidigare. Du kommer automatiskt att tvingas tänka på förutsättningar som rekvisita, lämplig inspelningsplats etc och blir därför bättre förberedd.
- Ljus. Tänk på ljuset när du ska filma. Filmar du utomhus är det bäst att inte sätta igång mitt på dagen när solen står som allra högst eller efter mörkret fallit. Se till att ljuset faller på det du filmar framifrån, annars är risken att motljuset gör motivet alldeles för mörkt.
- Ljud. Provfilma gärna lite kort i den miljö du har tänkt dig först för att se att eventuellt tal tas upp tillräckligt bra och att det inte finns några oönskade omgivningsljud.
- Vinklar. Att filma allt rakt framifrån kan få filmen upplevas stel. Du kan t o m flma samma scen flera gånger fast i olika vinklar, detta gör att du kan fixa ett schysstare flöde när du redigerar filmen.
Sist av allt vill jag bara säga att tips och regler är till för att brytas. Det finns inget som säger att du behöver bry dig om något av ovanstående. Det viktigaste är att din idé kommer fram tydligt på filmen och att du har roligt när du gör det 🙂
Ta chansen och vinn bilen du med. Tävla här >>
Lycka till!
Hur bestämmer ni vilka är de mesta populäraste video? Enligt antalet av tittare?
Hej Omer. Vi väger in både antal visningar och antal ”gillningar”.
Det låter som ett trevligt engagemang!
Det skulle passa bra med en cab, föredrar dock själv hellre något mer sportbilsbetonat. Men det kanske kommer så småningom?
Vi ska höra bland kunabloggens alla potenta reklammakare om vi skulle kunna få loss ett kreativt vinnande koncept.