Intervju med Loopia-återförsäljare: Ett återbesök hos webbyrån som ville förändra e-handeln

Grafikfabriken är webbyrån som brinner för e-handel och ökad försäljning för sina kunder.

Internet är företagarnas självklara lekplats för marknadsföring och försäljning idag. Hemsidor och webbutveckling driver internet framåt, det är en egen värld som är under ständig utveckling. Crème de la crème av hemsidor för 10 år sedan är inte värda någonting idag. De senaste 13 åren har jag suttit och jobbat mot de som får Internet att utvecklas, designers, utvecklare och byråer, våra återförsäljare. De senaste två åren har jag gjort intervjuer med dessa och nu är det dags att gå två år tillbaka i tiden och se hur det har gått för den första av dem. Än en gång bjuder vi upp Daniel Pettersson från Grafikfabriken i rampljuset. 

Välkommen tillbaka Daniel, det är två år sen sist, hur har det gått med företagandet?

Oj, har det redan gått 2 år? Det är galet vad tiden går fort när man har roligt! Vi har växt en hel del sedan vi satt här sist. På den tiden hade vi ett mysigt men litet kontor i utkanten av stan och var en heltidsanställd och två deltidare. Idag sitter vi mitt i Västerås, är tre som jobbar heltid och är just nu på jakt efter den fjärde. Nya lokalen är så stor att vi faktiskt hyr ut utrymme till andra byråer. Det här har lett till samarbeten och idag tar vi in dem som konsulter vid behov.

Hur arbetar ni idag till skillnad från två år sen?

Vårt fokus på helhetslösningar har växt sig starkare och idag är vi ofta en större del i våra kunders utveckling. Det extremt viktigt att så tidigt som möjligt räta ut eventuella frågetecken och ifrågasätta teorin. Ofta så har man en idé men resultatet blir inte alltid det förväntade. Vi arbetar idag i en större projektroll där vi tidigt i processen kan strömlinjeforma hela tjänsten/produkten baserat på krav och målgrupp.

Okej spännande, hur ser den typiska kunden ut för er?

Oftast så kommer ett etablerat företag som vill utveckla en produkt/tjänst och vill därmed skräddarsy sin lösning. Men vi hjälper även en hel del nystartade företag att komma igång med sin resa.

Efter första intervjun hade du imponerat stort på oss och när Sävehof Handboll frågade oss om hjälp med sin nya sajt så gick vi till dig. Hur kändes det?

Det var fantastiskt kul att få ert förtroende och tillsammans med Sverige största webbhotell  leverera en helhetslösning åt en av Sverige största handbollsklubbar.

Vad skulle du säga var den stora utmaningen?

De har ju inte bara Dam och Herrlaget som är väldigt framgångsrika utan även en gedigen ungdomsverksamhet. Det betyder att de hanterar otroligt mycket innehåll och statistik. Tillsammans med er på Loopia har vi tagit fram en helhetslösning som ser till att besökaren får en gedigen upplevelse men även försäkrat att det interna arbetet fortskrider enkelt och säkert.

Under året har du även bidragit med en populär WooCommerce-skola i flera delar på vår blogg, hur känns det?

Som företagare – och kanske på grund av min säljbakgrund – tycker jag att det är viktigt att anstränga sig och visa framfötterna när man jobbar med företagsrelationer, oavsett om det är kunder eller partners. När de väl ger dig chansen så tar man den och levererar.

När Loopia gav oss chansen att bidra med en skola inom en av våra hjärtefrågor – WooCommerce – så var det svårt att säga nej. På Grafikfabriken har länge vi legat i framkant och utvecklat nya funktioner och lösningar för WooCommerce, det är fantastiskt att kunna bidra till open source-communityt.

Såhär några år med Loopia i ryggen, hur upplever du oss idag?

Vi är mycket nöjda, ni är snabba på att hänga med i utvecklingen och det känns tryggt att luta sig mot en leverantör som ligger i framkant. Något som vi sätter ett otroligt stort värde i är ert arbete med era återförsäljare. När vi kommer med önskemål/tankar/funderingar så känner vi att det är något som ni lyfter och återkommer med. Det är faktiskt sällsynt att man får vara med och påverka!

För två år sedan pekade du ut e-handel som hetast i branschen. Hur ser det ut idag?

Hela branschen håller väl andan som vanligt och spekulerar i vad Google skall göra härnäst. Deras avtryck är något som det ligger stor vikt i och där gäller det att hänga med. Just nu är det https och ssl-certifikat som ligger för dörren eftersom Google kommer varna besökare för hemsidor de ej anser är säkra. Nästan hälften av alla hemsidor där ute kör inte SSL idag och vi ser redan hur hemsideägare har börjat reagera på detta och höra av sig. Fler och fler kommer att vilja uppdatera sina hemsidor med SSL närmaste året.

Och så sista frågan, vad tror du om framtiden, sist pekade du på webbförsäljning och bättre innehåll på hemsidor, vad tror du nu?

Just nu så är det väldigt mycket fokus på responsiv web, man hör det överallt och alla förespråkar att man skall “framtidssäkra” men jag undrar, går det ens?

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att responsiva sidor är en kompromiss för e-handlare. I en rasande takt blir konsumenter på webben mer kräsna och bortskämda i sin köp och användarupplevelse. Många butiker har kommit till en gräns där det inte längre går att kompromissa med en responsiv design utan måste erbjuda ett anpassat innehåll. Vi tror därför att mobilsajter är påväg tillbaka till e-handeln. Hur mycket tid har vi? Jag kan fördjupa mig i det här hur länge som helst för det är fantastiskt roligt.

Nej vi får nog bryta där, klockan börjar bli mycket och ljuset är redan släckt i grannhuset 😉

Skratt, absolut!

Under dagen kämpade Daniel febrilt med att slå rekordet på Loopias egna supersupport-spel.

Vi önskar Daniel och Grafikfabriken fortsatt lycka till och hoppas att du som läsare har fått lite inspiration och nått att tänka på inför dina egna webbprojekt. Om du är sugen på att läsa den ursprungliga intervjun för två år sedan så hittar du den här.

Om du behöver hjälp med ett webbprojekt eller marknadsstrategi så hittar du Daniel på www.grafikfabriken.nu eller så kan du kontakta Loopias återförsäljaravdelning på af@loopia.se så kan de kolla med några av våra övriga 3.500 återförsäljare.

Dela detta inlägg:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vi finns här för dig - varje dag

Om du behöver hjälp finns vår prisvinnande support tillgänglig alla dagar, året runt, for att svara på frågor via telefon, e-post, chatt och sociala medier.

Kontakta oss