Trots att bloggen fyllde 1 år i januari har vi aldrig riktigt presenterat de vänliga själarna bakom din favoritleverantör av webbhotell och domännamn. Det tänkte vi ändra på nu. Därför frågade jag chefen lite försynt om han ville vara först ut, men fick svaret att Loopia är en platt organisation (följt av ett illa dolt skratt) och att vi därför borde slumpa fram turordningen.
Först ut blev således Lina Rönnquist — 20-årig supporttekniker med ett konstant leende på läpparna, besatt av sin rosa laptop, GPS och tofflor. Drar sitt strå till ozon-stacken genom att köra bil de 500 metrarna till jobbet. Med snart ett år i bolaget är hon en ovärderlig resurs i supporten och är vår domänguru Larsas hjälpande hand i allehanda domänärenden.
Vad gör du egentligen här på bygget?
Jag är supporttekniker så jag hjälper kunder med deras frågor via telefon och e-post.
Hur ser en typisk dag ut för dig?
Jag tar bilen de få metrarna till jobbet, sätter mig vid datorn och börjar svara på e-post. När växeln öppnar så börjar jag svara på samtal och så fortsätter dagen, telefon varvat med e-post och i mitten någonstans har jag även lite lunch. Sen tar jag bilen och åker de få metrarna hem.
Hm … när du uttrycker dig på det viset verkar din arbetsdag väldigt varierande och givande. Jag förmodar att det är kollegorna och alla kunder som gör att du allid ler och är på bra humör.
Hur kommer det sig att du jobbar med det du gör?
Jag hörde talas om Loopia via pappa och lagom till studenten så såg han i ett nyhetsbrev att de sökte supporttekniker så jag tog chansen och sökte. Och eftersom jag läste IT på gymnasiet så var det passande.
Om man skulle vilja jobba med det du gör, har du några tips?
Man behöver ha en vilja att lära sig. Man behöver även kunna kommunicera med människor!
Vad har vi för spännande att se fram emot från den avdelning du jobbar på den närmaste framtiden?
Jag ska börja jobba mer mot vår domännamnsavdelning så det ska bli roligt!
Folk som hör av sig med domänärenden kommer alltså få ännu kvickare support. Härligt.
Vad tror du folk inte känner till gällande din avdelning?
Att vi är alldeles för snälla och att vi hjälper till med saker som vi egentligen inte har support på.
Vilken är din mest använda Loopia-tjänst?
E-posten!
När du inte jobbar eller står och chillar framför kaffemaskinen i fikarummet, vad gör du då?
Nu dricker jag ju inte kaffe, men jag fotograferar, umgås med nära och kära, kör bil eller stökar hemma i lägenheten. Jag är rätt bra på att kolla på film också.
Här på Loopia jobbar vi ju med webben. Vilka är dina favoritsajter?
Hmm … Facebook och liknande communities ligger nog högst upp på listan.
Det sägs ju att vilka skor man bär säger en hel del om vilken människa man är (detsamma sägs ju i och för sig om vilken klocka man har, vilken bil man kör, vilket OS man föredrar, etc). Därför kommer här några snabbfrågor till dig som webbflicka på Loopia:
- Fullständigt namn: Lina Rönnquist
- Mobil: Sony Ericsson w760i
- Dator: En rosa Dell Inspiron
- Operativsystem: Windows Vista
- Webbläsare: Firefox 2 (Varför 2:an? Mitt rosa tema funkar inte i 3:an. Ojdå.)
- E-postklient: Windows Mail (har inte installerat Outlook)
- Chattklient: Windows Live Messenger
- MP3-spelare: En Rosa iPod Nano 4GB
- Ordbehandlare: Har Word, men inte installerat, så Anteckningar fungerar bra
- Bloggar du: Det händer
- Twittrar du: Nej
- Fejsbookar du: Vem gör inte?
”Webbläsare: Firefox 2 (Varför 2:an? Mitt rosa tema funkar inte i 3:an. Ojdå.)”
Och är supporttekniker?
Snälla någon ;(
Ja! Vi vet ju alla att förmågan att lösa problem för kunder är proportionellt mot versionsnummret på webbläsaren!