Att välja ut 5 finalister bland alla 75 fantastiska bidrag som kommit in till vår reklamfilmstävling har inte varit så lätt för Loopia-juryn som man kan tro. Men, till slut lyckades vi enas om fem briljanta bidrag som tar sig vidare till finalen.
Låt oss presentera den fjärde finalisten i Loopias reklamfilmstävling…
…Bidrag nr 22 – “Webster & Hipster AB” av Richard Bo Gardt och Göran Uhlin! Stort grattis, ert bidrag är ett av fem som har chansen att vinna en extrautrustad Audi A3.
Vi ställde några frågor till Richard och Göran.
Grattis till finalplatsen! Hur känns det?
Överraskande! Självklart var vårt mål från början att vinna men sedan kom det ju in så många bra bidrag, framförallt mot slutet, så konkurrensen har verkligen varit stentuff. Vi är därför väldigt tacksamma att vårt bidrag är med här i slutstriden.
Hur fick ni idén till ert bidrag?
Processen pågick under flera veckor, där vi tillsammans spånade fram idén stegvis tills vi kunde plita ner en plot/synopsis som vi sedan renodlade till ett manus.
Essensen av filmen är att Loopia kan hjälpa alla att känna sig som en hipp och kreativwebbdesigner, t o m om datorer i vanliga fall får dig att känna dig som en pajas. Så när clownen till slut hittar loopia.se så förvandlas han till en mash-up av de tre karaktärerna som han träffade på webbyrån Webster & Hipster AB. Tack vare Loopia blir clownen också en ”cool webbdesigner-hipster”. Fast vi har medvetet gjort så att han inte ser så cool ut bara för att driva lite med de modetrender som är populära inom hipsterkulturen.
Filmen skulle också lyfta fram att era tjänster är extremt prisvärda jämfört med konventionella webbyråer.
Hur skapade ni ert bidrag?
Vi har filmat med en Nikon D800 och använt separat ljudutrustning. Redigeringen är gjord i Final Cut Pro X.
Vi är två upphovsmän bakom filmen: Richard Bo Gardt och Göran Uhlin. Vi har också haft privilegiet att få arbeta med fyra duktiga skådespelare/statister – ett samarbete som vi är väldigt nöjda med. Vi vill också tacka vår vän, Niklas, som hjälpte oss med tillträde och filmtillstånd i Spotifys snygga kontorslokal.
Vad sysslar ni med när ni inte skapar bidrag till reklamfilmstävlingar?
Vi driver nätverket Swedish Freelance Legion tillsammans och sedan ett drygt år tillbaka har vi gått över till att arbeta professionellt med digital filmproduktion. Tidigare var vi specialiserade på inrednings- och arkitekturreportage men tidningsbranschen är ett sjunkande skepp. Att göra film är så mycket roligare och det stimulerar ens kreativitet på en nivå som inget annat yrke är i närheten av.
På fritiden håller jag (Richard) mig i form med tennis och styrketräning. Göran paddlar kanot, kastar frisbeegolf och har precis blivit frälst i nya sporten padeltennis. Vi är båda två dokumentärfilmsnördar. Tillsammans konsumerar vi nog uppåt 500 dokumentärer om året.
Hur fick ni nys om Loopias reklamfilmstävling?
Jag (Richard) är sedan 12 år tillbaka företagskund hos Loopia och såg det i ett av era nyhetsbrev. Jag vidarebefordrade mailet till Göran direkt, med frågan: ”Vad sägs? Ska vi försöka vinna en bil?”. Och här är vi idag.
Avslutningsvis… Om ni vinner bilen, var går den första bilturen?
Eftersom vårt företag inte har någon officiell firmabil så hoppas vi kunna köra denna röda vackra Audi A3 till alla inspelningsplatser vi besöker för nya spännande filmuppdrag under 2016.
Vi håller alla tummar och tår för Richard och Göran och förbereder nästa veckas avslöjande av den femte och sista finalisten. Vilket bidrag hoppas du på? Kika igenom alla bidrag i vår reklamfilmstävling på vår YouTube-kanal!
Är du nyfiken på vilka de övriga finalisterna är? Spana in dem här.