SEO-konsulten Christian Rudolf och digital marknadsföraren Judith Wolst har knåpat ihop en liten video med SEO-tips för att få er webbutik högre upp i sökmotorerna och på så sätt locka fler kunder till butiken. Tycker du bättre om att läsa än att kolla på video kan du även läsa tipsen här nedan.
- Våga låta kunden tycka till
Låt kunden tycka till. Det kan alltid vara skrämmande att du ska låta dina kunder, på din webbsida, berätta vad dem tycker om dig och din butik, men alternativet är faktiskt annorlunda. När man kommer in på en shop där det finns personer som har lämnat sina åsikter så inser dina kunder att det faktiskt finns andra som handlar här. Det är precis som i verkligheten, man vill inte gå in i en tom butik. Men en butik med mycket kunder i är man mer benägen att gå in och köpa någonting i.Det som händer ur ett Google- perspektiv när du låter kunderna berätta vad de tycker och tänker, det är att Google investerar i det här innehållet och oftast så använder dina kunder ett annat språk än vad du gör. Synonymer för produkten du säljer. Och oftast är det här ord som är väldigt konverterande. Det är ord som träffar i svansen så när du har de orden på din sida så kommer du att ranka högt på svans- trafiken i Google.Det är dessutom ord som du omgående kan stoppa in i din Ad Words kampanj och på så sätt få den här trafiken som är kommersiellt gångbar.
Det är så klart att det inte är lätt att få människor att lämna ifrån sig vad de tycker och tänker på en webbsida, och för att detta ska hända så måste du lämna incitament till kunden att säga vad de tycker och tänker. Exempel på hur man gör då det är att en vecka efter köpet så mailar du kunden och säger:
” Om du säger vad du tycker och tänker om den här produkten så kommer vi skänka 20 kr till Rädda Barnen.” Och då är folk mer benägna att säga vad de tycker och tänker.
- Använd bloggen som länkbete
Som E- handlare så vill man självklart att så många som möjligt ska uppmärksamma ens produkter, skriva om dem, prata om dem, länka till dem. Men en produktsida är inte alltid så jätte spännande att länka till ur en bloggares perspektiv och då kan man som E-handlare välja att få packa om sina produkter, sina budskap, sina erbjudanden i en företagsblogg som man lägger under en sub-domän. Genom att göra innehållet mer attraktivt och anpassat efter just bloggare så kan man på så sätt attrahera fler länkar och få flera att uppmärksamma ens budskap. Om man samtidigt väljer ett TMS verktyg för bloggen som anpassar sig till sökmotorerna som till exempel WordPress så kan man nå ut på ett starkt sätt via Google. - Våga köp in ”galna” produkter
Våga köpa in galna produkter. Men inte för att sälja till dina kunder utan för att använda som recensions- exemplar att skicka till bloggare och media.Och då gör du så här: Exempelvis, säljer du iPhone- skal i din shop på nätet, då beställer du ett iPhone- skal med ett hårdrocks- motiv, letar upp tio hårdrocks-bloggare och skickar dem varsitt exemplar av det här skalet. Alla tio kommer att bli glada av att få ett skal som passar deras livsstil och alla vill nästan skriva om det. Då får du relevanta ankartexter; det står ”hårdrocks- skal till din iPhone” i ankartexten. Det kommer visserligen kanske inte leda till att du säljer så många hårdrocks- skal men hela din sajt kommer att påverkas av de här ankartexterna och därmed kommer du ranka lättare på ord som ”iPhone skal” när du riktar dig till en bredare marknad. Så köp in galna produkter. Inte för att sälja utan för att berätta din historia.
- Lägg örat mot blogg- rälsen
Lägg örat mot blogg- rälsen handlar om att som företag börja omvärldsbevaka och få koll på vad som sägs om dina produkter. Och som E-handlare kan det vara intressant att både bevaka det egna varumärket men också kanske ens tjugo mest lönsamma produkter. När man sen får koll på vad som sägs så kan man både anpassa produkt- utbudet men också sin kommunikation. När man får koll på dialogen så kan man som E- handlare börja delta i diskussionen och diskussioner inom den här länken. - Ge bloggbelöning
Det jag säger nu ska användas med viss försiktighet. Det ligger i gråzonen av vad Google accepterar. Använder du den här metoden så sker det på egen risk. Det du kan göra är att leta upp många relevanta bloggare i ditt ämne. Skapa en lista. Kontakta alla med följande budskap: ”länka till mig från din första– sida så får du 50 % rabatt i min butik, permanent.”Detta är ett effektivt skalat sätt att få många värdefulla och hyfsat relevanta länkar till din butik. Men som sagt, det är en metod som befinner sig i gråzonen av vad Google accepterar så använd den med försiktighet.
Är du sugen på att starta webbutik själv? Med hjälp av Loopias OpenCart-skola kan du enkelt komma igång.
Ja, använd bloggen. Lyssna inte till nästa generations tyckare som påstår att bloggen är död och att Google+ är det enda som gäller 🙂
Bra klipp också som vanligt av Rudolf och Judith. Missa inte deras andra alster, särskilt klippet där J imiterar R: http://www.youtube.com/watch?v=AcQVMFT4gUA