Man skulle kunna tro att .tv är en generisk toppdomän för teve-mediet, men egentligen är det landsdomänen (ccTLD) för världens fjärde minsta nation – Tuvalu (tidigare kallat Ellice Islands). En gång trott att kunna bli större än .com lever .tv idag en ganska blygsam tillvaro trots sitt fördelaktiga namn.
Tuvalu och .tv
Tuvalu är, precis som Niue (som också har en populär landsdomän, nämligen .nu), en liten önation i Stilla Havet beläget mellan Australien och Hawaii, och precis som för .nu-domänen, så kontaktades de styrande på Tuvalu i slutet av 90-talet av utländska entreprenörer med affärsidéer för hur man skulle kunna profitera på landets domän.
Under 1998 pågick således förhandlingar kring vad man skulle göra med domänen mellan de styrande på Tuvalu och två nordamerikaner vid namn Jason Chapnik och Antony Van Couvering. Under hösten samma år valde man att gå på Chapniks linje som gick ut på högt prissatta domännamn (så att domänen skulle bli något av en premiumdomän) samt att Tuvalu skulle erhålla en miljon dollar per kvartal i licenskostnad för .tv-domänen, och till sist även 20 % delägarskap i driftbolaget dotTV som skulle startas för att hantera domänen.
Projektet inleddes ganska raskt under 2000 med några uppmärksammande försäljningar av domännamn för ca 100 000 dollar styck i bland annat Kina. Åren därefter gjordes en mängd försäljningar till domäninnehavare med stora domänportföljer.
År 2002 såldes dotTV till VeriSign som idag fortfarande driver domänen. Detta, som innebar att köp av domännamn hanteras på samma sätt som exempelvis .com-domänen, samt omfattande reklam för domänen från VeriSigns sida, har gjort att domäntypen ökat något i popularitet. Att domänen skulle gå om .com i popularitet ses dock idag som ganska osannolikt.
År 2003 fanns knappt 500 000 .tv-domäner i bruk. Idag marknadsförs den som det naturliga valet för så kallat rich media content.
Din alldeles egen .tv-domän registrerar du här.