Utvecklingen av webben går i maratontakt, och just nu pågår en febril diskussion bland webbfolk om den lite mystiska så kallade semantiska webben, eller kort och gott, web 3.0.
Den semantiska webben är en utveckling av webben som vi känner den idag, där information specificeras på ett sådant vis, att den inte bara är förståelig för oss människor, utan också för maskiner. Med en semantisk webb skulle inte bara vi människor kunna hitta ett schysst pris på boken Den ylande mjölnaren av Arto Paasilinna, och sedan beställa den, utan så skulle även våra datorer (så håll hårt i kontokortet).
Den semantiska webben kräver dock en helt ny uppsättning standarder, vilket gjort att anammandet mer eller mindre uteblivit. Istället har en annan typ av semantiskt format, så kallade microformats, uppstått som något av en light-version av den semantiska webben.
Vad är då microformats?
Istället för att börja använda en massa ny webbteknik, så är tanken med microformats (uF) att man lägger till små väldefinierade kodsnuttar i redan befintliga standarder. På så vis har det idag uppstått microformats för allt från visitkort och kalenderilägg till resultat i omrösningar, licensinformation och liknande.
Men hur funkar det?
Det fina med microformats är alltså att de inte bryter mot befintliga webbstandarder. Ett exempel på microformats är hCalendar för kalenderinlägg. För att specificera ett kalenderinlägg enligt hCalendar-formatet så lägger du till följande kod i din webbsida (eller blogginlägg eller vad det nu kan vara):
<div class="vevent" id="hcalendar-meeting"> <a class="url" href="http://intern.loopia.se/"> http://intern.loopia.se/ </a> <span class="summary">Möte om ny tjänst</span>: <abbr class="dtstart" title="2007-10-05T14:30+0100"> 2007-10-05 14:30 </abbr> - <abbr class="dtend" title="2007-10-05T14:45+0100"> 2007-11-05 14:45 </abbr>, <span class="location">Konferensrummet</span> </div>
Som du ser här så använder vi HTML-kod som redan finns, som validerar, och som således också kan visas i en vanlig webbläsare. Här anger vi att den 5 maj mellan 14:30 – 14:45 så har vi ett möte om en ny tjänst i konferensrummet samt att information om detta finns på adressen http://intern.loopia.se/. Utöver detta har vi lagt till några klasser (class) enligt vad som specificeras i hCalendar-formatet så att denna information även kan tolkas elektroniskt.
Detta är alltså HTML-kod som inte bara kan visas i din webbläsare, utan som också kan importeras i en kalenderprogramvara med stöd för hCalendar-formatet.
Utmärkta praktiska användningsormåden för hCalendar-formatet är event-tjänster som Yahoos upcoming och Eventful som båda stöder hCalendar. Har man mer festliga kalenderinlägg än om just möten i konferensrummet, så kan man alltså använda dessa tjänster för göra ens kalenderinlägg (event) tillgängliga via dessa sidor.
Ett exempel på hur detta skulle kunna gå till är att man publicerar ovanstående kodsnutt i sin blogg. Det fina med de flesta bloggprogramvaror är att de stödjer pingning, dvs de kan informera webbtjänster att man skrivit ett inlägg (så fort man gjort det, helt automatiskt). Om du konfigurerar din blogg så att den pingar upcoming och Eventful, så läggs alltså dina kalenderinlägg (event) automatiskt till på dessa sidor varje gång du skriver i din blogg.
Supersmidigt!
Mer information om microformats och vad de kan göra för dig hittar du här.
Vill man kolla upp någon data man finner uppmärkt med microformats så kan man använde Firefox-utökningen Operator: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4106
Med den kan man lägga till en uppmärkt händelse i Google Calender utan att behöva göra mer än något klick t.ex. Jag har skrivit ihop ett script till den som lägger till ett antal svenska sidor som man kan lägga till datan på: http://kodfabrik.se/userscripts/
Intressant. Hur länge tror ni att webben som den ser ut i dag kommer att bestå? Dvs när måste man koda om en helt ny webbplats för att vara ”med”?
Det fina med microformats är just att man enbart gör små bakåtkompatibla tillägg till sin existerande webbplats om man vill publicera data med en väldefinierad semantisk betydelse, som t.ex ’du hittar vårt kontor på koordinaterna <span class=”geo”>59.6158; 16.5573</span>’.
På så sätt skapas förutsättningarna för att leverera ny användbar funktionalitet utan att man behöver bygga om alla existerande webbplatser från grunden.
Det låter tämligen enkelt att applicera dessa microkoder. Min misstanke är att det inte dröjer länge förrän det kommer moduler och plug-ins till alla möjliga CMS lösningar och WordPress m.m.
Det gör att man är ’ikapp’ på några minuter, så fort man har installerat och konfigurerat alla microinställningar till de relevanta programvaran som man använder. Tex Google Calendar.
I förlängningen inkluderas dessa finesser in i WordPress m.m. Förutsatt att hela konceptet hinner slå igenom, innan nästa grej kommer.
Det är spännande med microformats och det skapar möjlighet till ganska häftiga tillämpningar. Jag har experimenterat lite med microformats i kombination med Google Maps där jag med hjälp av Javascript extraherar information ur en lista med visfestivaler uppmärkta med microformat och lägger upp dem på en karta.
Jag har skrivit om detta i en artikel i min blogg: http://www.svennerberg.com/?p=30
En demoapplikation går att hitta på: http://www.svennerberg.com/microformats/
@Markus: Faktum är att WordPress som standard använder sig av mikroformat och att det redan finns utökningar som gör att man kan använda mikroformat för ännu fler typer av data.