Kontextuell marknadsföring, dvs reklam som är relevant för konsumenten, är en av de bästa typerna av online-marknadsföring som finns. En av världens mest använda tjänster för denna typ av marknadsföring är Google AdWords.
För de som inte känner till Google AdWords så fungerar det på så sätt att man betalar för att ens reklambudskap skall visas när någon söker efter ett visst sökord i Googles sökmotor eller då ett visst nyckelkord dyker upp på en webbsida som är ansluten till Googles annonsnätverk Google AdSense.
På detta sätt visas endast reklam som är relevant för den som ser den, vilket givetvis är bra för både konsumenten och annonsören.
För annonsören krävs förstås att man bokar in smarta nyckelord som triggar Google att visa ens budskap. För att hjälpa till med detta har Google tagit fram ett verktyg de så finurligt kallar för Google AdWords Keyword Tool.
Det är här det roliga börjar.
Vi på Loopia säljer ju som bekant domännamn, och därför använde vi just Googles Keyword Tool för att hitta andra relevanta nyckelord att boka. När verktyget således presenterade följande lista över relevanta komplement till ordet domännamn så är det ju inte utan att blir lite stolt. 😉
Du vet väl att du också kan prova på Google AdWords. Om du beställt ett webbhotellskonto efter 2007-10-12 så ingår en värdecheck på 250 respektive 500 kr (beroende på webbhotellstyp) att använda till annonsering via just Google AdWords.
Trevlig helg!
Betyder inte detta i praktiken att Google rekommendarar era konkurrenter att annonsera när folk söker på just ”loopia”?
Iof så ”tvingar” du läsaren att testköra Google AdWords Keyword Tool och söka på domännamn för att få reda på varför du blir lite stolt, men enklare och lite mer pedagogiskt skulle det nog vara om du skrev in listan som verktyget presenterade direkt i bloggen… 😉