Datorer kan det här med att kopiera saker. Det är faktiskt nästan det enda de gör.
Då majoriteten av våra kunder äger mer än ett domännamn var, införde vi i mitten av förra året möjligheten att via LoopiaDNS kopiera ut domäninställningar till flera domännamn åt gången.
Många är de LoopiaDNS-användare som lagt till ett flertal DNS-poster till ett domännamn som man sedan enkelt vill kunna distribuera ut till nya domännamn. Man kan ha satt upp en A-pekare till sin webbserver, en MX-pekare till sin e-postserver, en subdomän med CNAME-pekare till en annan domän och så vidare.
När man sedan lägger till nya domännamn, vill man många gånger kunna kopiera ut dessa DNS-poster till de nya domännamnen, utan att själv behöva fylla i dem manuellt för varje domännamn.
Det är här massändringsfunktionen i LoopiaDNS kommer in i bilden.
När du är inloggad i LoopiaDNS hittar du alternativet Massändring i menyn till vänster. Redan här hittar du en mängd nyttiga DNS-funktioner som du kan applicera på dina domännamn, men det mest kraftfulla nyttjandet av Massändring når du när du kombinerar den med menyalternativet Avancerade inställningar.
Att skapa en domänmall
Under menyalternativet Avancerade inställningar kan du enkelt lägga till och ta bort DNS-poster såsom A, AAAA, CNAME, HINFO, MX, SRV, med flera, till önskat domännamn (detaljerad information om vad de olika typerna innebär hittar du under respektive alternativ). På så sätt kan du konfigurera ditt domännamn precis som du önskar, och har på detta vis skapat en ”domänmall”.
Välj sedan menyalternativet Massändring. Markera de domännamn du vill applicera domänmallen på, och välj därefter fliken Kopiera. Välj här huruvida du vill kopiera ut hela zonen* eller enbart en subdomän och välj därefter det domännamn (”domänmallen”) du nyss konfigurerade. Klicka på Kopiera och allt är klart!
Du är nu alltså bara musklick ifrån att kunna konfigurera 1 000 domännamn lika snabbt som ett eller två. Härligt!
* En zon innebär inställningarna för ett domännamn samt alla eventuella subdomäner.
Lycka till!
Tycker att det är tråkigt att inte kunna peka om sin MX eller A-pekaren när man är kund hos loopia. Detta skulle underlätta avsevärt
Jan: Om du menar att det inte går att göra själv som webbhotellskund så stämmer det. Dock funkar det bra att maila supporten med kundnummer så fixar de till det.
Jag kan dock hinta om att det är mycket nya coola grejer på gång 🙂