Från och med mars 2018 börjar Google att främst indexera innehållet på mobilsidor. Uppdateringen kallas “Mobile-first indexing” och innebär att Google använder mobilversionen av en hemsida för indexering och ranking. Anledningen är att de allra flesta sökningarna sker från mobilen och att Google strävar efter att ge sina användare (särskilt mobilanvändare) den bästa möjliga sökupplevelsen.
Om din hemsidas design är responsiv och mobilanpassad idag bör du inte påverkas av Googles förändring. Om du däremot har en separat mobilsida för din sajt så är det viktigt att känna till att det främst är innehållet på mobilsidan som kommer att indexeras och rankas av Google framöver.
Google kommer inte att flytta alla sidor på en gång utan börjar med de sidor som redan uppfyller Googles kriterier för mobilanpassning. De vars hemsidor har flyttats kommer att meddelas via Google Search Console.
Tre punkter att se över om du har en separat mobilsida för din sajt:
- Se till att innehållet på mobilversionen av din hemsida är likvärdigt med desktopversionen.
- När punkt 1 är avbockad, använd Googles robots.txt-testverktyg för att verifiera din mobilsida så att den blir tillgänglig för Googlebot.
- Se till att lägga till och verifiera din mobilsida i Google Search Console så att den indexeras av Google.
Läs mer på Google Webmaster Central Blog »
Inte mobilanpassat företagets hemsida än? Här är fyra anledningar att göra det
- En majoritet av svenskarna surfar från mobilen varje dag, enligt en rapport från IIS. En mobilanpassad hemsida förbättrar sökupplevelsen för dessa.
- Två av tre svenskar tycker att det är viktigt att företag har en mobilanpassad hemsida, enligt rapporten Svenska företag på webben 2017.
- Ett företags mobilanpassade hemsida premieras bland Googles mobila sökresultat sedan 2015.
https://blogg.loopia.se/2017/01/25/mobilanpassad-hemsida-5-tips/